Wat zijn macro influencers?

Dankzij de opkomst van sociale media en user generated content hebben we er een nieuw soort beroemdheid bij: de influencer, een persoon die in plaats van op het witte doek op je tijdlijn of in je YouTube-feed opduikt. Maar de ene influencer is de andere niet: deze dames en heerschappen zijn er namelijk in verschillende soorten en maten.

Als je even snel googelt op de term influencer, kom je al gauw de termen nano-, micro-, meso- en macro-influencer tegen. Maar wat is het verschil tussen al deze influencers? En welk type influencer is de ideale ambassadeur voor jouw business? Wij vertellen het je.

De macro-influencer: bekend en professioneel

De macro-influencers staan in de bekendheidshiërarchie net onder de mega-influencers. Mega-influencers zijn vaak sterren uit de pop-, sport- of entertainmentwereld die zich ook graag laten gelden op de socials. Denk aan typetjes als de Kardashians of Paris Hilton, die zelfs van een bezoekje aan de pedicure een trending topic weten te maken.

Macro-influencers zijn misschien niet zo bekend als mega-influencers, maar vergis je niet: het zijn wel professionals die veel bloed, zweet en tranen laten bij het produceren van content en een aardig belegde boterham verdienen met hun online-activiteiten. Macro-influencers zijn meestal actief op meerdere platformen en mogen zich gemiddeld verheugen op honderdduizend tot een miljoen volgers.

Macro-influencers zijn vooral interessant voor bedrijven die zelf nog niet zo gek veel kaas hebben gegeten van sociale media, maar wel een grote campagne op een of meerdere ‘socials’ willen uitrollen. Met een macro-influencer haal je kwaliteit en bereik in huis. Het nadeel: een macro-influencer heeft wat te kiezen en werkt dus niet voor een paar cadeaubonnen of een veredelde fooi. Je moet dus wel bereid zijn om wat dieper in de buidel te tasten als je gebruik wilt maken van zijn of haar reputatie.

Een ander potentieel nadeel heeft te maken met authenticiteit. Omdat macro-influencers de rode loper uitrollen voor een karrenvracht aan bedrijven en merken, is het niet per se uniek dat ze jouw business aanprijzen. Commercie gaat al gauw de boventoon voeren, waardoor je inboet aan authenticiteit.