Wat zijn bloggers?

 

Bloggers – en de blogs die ze schrijven – zijn niet meer weg te denken van het internet. Maar wanneer is iemand nou echt een blogger? En hoe kan zo iemand geld verdienen met een blog? Wij leggen het je graag uit.

Al sinds medio jaren ‘90, is er één groep niet weg te slaan van het internet: bloggers. In de afgelopen decennia is dat niet veranderd. Anno 2020 zijn er zo’n 500 miljoen blogs online, zo’n 1/3 van alle websites op het internet. Die blogs zijn elke dag goed voor ruim 2 miljoen blogposts. 

De kans dat je de termen ‘blog’, ‘blogger’, en ‘bloggen’ al eens voorbij hebt horen komen, is enorm. In 2004 benoemde Amerika’s grootste woordenboek, Webster, ‘Weblog’ zelfs tot Woord van het Jaar. Maar toch, misschien weet je niet precies wat een blog of blogger is. Tijd om die verwarring de wereld uit te helpen.

Wat is een blog?

Een blog is een persoonlijke of zakelijke website waar regelmatig, soms meermaals per dag, artikelen op worden gepubliceerd over een specifiek onderwerp. Het onderwerp is gericht op de interesses van de doelgroep en van de eigenaar van de blog. Een individueel artikel heet een blogpost. Een post op een blog. Logisch, toch? 

Nu vraag je je misschien terecht af: op bijna elke website worden toch regelmatig artikelen gepost? Dat klopt! Zoals we al zeiden, er zijn enorm veel blogs. Het is echter belangrijk om te onthouden dat de ene blog de andere niet is. Er zijn twee grote categorieën blogs: 

  • Persoonlijke blog
  • Zakelijke blog

Persoonlijke blog

Het begon allemaal met de persoonlijke blog. Links.net, de persoonlijke blog van Amerikaan Justin Hall, wordt gezien als één van de eerste blogs ooit. Sinds zijn blog in 1994 online ging, is Justin een ster. Hij werd uitgenodigd door nieuwsshows, er zijn documentaires over hem gemaakt, en hij speelde zelfs een bijrolletje in een Batman film. Als zichzelf. 

Waar hij over schreef? Van alles. In 1994 waren er nog geen social media. Als je iets te zeggen had, je meningen wilde verspreiden, of simpelweg je gedachte wilde ventileren, was een blog the way to go.

Tegenwoordig stikt het internet van de persoonlijke blogs. Als je het belangrijk vindt een groot publiek te bereiken, zal je het professioneel moeten aanpakken. Daarom vind je tegenwoordig ook een hele groep ‘persoonlijke’ blogs die niet meer door één iemand geschreven worden, maar waar een complete redactie achter schuilgaat.

Bovendien hebben persoonlijke blogs zich afgesplitst in allerlei categorieën en (sub)genres. Mensen schrijven tegenwoordig niet meer over hun leven in het algemeen, maar over een specifiek onderwerp. Iets waar hun passie ligt, of waar ze veel van afweten. Er zijn blogs over auto’s en koken, geschiedenis en muziek, politiek en tuinieren, seksualiteit en interieurontwerp, kunst, reizen, en nog veel meer.

Om te laten zien dat een persoonlijke blog echt overal over kan gaan, zetten we er een paar op een rijtje:

 Zakelijke blogs

Er worden dus heel veel verschillende onderwerpen behandeld in persoonlijke blogs. Is er iemand met een enorm populaire blog? Dan is diegene waarschijnlijk een expert op dat onderwerp. Zo wordt die blogger in ieder geval gezien door zijn of haar lezers. Die status is natuurlijk ook interessant voor zakelijke partijen.

Zakelijke blogs hebben de afgelopen jaren dan ook echt hun stempel gedrukt op het bloglandschap. Er is bijna geen één serieus bedrijf zonder een blog. Dat is ook best logisch. Een blog kan een manier om thought leadership te tonen, je kennis en expertise van een bepaald domein te onderstrepen, naamsbekendheid te genereren, of gewoon om je SEO te boosten. 

Ook bij zakelijke blogs kunnen de onderwerpen enorm uiteen lopen. Er zijn eigenlijk zo veel onderwerpen als dat er bedrijven zijn. Van grote multinationals zoals Jeep en middelgrote bedrijven als VanMoof, tot kleine MKB-ers zoals 123 Lens: blogs passen in elke organisatie. 

Wat zijn bloggers?

Het mag duidelijk zijn dat de ene blog de andere niet is. Hetzelfde geldt voor de mensen achter de blog: de bloggers. Want wat zijn bloggers nu eigenlijk? Het simpele antwoord is: mensen die een blog bijhouden. Dat is nogal kort door de bocht.

Er zijn individuele bloggers die een complete blog onderhouden. Ze zijn redacteur, maar ook contentbeheerder, marketeer, en ICT-er. Bloggers die echt hun eigen blog onderhouden, hebben een enorm takenpakket. 

Dan heb je nog de redacteuren die schrijven voor één of meerdere blogs. Dit gebeurd vaak vrijwillig. Redacteuren kunnen gewoon lekker schrijven. Hun blogposts krijgen een mooi platform, en zij hoeven zich geen zorgen te maken om alle poespas die er verder komt kijken bij het onderhoud van een blog.

Tenslotte zijn daar nog de zakelijke bloggers. Sommige bedrijven laten hun blogs intern schrijven, bijvoorbeeld door de marketingafdeling. Andere organisaties kiezen ervoor om het bloggen uit te besteden aan een extern bureau van copywriters of (content)marketeers.

Vloggers

Met de toenemende populariteit van online videocontent is er ook een nieuw soort blogger ontstaan: de video blogger. Vloggers dus. In plaats van hun gedachten, ideeën en ervaringen in tekst te delen, delen vloggers dit in videovorm. Met soms wel miljoenen volgers zijn vloggers razend populair.

Hoe verdienen bloggers geld?

Wanneer bloggers of vloggers zo populair zijn, kunnen ze proberen geld te gaan verdienen. Zakelijke blogs hebben natuurlijk altijd (indirect) het doel om geld te verdienen. Maar steeds meer persoonlijke blogs brengen ook geld in het laatje.

Omdat zoveel persoonlijke blogs gebaseerd zijn op een niche, hebben ze een enorm selectief publiek. Dit maakt blogs een interessante plek voor bedrijven om te adverteren. Zo kan het bijvoorbeeld voorkomen dat Pampers adverteert op een mamablog, of dat tentenmerk Quechua een deal sluit met een outdoor lifestyle blog. 

Het verschil met zakelijke blogs is dat deze bloggers van hun blog hun werk willen maken, terwijl bedrijven met een zakelijke blog al werk hebben (en daarover bloggen). Bedrijven die van bloggen hun core business willen maken, zullen voortdurend moeten bloggen. Een blog moet immers een groot bereik van lezers opbouwen om interessant te zijn voor adverteerders.

Als een blogger eenmaal zo populair is dat hij of zij een aantrekkelijk publiek heeft voor partners en adverteerders, zijn er verschillende manieren waarop de blogger geld kan verdienen: 

  1. Affiliate marketing
  2. Google Ads
  3. Gesponsorde blogposts
  4. Een abonnement
  5. Webinars organiseren
  6. Betaalde nieuwsbrief

 Affiliate-marketingAffiliate-marketing is het plaatsen van links naar producten in blogposts. Als een bezoeker/lezer een aankoop doet via zo’n link. Krijgt de blogger een percentage van de aankoopprijs.

Google Ads

Het advertentieprogramma van Google is de bekendste inkomstenbron voor bloggers. Op de homepage van bijna elke blog die geld verdient, staan altijd wel een paar advertenties onder de uitgelichte artikelen. 

Gesponsorde blogposts

Met gesponsorde blogposts bedoelen we blogposts over een product, dienst of merk van een ander bedrijf in ruil voor geld. Deze vorm van geld verdienen zie je ook veel bij vloggers. Zelfs in de krant komt zo’n zogenaamde advertorial wel eens voor. 

Een abonnement

Met een abonnement-gedeelte richt de blogger een soort VIP-ruimte in op zijn of haar blog. Op deze plek plaatst hij of zij blogposts voor lezers tegen een betaling. Deze blogposts zijn vaak van bijzonder hoog niveau of bevatten enorm exclusieve informatie. Het moet het geld immers waard zijn. 

Webinars

Een webinar is een soort online lezing. De blogger vraagt bezoekers/lezers om op een bepaalde tijd in te loggen op de website, waar hij of zij contact met hen heeft via een videoverbinding. Een webinar is geschikt voor een korte cursus, lezing of Q&A, en kan ook tegen betaling aangeboden worden.

Betaalde nieuwsbrief

Een nieuwsbrief hoeft niet altijd gratis te zijn. Als een blogger waardevolle en specialistische informatie deelt, zijn de bezoekers/lezers van de blog mogelijk bereid een klein bedrag te betalen voor een dagelijkse, wekelijkse of maandelijkse nieuwsbrief.

Partners of bloggers vinden via Hulc

Online geld verdienen door te bloggen is tegenwoordig hartstikke mogelijk. Het kan echter lastig zijn om in contact te komen met de juiste partners. Net zoals het voor adverteerders lastig kan zijn om de juiste bloggers bij een campagne te vinden. Gelukkig zijn er tegenwoordig platformen die het geld verdienen voor bloggers vereenvoudigen, zoals Hulc. 

Hulc is een marktplaats waar adverteerders en publishers elkaar vinden. Publishers kunnen bloggers, influencers, websites of webshops zijn. Een adverteerder plaatst een campagne en publishers kunnen hierop reageren. Zo maakt Hulc het leven van zowel adverteerders als bloggers makkelijker. Probeer het zelf maar eens, op hulc.nl

Meer weten over influencermarketing?

Download het Hulc whitepaper!