Wat is influencermarketing en wat zijn de voordelen?

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij je influencers inzet om jouw doelgroep te bereiken en te activeren. Waarschijnlijk heb je er wel eens van gehoord. Maar wat is influencermarketing nu precies en wat zijn de voordelen voor marketeers?

speaker influencer hulc

Definitie van influencermarketing

Influencermarketing is een vorm van marketing waarbij de focus ligt op personen die online een groot publiek hebben. Deze ‘influencers’ hebben een voorbeeldfunctie voor hun volgers, waardoor zij invloed kunnen uitoefenen. Bedrijven en organisaties kunnen van deze sociale invloed gebruik maken door samen te werken met de influencer.

De combinatie van alle marketingactiviteiten die bedrijven samen met een influencer uitvoeren, noemen we influencermarketing. In de praktijk hebben we het dan vaak over gesponsorde content op het platform van de influencer. Die content kan in alle soorten en maten komen. Van een unboxing op TikTok, tot een uitgebreide review op een blog.

Waarom influencermarketing?

Je weet nu wat influencermarketing is. Maar misschien is het nog niet helemaal duidelijk waarom bedrijven en organisaties met een influencer in zee zouden gaan. Dat heeft verschillende redenen: 

Efficiëntie

Bij een goede influencermarketingcampagne werk je samen met een influencer die in nauw contact staat met jouw doelgroep. Voor elke niche is wel een influencer te vinden, hoe klein of obscuur de doelgroep ook is. Werk je samen met de juist influencers? Dan weet je dus zeker dat je de juiste mensen bereikt.

Vergelijk dat eens met traditionele marketingvormen. Daar investeer je veel geld in een campagne met een zo groot mogelijk bereik, terwijl je weet dat slechts een fractie van de mensen die je bereikt tot jouw doelgroep behoren. Met influencermarketing besteed je je marketing budget een stuk efficiënter.

Effectiviteit

Influencermarketing is niet alleen efficiënter dan traditionele marketing. Als je het goed doet, is het ook nog eens effectiever. Mensen worden tegenwoordig overspoeld door een eindeloze stroom aan marketing- en reclameberichten. Jouw doelgroep ook. ze raken overprikkeld, en zijn daardoor minder gevoelig voor traditionele marketingtechnieken.

Hoewel iedereen weet dat influencers hun geld ook verdienen via marketing, worden ze door mensen niet hetzelfde gezien als traditionele marketingkanalen. In plaats daarvan zien volgers influencers als hun vrienden, hun voorbeelden, of experts op een bepaald gebied. Ze hebben het gevoel dat ze de influencer persoonlijk kennen.

Daardoor zullen ze de boodschap van een influencer sneller accepteren dan die van een old school marketeer. Of die boodschap nu een duidelijk verkooppraatje of een slimme product placementis, maakt niet uit. De boodschap wordt ontvangen als het advies van een goede vriend of expert. Daar kan geen marketingcampagne tegenop.

influencer marketing

De kosten

Voor elk budget is er een influencer te vinden. De prijs van een campagne hangt van allerlei zaken af. Om hoeveel posts gaat het? Hoeveel vrijheid krijgt de influencer? Op welk platform probeer je mensen te bereiken? etc. etc.

Maar de grootste factor in de prijs van een influencermarketingcampagne is het succes van de influencer. En dan kijken we naar het aantal volgers én de hoeveelheid interactie met die volgers. Het prijsverschil tussen micro- en macro-influencers kan al enorm zijn. Gelukkig is er altijd wel een influencer te vinden die binnen jouw budget past. Sommige vragen geen eens geld!

Wat kunnen influencers voor mij betekenen?

Met influencermarketing bereik je je doelgroep dus op een efficiënte en effectieve manier tegen een betaalbare prijs. Maar is influencermarketing wat voor jou? De waarheid is dat influencermarketing altijd wat voor jou kan zijn. Maar er zijn drie factoren die beïnvloeden hoeveel influencers voor jou kunnen betekenen.

Doelgroep

Ten eerste: de doelgroep die je wilt bereiken. Kan je die wel echt goed bereiken met influencers? Als jouw doelgroep in een verzorgingstehuis woont, of niet digitaal vaardig is waarschijnlijk niet. Probeer jij jongeren te bereiken? Dan kunnen influencers al veel meer voor je betekenen. 

Influencers

Ten tweede: de influencers waarmee je samenwerkt. Zijn er in jouw niche geschikte influencers waarmee jij kan en wilt samenwerken? Hierbij is het belangrijk dat de match tussen merk en influencers logisch (dat is iets anders dan voorspelbaar) en oprecht is. Volgers prikken met gemak door een geforceerde samenwerking heen. Hoe beter de match is, hoe meer een influenceer voor jou kan betekenen.

Samenwerking

Ten derde: de manier waarop je samenwerkt met influencers. Jij moet de teugels in handen houden, maar je moet de influencers wel genoeg vrijheid geven. Zij weten het beste wat hun volgers willen. Een techblog zou bijvoorbeeld een review kunnen schrijven van jouw product. En een fashion Instagram influencer kan gewoon jouw shirt dragen in een post. Een influencer kan meer voor jou betekenen als je de juiste balans tussen controle en vrijheid weet te vinden.

Weet je deze drie factoren goed uit te denken? Dan leveren influencers je exposure binnen de doelgroep, goede reviews (die de doelgroep beïnvloeden), traffic naar de gewenste pagina’s en backlinks op. Een toename in conversies is vervolgens slechts een kwestie van tijd

Voor welke bedrijven is influencermarketing?

Influencermarketing kan je zien als de mond-tot-mondreclame van de 21e eeuw. En welk bedrijf kan nou niet wat extra mond-tot-mondreclame gebruiken? Toch zien we vooral B2C bedrijven profiteren van de voordelen van influencermarketing. Dat komt door de exposure, engagement en het directe verkeer dat influencers kunnen opleveren.

Maar de backlinks die influencermarketing oplevert zijn ook interessant voor B2B bedrijven. En vergeet niet dat er in elke niche ook experts zijn die als influencers figureren. Je vindt ze op Twitter, blogs en natuurlijk LinkedIn.

In essentie is influencermarketing geschikt voor elk bedrijf dat gevonden wil worden. Wil jij dat ook? Kijk dan eens op Hulc en maak vrijblijvend een campagne aan. Influencers kunnen voorstellen doen, waarna jij kiest met welke influencers je een samenwerking aangaat!

Conclusie

Influencermarketing is een relatief nieuwe vorm van marketing waarbij influencers het belangrijkste kanaal zijn. Deze vorm van marketing is toepasbaar in bijna iedere branche, maar is voornamelijk interessant voor bedrijven die gevonden willen worden. Voornamelijk de efficiëntie en het bereik maken dat influencermarketing aantrekkelijk is voor marketeers.

Hoe kijk jij tegen influencermarketing aan? Heb je al de stap gezet om dit als marketingmiddel te gebruiken? Laat het weten in de reacties hieronder!