Wat is owned media?

‘Owned media’ is een bekend begrip binnen de wereld van contentmarketing. Maar wat zijn owned media nu precies? En hoe kun je ze inzetten in je marketingstrategie? Wij leggen het uit.

Voordat je begint met lezen, even dit: media is het meervoud van medium. Owned media is dus niet, owned media zijn. Net als paid media, earned media, social media en de mainstream media: allemaal meervoud. Nu we dat misverstand de wereld uit hebben geholpen, is het tijd om wat dieper in te gaan op die ene categorie van media: owned media.

Paid, owned en earned media

Als je een marketingstrategie aan het uittekenen bent, is het handig om het P.O.E.M-model erbij te halen. Dit model verdeelt de mediakanalen die je inzet voor je marketing over drie categorieën: 

  • Paid media
  • Owned media
  • Earned media

Paid media

Paid media zijn media waarvoor je moet betalen. Die zag je niet aankomen, hè? Dit gaat om media-uitingen op het kanaal van een andere partij. Jij moet ruimte op dit kanaal inkopen om je uitingen te mogen plaatsen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een tv-spot waarbij je zendtijd inkoopt.

Andere voorbeelden van paid media zijn krantadvertenties, advertorials, SEA-uitingen in Google of reclameberichten op social media zoals Facebook of Instagram. Een blog of Instagram-bericht dat je inkoopt bij een populaire blogger of influencer, behoort ook tot de paid media. Wanneer je een derde partij betaalt om een blog voor je website te schrijven, hebben we het echter niet over paid media, maar over…

Owned media

Zo’n blog – ook al betaal je hier een derde partij voor – wordt namelijk geplaatst op je eigen kanaal. Owned media staan dus niet gelijk aan gratis media. Het zijn de media die letterlijk in jouw bezit zijn. Jij bent hier de baas, zolang je maar opereert binnen de randvoorwaarden van het platform dat je gebruikt.

We gaan in dit artikel dieper in op het gebruik van artikelmarketing.

Bekende vormen van owned media zijn een eigen website, contentplatform, blog, podcast en nieuwsbrief. Ook social mediakanalen behoren tot de owned media. De content die je op Facebook, Instagram, YouTube of TikTok plaatst is van jou en kan je daar gratis kwijt. Vergeet bovendien niet de ‘ouderwetse’ media. Een papieren folder of flyer zijn ook owned media. 

Earned media

Earned media zijn altijd een beetje een vreemde eend in de bijt geweest. Dit zijn voor een groot gedeelte namelijk media waar jij geen controle over hebt. Het zijn media-uitingen die jij hebt verdiend, en zijn gratis. Hierbij moet je denken aan retweets of shares van jouw berichten. Ook online reacties en customer reviews behoren tot de earned media. 

Earned media worden echter niet altijd door de consumenten gegenereerd. Een professionele recensie kan bijvoorbeeld ook earned media zijn, zolang je de recensent niets betaald. Ook momenten wanneer je bedrijf of merk in het nieuws komt, of in andere media genoemd wordt, tellen we als earned media.

Voor- en nadelen

Alle drie van deze mediavormen hebben zo hun voor- en nadelen. Paid media kunnen heel effectief zijn. Ga je in zee met een partij met een groot bereik, dan weet je dat veel mensen bij jouw bedrijf uit kunnen komen. Het nadeel is dat dit veel geld kan kosten als het je voornaamste marketingstrategie is. Bovendien kan je doelgroep zo’n advertentie als storend ervaren. Dat kan juist afschrikken.

Earned media zijn natuurlijk altijd mooi meegenomen. Als de publiciteit maar positief is. Maar als bedrijf zijn earned media lastig in te plannen. Dit is dus niet waar je focus op moet liggen. Met een sterke owned mediastrategie kom je een stuk verder.

Het nut van owned media voor je onderneming

Het inzetten van owned media van hoge kwaliteit is namelijk de beste marketingstrategie voor elke onderneming. Niet in de laatste plaats omdat Google gek is op authentieke content. Zorg er dus voor dat je eigen content aansluit bij je bedrijfsfilosofie en doelgroep. Op die manier zorg je voor duurzame klantbinding én een mooie positie in Google.

Naast het feit dat owned media authentieker zijn dan paid media, zijn ze uiteraard ook goedkoper. Weliswaar vergen owned media een investering van (eigen) tijd en geld. Je zal een professional in moeten huren om goede content te maken. Of je moet je eigen professionals inzetten. Op den duur zullen deze investeringen zich echter terugbetalen.

Ook is je eigen content een stuk langer houdbaar. Een advertentie is slechts tijdelijk, maar een blogpost zal altijd op je mediakanaal blijven staan. Daarmee blijft een blogpost ook nog eens vindbaar in Google. Hetzelfde geldt voor andere soorten content, zoals een explainer video, whitepaper, podcast, of social media post.

Bovendien is het een groot voordeel dat je de volledige controle hebt over de content op je kanalen. Zo kun jij je boodschap precies afstemmen op je doelgroep, waardoor jij je marketingdoelstellingen kunt volbrengen. Zéker wanneer je met de juiste analysetools inzicht kunt genereren in wat wel en niet werkt. Zo kun je er zelfstandig en organisch voor zorgen dat je met elke post meer ‘engagement’ krijgt en je marktpositie verbetert.

Owned media op orde? Focus dan op earned media

Zodra je de basis van je mediakanalen op orde hebt met kwalitatieve content, kun je je focussen op het inzetten van earned media. Op die manier vergroot jij je bereik en ben jij beter zichtbaar voor je doelgroep.

Je kunt dit bijvoorbeeld doen door een recensie-optie toe te voegen aan producten of blogs, of mensen te vragen een recensie achter te laten op Google of Facebook. Doe dit natuurlijk alleen wanneer je zeker weet dat je klanten tevreden genoeg zullen zijn over wat je verkoopt. Negatieve reacties dragen niet bepaald mee aan je marketingdoelstellingen.

Zorg er daarnaast voor dat de content op je owned media-kanalen verdiepend en waardevol genoeg is om te delen. Kom bijvoorbeeld met nuttige adviezen, een innovatief product of interessante informatie.

Earned media kunnen enorm bijdragen aan jouw geloofwaardigheid en betrouwbaarheid. Anno 2020 zoekt immers meer dan 90% van de mensen reviews van een product op, voor ze tot aankoop overgaan. Logisch, want mensen zijn bijna immuun geworden voor ‘reclamepraatjes’. Ze vertrouwen eerder de mening en ervaring van hun medeconsumenten.

Gezonde mix van paid, owned en earned media

De meeste ondernemingen zorgen voor een gezonde mix van paid, owned en earned media.

Alle soorten media kunnen een waardevolle toevoeging zijn aan jouw strategie. Je moet ze alleen op de juiste manier inzetten, en op het juiste moment in de klantreis.

Zelfs paid media zijn dus niet helemaal afgedaan. Ondanks het bezwaar dat het vrij veel geld kan kosten en niet in je eigen beheer plaatsvindt. In sommige gevallen kan paid media namelijk net dat extra zetje geven waardoor de sales van jouw producten stijgen. Een landelijke tv-commercial kan extra mensen de top van je funnel in krijgen, en een SEA-campagne kan een twijfelde consument overtuigen.

Vind bloggers voor jouw mediastrategie via Hulc

Blogs kunnen zowel voorkomen als paid media (gesponsord bericht), owned media (een eigen blog), en earned media (recensie). Het kan echter lastig zijn om de juistere bloggers te vinden voor je aankomende campagne. Zeker wanneer je gebruik wilt maken van een invloedrijke blogger, door bijvoorbeeld een bericht te sponsoren waarin hij of zij jouw product aanprijst.

Dit soort paid media bloggers vind je via Hulc, de markplaats voor influencermarketing. Hier kan jij je campagne aanbieden. Vervolgens kunnen bloggers (of influencers, of websites) zich aanmelden voor jouw campagne. Zo hoef jij niet meer op zoek naar de juiste kanalen, de juiste kanalen komen naar jou! Probeer het zelf, op Hulc.nl

Meer weten over influencermarketing?

Download het Hulc whitepaper!