Wat is naamsbekendheid?

Naamsbekendheid is essentieel voor een succesvolle business. Wat je ook doet of verkoopt, mensen moeten je naam kennen. Maar wat houdt naamsbekendheid precies in? En hoe geef je je naamsbekendheid een boost? Wij leggen het uit.

Naamsbekendheid zorgt ervoor dat mensen je kennen en aan jou denken. Je hoeft niemand meer uit te leggen wat een Ferrari, Coca-Cola of een Big Mac is. Bijna de hele wereld kent die merknamen. Dat wil jij natuurlijk ook wel. Naamsbekendheid is immers vaak de eerste stap richting een betalende klant. En je hebt geluk, want naamsbekendheid is niet alleen voor de grote jongens weggelegd.

Hoe zorg je voor naamsbekendheid?

Naamsbekendheid kan namelijk op allerlei manieren bereikt worden. Grote billboards, tv-commercials, of een sterke PR-stunt kunnen allemaal bijdragen aan de bekendheid van jouw (merk)naam. Met de komst van het internet is het speelveld bovendien enorm snel uitgebreid. 

Tegenwoordig lijkt het erop dat iedereen die maar hard genoeg schreeuwt op het internet zijn of haar 15 minutes of fame krijgt. Zo’n viral hit kan positief of negatief uitpakken, maar kent bijna altijd een kort leven. Dit is niet de bekendheid die jij wilt nastreven. Jij wilt altijd bij zo veel mogelijk mensen top of mind zijn. Duurzame naamsbekendheid zou het doel moeten zijn. 

Als je slim omgaat met de mogelijkheden van het internet kun je dit kanaal echter ook gebruiken om naamsbekendheid op te bouwen. Dat is bovendien een stuk toegankelijker dan de old-school media. Je kunt spannende blogs schrijven, spectaculaire video’s plaatsen en een enorm sterke social media precense opbouwen. Maar als jij echt naamsbekendheid wilt kweken onder jouw doelgroep, is er één hoekje van het internet dat je niet mag overslaan: de wereld van influencers.

Boost je naamsbekendheid met influencers

Is de influencer een direct voortbrengsel van sociale media en online cultuur? Ja en nee. Het is tegenwoordig makkelijker dan ooit om een groot publiek te bereiken en te beïnvloeden. Een voorbeeld: Charli D’Amelio is een Amerikaans meisje van 16 dat binnen één jaar meer dat 80 miljoen volgers en 6 miljard(!) likes verzamelde op TikTok. Als zij een nieuw dansje doet, danst de wereld mee. Daar kunnen de oude media nog wel een puntje aan zuigen.

Toch heeft de moderne influencer zijn oorsprong in een ver verleden. De Romeinse redenaars – mensen die met hun spreekstijl, stem en lichaamshouding de publieke opinie naar hun hand konden zetten – waren in de oudheid bijvoorbeeld al influencers avant la lettre. En wat te denken van de popsterren die in de jaren ’50 al dicteerden welke kleding en haarstijl in was?

De moderne influencer

Toch is de moderne influencer een nieuw verschijnsel te noemen, al was het alleen maar vanwege de kanalen die hij of zij gebruikt. De moderne influencer is iemand met veel volgers op sociale media. Dankzij zijn of haar bereik, kan die persoon een specifieke doelgroep bereiken, overtuigen, enthousiasmeren en activeren. Geen wonder dus dat bedrijven moderne influencers graag inzetten als ambassadeurs van hun merken en producten.

Een paar jaar geleden kon iedereen met een goede camera, knappe kop en vlugge babbel toetreden tot de wereld van influencers. De Nederlandse TikTok-er Antonie Lokhorst verdiende zelfs een leuk zakcentje door zichzelf onder de noemer ‘slapend rijk’ al maffend te filmen.

Maar de business is geprofessionaliseerd.

Niches

Het ziet er misschien niet zo uit op de gemiddelde Insta story, maar veel influencers zijn gehaaide zakenjongen en -meiden die achter de schermen hun eigen bedrijf runnen. Een goede influencer weet waar hij wel, maar vooral ook geen verstand van heeft, en speelt daar op in. 

De meeste influencers richten zich daarom op specifieke niches. Van tech tot mode, en van metal tot tuinieren: in elke niche zijn influencers te vinden. Ze hoeven geen miljoenen volgers meer te hebben. Ze kennen hun doelgroep zo goed, dat ze precies weten hoe ze die moeten aanspreken en beïnvloeden. Dat maakt ze erg goede manier om de naamsbekendheid van jouw business te boosten.

De juiste influencers vinden

Als jij de juiste influencer met het juiste publiek weet te vinden, kun je daar een deal mee sluiten. Ze kunnen jouw product op allerlei manieren promoten. Als je shirts ontwerpt, kan een mode-influencer die dragen. Als je indie-games maakt, kan een game-influencer die spelen. Als je een aspirerend dichter bent, kan een poëzie-influencer je werk recenseren.

Doordat jouw naam telkens voorbij komt in de berichten van de influencers, kweek je vanzelf naamsbekendheid onder zijn of haar volgers. Daarvoor moet er echter wel een goede match zijn tussen jouw product of merk en de influencer. Maar hoe vind je de perfecte influencer om jou onder de aandacht te brengen van een groot publiek? Wij zetten een paar tips op een rij waarmee jij het kaf van het koren kan scheiden:

  • Gedeelde waarden
  • Interesses en beleving
  • Authenticiteit
  • Echtheid

Gedeelde waarden

Een goede match begint bij gedeelde normen en waarden. Nog even los van het product dat je verkoopt, of de niche waar je je op richt: als jullie normen en waarden niet overeen komen, kunnen jullie beter niet samenwerken. Als inclusiviteit bij jou hoog in het vaandel staan, is het niet verstandig om een influencer die foute grappen maakt over Zwarte Piet als partner te kiezen.

Op dezelfde manier kun je beter in zee gaan met een influencer die de hele tijd in sportwagens rijdt en vliegreisjes maakt, als duurzaamheid belangrijk voor jou is. Dit zou jullie samenwerking alleen maar ongeloofwaardig maken, waardoor je naam in een negatief daglicht komt te staan. Dat is nou net niet wat we willen, toch?

Interesses en beleving

De bijdragen van een influencer moeten matchen met de belevingswereld en interesses van je doelgroep. Als je reizen verkoopt aan mensen die vooral zijn geïnteresseerd in de cultuur en geschiedenis van een regio, sla je de plank mis met een reisvlogger die volgers alleen parelwitte stranden en het bruisende uitgaansleven toont.

Ben je een cameraverkoper die zich richt op aspirant-natuurfotografen? Kies dan een influencer à la Freek Vonk die in zijn bijdragen ook echt boeiende beestjes voor de lens krijgt (pluizige lachebekjes zoals de Australische quokka doen het altijd goed). Kortom: kies de juiste niche binnen jouw niche.

Authenticiteit

Zonder een bepaalde mate van authenticiteit werkt influencermarketing averechts. Duikt een beautyblogger ‘out of the blue’ op in een autoreclame? Of bestaat het leeuwendeel van zijn of haar bijdragen overduidelijk uit gesponsorde content? Foute boel! Volgers verwachten dat een influencer trouw is aan zijn niche en ook autoriteit en expertise bezit binnen het eigen vakgebied. Dat maakt influencer immers het volgen waard. 

Echtheid

Ook binnen het influencerswereldje vind je frauduleuze praktijken. Achter sommige comments en likes gaan namelijk robots of gekochte volgers schuil. Staan reacties bol van de grammaticale uitglijders, pijnlijke spelfouten en kromme zinnen? Of staan er plotsklaps reacties in het Chinees, Swahili of een andere ongebruikelijke taal onder een post van een influencer die normaal alleen in het Nederlands communiceert? Dan heb je vermoedelijk met een robot te maken.

 

Gekochte volgers zijn wel van vlees en bloed, maar plaatsen alleen een positieve reactie onder een artikel, blog of vlog als ze daar harde duiten voor krijgen. Er bestaan complete click farms waar jongeren de hele dag niks anders doen dan posts liken en delen. Die lezen de berichten niet eens en hebben dus geen enkele waarde voor jouw naamsbekendheidscampagne.

De juiste influencer vinden: easy met Hulc!

Het leger aan influencers is inmiddels behoorlijk aangezweld. Haal hier maar eens de juiste persoon voor jouw business uit. De mailbox van een beetje influencer puilt aan het eind van de dag bovendien uit. En als je de juiste man of vrouw hebt gevonden, moet je ook nog een gaatje in zijn/haar drukke influencersbestaan zien te vinden om een deal te sluiten waar jullie allebei de zoete vruchten van plukken.

Via Hulc wordt het vinden en inhuren van de juiste influencer een eitje. Wij beschikken namelijk over een netwerk van ruim 3700 publishers en influencers. Middels growth hacking laten we jouw onderneming snel groeien. Hoe? Door goed en proefondervindelijk te testen welke influencers, content, marketingtechnieken en campagnes bij jouw bedrijf en activiteiten passen. Benieuwd? Laat het ons dan gerust weten!