Wat is naamsbekendheid?

Geef je naamsbekendheid een boost met de juiste influencers!

In de door scherpe soundbites en schaamteloze selfies geregeerde mediacratie van tegenwoordig krijgt iedereen die hard genoeg roept wel zijn 30 seconds of fame. Maar als ondernemer wil je natuurlijk meer dan een eenmalig mini-item in Hart van Nederland of het lokale buurtsuffertje. Blijvende naamsbekendheid is waar het om draait bij het promoten van je merk of bedrijf.

Maar eeuwige roem en universele waardering voor al je noeste arbeid komen natuurlijk niet uit de lucht vallen. En misschien is schaamteloze zelfbevlekking ook niet direct jouw specialiteit of cup of tea. Niet getreurd! Door gebruik te maken van influencermarketing en gericht de juiste influencers te benaderen, blijft een anoniem bestaan in de commerciële luwte jou bespaard.

Oude wortels

Is de influencer een direct voortbrengsel van de sociale media en de moderne communicatiecultuur? Ja en nee. Allerhande creatieve uitspattingen en zieleroerselen de wereld insturen is tegenwoordig makkelijker dan ooit, een gegeven dat iemand als Donald Trump wekelijks bewijst met slapstickachtige en ongefundeerde Twittertirades tegen eenieder die niet kritiekloos naar zijn presidentiële pijpen danst.

Toch heeft de moderne influencer zijn oorsprong in een verder verleden. De Romeinse redenaars, mensen die met hun spreekstijl, stem en lichaamshouding de publieke opinie naar hun hand konden zetten, waren in de oudheid bijvoorbeeld al influencers avant la lettre. En wat te denken van de jolige dikzak uit het Hoge Noorden, die inmiddels al een hele poos het gezicht is van frisdrankreus Coca-Cola.

De moderne influencer

De moderne influencer is iemand met veel volgers op sociale media. Dankzij zijn of haar bereik, kan die persoon een specifieke doelgroep bereiken, overtuigen, enthousiasmeren en activeren. Geen wonder dus dat bedrijven moderne influencers graag inzetten als ambassadeurs van hun merken en producten.

Hoewel de meeste influencers gehaaide zakenjongens en -meisjes zijn die achter de schermen hun eigen bedrijf runnen, stralen ze in hun video’s en posts niet uit dat influencen een zwaar beroep is. Influencers komen op hun volgers over als gewone jongens en meiden die gezond, vrolijk, spontaan en zelfverzekerd in het leven staan.

Ook de ‘personal touch’ is natuurlijk een onmisbaar ingrediënt van het beproefde influencer-recept. Een beetje influencer geeft zijn volgers een intiem kijkje in zijn dagelijkse bestaan. Je mag de influencer dus virtueel (en als je tot de speciale kring der uitverkorenen behoort misschien zelfs een keer fysiek) vergezellen naar de sportschool, op vakantie en naar zijn of haar favoriete eet-, drink- en dansgelegenheden.

In een nog niet zo grijs verleden was de drempel om influencer te worden erg laag. Cameraatje erbij pakken, wat dagelijkse bezigheden opnemen en het resultaat van je filmexperimenten op YouTube, Instagram, TikTok of Facebook zetten was genoeg. De Nederlandse TikTokker Antonie Lokhorst verdiende zelfs een leuk zakcentje door zichzelf onder de noemer ‘slapend rijk’ al maffend te filmen.

Tegenwoordig is het aanbod aan enthousiaste amateurcinematografen zo hoog dat je echt iets te melden moet hebben om een succesvolle influencer te kunnen worden. Een goede influencer weet waar hij wel, maar vooral ook geen verstand van heeft. De meeste influencers richten zich daarom op speciale niches, wat ze erg waardevol maakt voor jouw business.

Wil je er op je paasbest uitzien op een aankomend strandfeest? Dan ben je bij een influencer als Demira van der Zeeuw aan het juiste adres. Ben je op zoek naar een mooie bestemming voor je volgende reis? Dan check je vast op zijn tijd de bijdragen van reisvlogger Lisa Kolster. En wil je voor de verandering eens meer aan een vakantie overhouden dan een geheugenkaart vol onscherpe foto’s en bibbervideo’s? Dan luister je natuurlijk gretig naar de experts van de Videomakers.    

Hoe vind ik de juiste influencer?

Maar hoe vind je de influencer die jou onder de aandacht brengt van een groot publiek? Doe je voordeel met de onderstaande tips.

Gedeelde waarden

Kies een influencer die aansluit bij jouw normen en waarden. Als inclusiviteit en multiculturaliteit bij jou hoog in het vaandel staan, is het niet verstandig om een azijnpissende bromsnor die foute grappen maakt over Zwarte Piet als boegbeeld te kiezen.

Interesses en beleving

De bijdragen van een influencer moeten matchen met de belevingswereld en interesses van je doelpubliek. Als je reizen verkoopt aan mensen die vooral zijn geïnteresseerd in de cultuur en geschiedenis van een regio, sla je de plank mis met een reisvlogger die volgers alleen parelwitte stranden en het bruisende uitgaansleven toont.

Ben je een cameraverkoper die zich richt op aspirant-natuurfotografen? Kies dan een influencer à la Freek Vonk die in zijn bijdragen ook echt boeiende beestjes voor de lens krijgt. Tip: pluizige lachebekjes zoals de Australische quokka doen het altijd goed.

Let op authenticiteit

Zonder een bepaalde mate van authenticiteit werkt influencermarketing averechts. Duikt een beautyblogger ‘out of the blue’ op in een autoreclame? Of bestaat het leeuwendeel van zijn of haar bijdragen overduidelijk uit gesponsorde content? Foute boel! Volgers verwachten dat een influencer trouw is aan zijn niche en ook autoriteit en expertise bezit binnen het eigen vakgebied.

Echte volgers?

Ook binnen het influencerswereldje zijn bepaalde sujetten niet vies van frauduleuze praktijken. Achter sommige comments en likes gaan namelijk robots of gekochte volgers schuil. Staan reacties bol van de grammaticale uitglijders, pijnlijke spelfouten en kromme zinnen? Of staan er plotsklaps reacties in het Chinees, Swahili of een andere exotische taal onder een post van een influencer die normaal alleen in het Nederlands communiceert? Dan heb je vermoedelijk met een robot te maken. Gekochte volgers zijn wel van vlees en bloed, maar plaatsen alleen een positieve reactie onder een artikel, blog of vlog als ze daar harde duiten voor krijgen.

De juiste influencer vinden: easy met Hulc!

Het leger aan influencers is inmiddels behoorlijk aangezweld. Haal hier maar eens de juiste persoon voor jouw business uit. De mailbox van een beetje influencer puilt aan het eind van de dag bovendien uit. En als je de juiste man of vrouw hebt gevonden, moet je ook nog een gaatje in zijn/haar drukke influencersbestaan zien te vinden om een deal te sluiten waar jullie allebei de zoete vruchten van plukken.

Via Hulc wordt het vinden en inhuren van de juiste influencer een eitje. Wij beschikken namelijk over een netwerk van ruim 3700 publishers en influencers. Middels growth hacking, een term die niet slaat op een dubieuze praktijk die zich afspeelt in de schimmige krochten van het dark web, laten we jouw onderneming snel groeien. Hoe? Door goed en proefondervindelijk te testen welke influencers, content, marketingtechnieken en campagnes bij jouw bedrijf en activiteiten passen. Benieuwd? Laat het ons dan gerust weten!