Wat is owned media?

Owned media is een bekend begrip binnen de wereld van content marketing. Maar wat is het nu precies? En hoe kun je het inzetten in je marketingstrategie? Je leest het hier.

Paid, owned en earned media

Paid, owned en earned media zijn de drie elementen van het zogenaamde P.O.E.M-model. Deze drie vormen van media kun je als bedrijf inzetten in je online en offline marketingstrategie.

  • Paid media zijn, zoals het woord al doet vermoeden, media-uitingen op het kanaal van een andere partij waarvoor je betaalt. Reclame dus. Voorbeelden zijn televisiespotjes en advertenties op Facebook of Instagram.
  • Owned media zijn de (social) mediakanalen die jij bezit. Hier vallen bekende social media-platforms zoals Twitter en Instagram onder, maar ook je eigen website, nieuwsbrief of ouderwetse folders.
  • Earned media zijn alle gratis aandacht voor jouw bedrijf waar je niets voor hebt betaald. Denk hierbij aan reviews, retweets of shares van jouw posts.

Alle drie van deze mediavormen hebben zo hun voor- en nadelen. Paid media kunnen heel effectief zijn. Ga je in zee met een partij met een groot bereik, dan weet je dat veel mensen bij jouw bedrijf uit kunnen komen. Het nadeel is dat dit je veel geld kan kosten als het je voornaamste marketingstrategie is. Bovendien kan je doelgroep zo’n advertentie als storend ervaren, en dat kan juist afschrikken. Earned media zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen, maar als bedrijf is dit niet waar je focus op moet liggen. Met een sterke owned media-strategie kom je een stuk verder.

Het nut van owned media voor je onderneming

Het inzetten van owned media van hoge kwaliteit is de beste marketingstrategie voor elke onderneming. Niet in de laatste plaats omdat Google gek is op authentieke content. Zorg er dus voor dat je eigen content aansluit bij je bedrijfsfilosofie en doelgroep. Op die manier zorg je voor duurzame klantbinding én tevreden klanten. Naast het feit dat owned media authentieker is dan paid media, is het uiteraard ook goedkoper. Weliswaar vergt het een investering van (eigen) tijd en eventueel geld wanneer je een professional inhuurt, maar dit zal zich op den duur terugbetalen. Ook is je eigen content een stuk langer houdbaar. Een advertentie is immers slechts tijdelijk, maar een blogpost zal altijd op je mediakanaal blijven staan, en daarmee vindbaar blijven in Google. En uiteraard is het een groot voordeel dat je de volledige controle hebt over de content op jouw kanalen. Zo kun je jouw boodschap precies afstemmen op jouw doelgroep, wat de sales positief kan beïnvloeden. Zéker wanneer je met de juiste analysetools inzicht kunt genereren in wat werkt en wat niet werkt. Zo kun je er zelfstandig en organisch voor zorgen dat je met elke post meer ‘engagement’ krijgt en jouw marktpositie verbeteren.

Owned media op orde? Focus dan op earned media

Zodra je de basis van jouw mediakanalen op orde hebt met kwalitatieve content, kun je je focussen op het inzetten van earned media. Op die manier vergroot je jouw bereik en ben je zichtbaarder voor jouw doelgroep. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een review-optie toe te voegen aan jouw producten. Doe dit natuurlijk alleen wanneer je zeker weet dat jouw klanten tevreden genoeg zullen zijn over wat jij verkoopt. Zorg er daarnaast voor dat de content op jouw owned media-kanalen verdiepend en waardevol genoeg is om te delen. Kom bijvoorbeeld met nuttige adviezen, een innovatief product of interessante informatie. Earned media kunnen enorm bijdragen aan jouw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Anno 2020 zoekt immers meer dan 90% van de mensen reviews van een product op, voor ze tot aankoop overgaan. De meeste ondernemingen zorgen echter voor een mix van owned, earned en paid media. Paid media heeft dus niet helemaal afgedaan, ondanks het bezwaar dat het vrij veel geld kan kosten en niet in jouw beheer plaatsvindt. In sommige gevallen kan paid media namelijk net dat extra zetje geven waardoor de sales van jouw producten stijgen.