38 Linkbuilding tips voor 2022

Linkbuilding blijft in 2022 onverminderd belangrijk. Maar hoe haal jij volgend jaar het maximale uit je linkbuilding? In deze blog geef ik je 38 linkbuilding tips waarmee jij in 2022 een vliegende start maakt!

Strategische linkbuilding is een belangrijke pijler in een succesvolle SEO-strategie. Met de juiste backlinks op de juiste (online) plekken verover jij een hogere positie in de zoekresultaten van Google. Daarnaast zorgt linkbuilding voor meer naamsbekendheid, autoriteit en vertrouwen binnen jouw niche. Genoeg reden dus om je linkbuilding in 2022 naar the next level te tillen. 

Net zoals vorig jaar, verdeel ik mijn favoriete linkbuilding tips over zes categorieën: hoge kwaliteit, influencers, kennisdeling, steun en sponsoring, interactie, en in de media komen. Lees maar snel verder, want met deze tips ben jij komend jaar niet te stoppen. 

Linkbuilding in 2022 door hoge kwaliteit 

Het afgelopen jaar is de concurrentie op het gebied van linkbuilding alleen maar toegenomen. Onder andere dankzij corona hebben veel bedrijven en organisaties extra geld in hun online strategie (en dus ook hun linkbuilding strategie) gepompt. Daarom geldt ook dit jaar: met ‘goed’ ga je het niet meer redden. Je content, producten en service moeten van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn. Deze tips helpen daarbij:

  1. Zorg dat je content uniek is. Vertel echt iets nieuws, zodat mensen een reden hebben naar jou te linken.
  2. Investeer in diepgaande content, ga verder dan een oppervlakkige blog en biedt échte meerwaarde. 
  3. Kijk nog eens kritisch naar de kwaliteit van je producten en service. Hoe beter die zijn, hoe eerder mensen naar jouw website linken.
  4. Zorg ervoor dat je website technisch foutloos in elkaar steekt. Denk aan responsiviteit en snelle laadtijden. Niemand wil linken naar een website die niet goed werkt.
  5. Hetzelfde geldt voor de vormgeving. Zorg dat je content en website er professioneel uitzien, anders kan je zwaaien naar die backlinks. 
  6. Roep bezoekers met een kraakheldere call to action op om jouw content te delen met anderen.
  7. Besteed het maken van content uit aan professionals, zoals bloggers, een contentbureau, content creators of influencers. 
  8. Kijk verder dan 2022. Maak een contentstrategie voor de lange termijn die nog jarenlang backlinks gaat opleveren. 

Linkbuilding in 2022 via influencers 

Ik heb ze al even genoemd: de influencers. Deze spelers zullen in 2022 van onschatbare waarde zijn voor je linkbuilding strategie. Goede influencers worden door hun volgers namelijk gezien als betrouwbare en oprechte verspreiders van informatie. En dat is na al die jaren van fake news en misinformatie meer dan welkom. 

  1. Betaal influencers en bloggers om een backlink naar jouw content en website in hun content op te nemen.
  2. Influencermarketing te duur? Begin dan met nano– of micro-influencers. Dan geef je je linkbuilding met een klein budget al een boost.
  3. Zoek niet alleen naar influencers die bij jouw niche passen, maar zoek ook naar accounts met een tone of voice en stijl die bij jou past.
  4. Schrijf gastblogs (inclusief linkje naar jouw website) voor invloedrijke blogs in jouw niche.
  5. Ga originele samenwerkingen aan met influencers en bloggers. Verschijn  bijvoorbeeld als gast in hun podcast, of verzin samen een nieuwe TikTok-trend.
  6. Stuur je producten gratis op naar influencers en bloggers. Zij kunnen er dan content over maken, zoals een review of een unboxing. 
  7. Verzin samen met de influencer een originele winactie of challenge.
  8. Organiseer een relevant evenement voor jouw niche en nodig zoveel mogelijk influencers en bloggers uit. 

Linkbuilding via kennisdeling 

Backlinks krijg je niet zomaar. Linkbuilding is geven en nemen. En één van de dingen die je het beste kan ‘weggeven’ is kennis. Mensen verspreiden graag kennis en informatie. En als ze die kennis bij jou vinden, zullen ze naar jou linken als zij die kennis verder verspreiden.

  1. Maak nieuwe, originele kennis. Doe bijvoorbeeld een onderzoek of verspreid een vragenlijst en deel de resultaten op jouw website.
  2. Verpak bestaande kennis in een nieuw jasje waar mensen graag naar linken, zoals een strakke infographic of een duidelijke explainervideo. 
  3. Schrijf regelmatig blogs waarin je je eigen kennis, meningen en insights deelt (zoals deze blog 😉) en laat zien dat jij dé expert in jouw niche bent.
  4. Update je oude blogs en deel ze in 2022 opnieuw via social media.
  5. Deel je kennis via verschillende kanalen. Dus ook via podcasts, TikTok of YouTube. Uiteraard wel altijd met een verwijzing naar jouw website. 
  6. Geef een kijkje achter de schermen. Hoe ziet een dag bij jou op kantoor eruit? Hoe wordt jouw product gemaakt?

Linkbuilding door steun en sponsoring 

We leven in een post-digitale wereld. Onze online en offline wereld zijn niet meer los van elkaar te zien, maar zijn naadloos met elkaar verbonden. Dat betekent dat jouw linkbuilding in 2022 ook invloed heeft op de offline wereld en vica versa. Dat wordt vooral duidelijk als we het hebben over linkbuilding door steun en sponsoring. Steun offline organisaties, evenementen en projecten, en ontvang online backlinks. 

  1. Sponsor een lokaal sportteam en vraag om een backlink op hun website. Dat doet wonderen voor je local SEO
  2. Sluit je aan bij de relevante verenigingen, bonden en organisaties in jouw niche. Zo’n organisatie vermeldt hun leden – inclusief backlink – vaak op de website.
  3. Steun een culturele instelling of goed doel die aansluit bij jouw merkwaarden en vraag om – juist ja – een backlink op de website. 
  4. Verbind je merknaam aan een evenement. Dat kan een lokaal evenement zijn voor je local SEO, of een niche-evenement voor meer naamsbekendheid en autoriteit in je niche. 
  5. Doneer geld aan een maatschappelijke instelling, zoals een school, kerk of ziekenhuis. Grote donaties leveren vaak een persbericht inclusief backlink op. 
  6. Haal zelf geld op met een originele actie. Organiseer een sponsorloop, veil collectors items, of organiseer een benefietgala. Dat levert ongetwijfeld publiciteit en de bijbehorende backlinks op. 
  7. Als je bovenstaande tips wilt opvolgen in 2022: zorg dan altijd dat je steun of sponsoring logisch en oprecht is. Onoprechtheid kan tegenwoordig keihard afgestraft worden, zeker online. 

Linkbuilding dankzij interactie 

Bij linkbuilding denken we al snel aan belangrijke blogs, gewaardeerde websites en invloedrijke influencers. En die zijn zeker belangrijk. Maar denk in 2022 ook aan de backlinks die je via ‘gewone mensen’ kan ontvangen. Als je je doelgroep direct benadert en betrekt bij jouw content, product of dienst, kan dat meer links opleveren dan je denkt.

  1. Maak je doelgroep de hoofdpersoon in je content. Bijvoorbeeld door hen te interviewen, of door hen mee te laten werken aan je content (co-creatie). Grote kans dat zij ‘hun’ content graag online delen. 
  2. Tover reacties op social media om tot aantrekkelijke content. Beantwoord bijvoorbeeld veelgestelde vragen in een video, of verzamel de grappigste reacties in een blog.  
  3. Start een forum, hier kan jouw doelgroep met elkaar in gesprek over jouw product, merk of niche. Naar dit forum kan vervolgens weer gelinkt worden omdat hier boeiende informatie en gesprekken worden gedeeld.
  4. Bedenk een aanstekelijke challenge voor je doelgroep (met of zonder hulp van influencers). Als je viral gaat, kan dat zomaar extra backlinks opleveren.
  5. Wees creatief in de manieren waarop je interactie hebt met je doelgroep. Regel bijvoorbeeld een activatie op een festival (het mag weer 🥳), maak een AR-filter voor Snapchat of TikTok, of doe aan interactieve guerrilla marketing. 

Linkbuilding door in de media te komen 

Veel van de bovenstaande tips kunnen ervoor zorgen dat je in de media komt. Een geldinzamelingsactie mag een plekje in de (lokale) krant verwachten. En een eigen onderzoek kan je zomaar een spot in de (online) vakbladen opleveren. Als je het slim speelt, levert dat vervolgens weer allemaal backlinks op, vaak van sites met een hoge waarde. 

  1. Doe je iets bijzonders of opvallends? Schrijf er dan een persbericht (inclusief link) over en stuur deze naar alle relevante media. Met de felle strijd die media tegenwoordig voeren om de aandacht van hun doelgroep, nemen ze persberichten vaak graag over. 
  2. Vergroot je netwerk. Hoe meer mensen jij kent in de media (die relevant zijn voor jouw doelgroep), hoe groter de kans dat jij in de media komt. 
  3. Haak aan en speel in op maatschappijbrede of niche-specifieke actualiteiten. Dat kan je zomaar een plekje in de media opleveren. 
  4. Voeg influencers toe aan je PR-strategie.

Betere linkbuilding in 2022 dankzij influencers via Hulc

Zo, dat was weer een hele lijst. Zoals je merkt, gaat het bij linkbuilding in de eerste plaats om opvallen. Mensen moeten jou en je content kennen, vinden en waarderen. Pas dan kan je die felbegeerde backlinks binnenharken. 

Influencers zijn van onschatbare waarde voor een succesvolle linkbuildingstrategie anno 2022. Daarvoor is het belangrijk dat je de relevante influencers weet te benaderen. Daar kunnen wij je mee helpen. Wij hebben een database met meer dan 3700 influencers en bloggers die staan te popelen om jouw linkbuilding naar het volgende niveau te tillen.

Weten hoe het werkt? Lees verder op Hulc.nl. Dan gaan we er samen een knallend 2022 van maken!

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x