Wat zijn mega influencers?

Dankzij de opkomst van sociale media en user generated content hebben we er een nieuw soort beroemdheid bij: de influencer, een persoon die in plaats van op het witte doek op je tijdlijn of in je YouTube-feed opduikt. Maar de ene influencer is de andere niet: deze dames en heerschappen zijn er namelijk in verschillende soorten en maten.

Als je even snel googelt op de term influencer, kom je al gauw de termen nano-, micro-, meso- en macro-influencer tegen. Maar wat is het verschil tussen al deze influencers? En welk type influencer is de ideale ambassadeur voor jouw business? Wij vertellen het je.

De mega-influencer

Met meer dan een miljoen volgers vormen mega influencers de nieuwste categorie van beroemdheden. Hun bereik is uitgegroeid tot nationale of soms zelfs internationale bekendheid en ze verschijnen zelfs in traditionele media. Naast de andere grote sterren verschijnen ze in magazines, nieuwsberichten en televisieprogramma’s.

Mega influencers zijn echte trendsetters. Als een mega influencer een product aanprijst, is de kans groot dat het binnen de kortste keren uitverkocht raakt. Beauty goeroe NikkieTutorials heeft dit wel eens gedemonstreerd: de Nivea balsem die zij in een YouTube video aanraadde, vloog van de schappen en was vervolgens tijdelijk nergens meer te vinden. Metronieuws schreef er een artikel over.

Het voordeel van een mega-influencer inzetten is:

  • Hoog bereik.

Het nadeel van een mega-influencers inzetten is:

  • Engagement ligt laag.

Een goed voorbeeld van een mega-influencer zijn bijvoorbeeld Enzo Knol en Monica Geuze. Monica Geuze Heeft dan ook vaak unboxing pakketjes. De bedoeling van deze unboxing pakketjes is dat haar volgers/kijkers overgaan tot aankoop. 9 van de 10 keer is er dan ook een kortingscode die je bij het afrekenen kan toepassen.

Voor adverteerder kan dit een aantrekkelijke samenwerking worden. Wel zal er een prijskaartje aan zitten. Mega-influencers zullen alleen een samenwerking aan gaan als het voor hen relevant is om het te delen met hun volgers. Zodra je een samenwerking aangaat met een mega-influencer heb je een hoog bereik om klanten te werven.

Werken met een mega influencer betekent dus een flinke investering, maar wel met grootse resultaten. De hulp van deze popsterren zal niet onbeloond blijven.