Wat zijn micro-influencers
Dankzij de opkomst van sociale media en user generated content hebben we er een nieuw soort beroemdheid bij: de influencer, een persoon die in plaats van op het witte doek op je tijdlijn of in je YouTube-feed opduikt. Maar de ene influencer is de andere niet: deze dames en heerschappen zijn er namelijk in verschillende soorten en maten.
Als je even snel googelt op de term influencer, kom je al gauw de termen nano-, micro-, meso- en macro-influencer tegen. Maar wat is het verschil tussen al deze influencers? En welk type influencer is de ideale ambassadeur voor jouw business? Wij vertellen het je.
De micro-influencer
Wil je het echt persoonlijk houden? Dan bieden micro- of nano-influencers uitkomst.
Micro-influencers hebben tussen de vijf-en vijftig duizend volgers en een duidelijke specialisatie. Ze bloggen of vloggen bijvoorbeeld over hun eigen stad. Handig als je wilt weten in welke restaurants je een lekker vorkje kunt prikken of wat de beste gelegenheden zijn om ook na middernacht nog de bloemetjes buiten te zetten.
Andere micro-influencers weten alles over een bepaald merk, kennen alle ins en outs van de nieuwste gadgets of kunnen je precies vertellen welke tv-series, fantasyboeken en stripreeksen schreeuwen om een kijk- of leesbeurt. Tevens zien we in dit segment veel mama bloggers, deze dames vertellen alles over wat ze in het gezin meemaken en hebben over het algemeen veel volgers. dit zorgt weer voor veel waarde, vele bedrijven werken graag samen met deze professionele bloggers die dit vaak doen om ook echt hun brood mee te verdienen.
Micro-influencers zijn gericht op een specifiek onderwerp en doelgroep. Hun doelgroep bestaat dan ook meestal uit volgers met dezelfde specifieke behoeftes. Voor bedrijven is dit natuurlijk super interessant, omdat je dan gericht via micro-influencers een specifieke doelgroep kunt benaderen.
De voordelen van een micro-influencer inzetten zijn:
- Specifieke doelgroep.
- Betrokkenheid met de doelgroep.
- Geschikt voor elk mogelijk budget.
- Passie voor hun werk.
Hoewel het bereik van micro-influencers beperkter is dan dat van macro- en meso-influencers, lopen ze wel over van engagement, passie en kennis. Een micro-influencer is leuk, tof en interessant genoeg om bewondering te oogsten, maar normaal genoeg om ook gewoon je buurman of -vrouw te kunnen zijn. Als je dus vooral streeft naar lokale bekendheid en een hechte band met je doelgroep wilt opbouwen, kan een micro-influencer je een flinke duw in de goede richting geven.
De social media kanalen waar de micro-influencers relevante content op delen, zijn Instagram, Snapchat, Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube en tegenwoordig ook TikTok. Deze social media kanalen bepalen hoe hoog de kwaliteit is van hun invloed.
Bij het inzetten van jouw influencer marketing, raden wij zeker micro-influencers aan. Met micro-influencers creëer je namelijk met jouw aanpak binnen social media meer engagement en onderscheid ten opzichte van je concurrenten.
Hoe ga ik samenwerken met een Micro influencer? Ga een samenwerking aan via Hulc!
Het vinden van influencers en een deal met ze sluiten, was altijd tijdrovend en de uitkomst was onzeker. Daarom is Hulc opgericht. Een marktplaats waar we merken koppelen aan influencers. Wil jij samenwerken met deze micro-influencers? Meld je dan gratis aan https://app.hulc.nl/signup/ en start direct met het promoten van je website, product of dienst door middel van influencer marketing.
Meer weten over influencermarketing?