Wat is SEO?

Google is al jaren de meest dominerende zoekmachine ter wereld, Google leeft van reclame inkomsten die worden gegenereerd door de welbekende advertenties. Gelukkig heeft Google er ook voor gekozen mensen met een goed geoptimaliseerde website de kans te geven om traffic te genereren zonder dat hiervoor betaald hoeft te worden. Er zit wel 1 voorwaarde aan, namelijk dat je website geoptimaliseerd moet zijn voor de zoekmachine. Dit noemt men SEO: Search Engine Optimization. 

SEO strategie

De basis van een goede SEO strategie is een juiste zoekwoord strategie. Zoals je zelf weet zoek je in Google op basis van een bepaalde behoefte. Deze behoefte vertalen we in een zoekwoord. Mocht je bijvoorbeeld op zoek zijn naar een goede SEO partner, dan zoek je wellicht in Google op “SEO partner”. Hier tref je een hoop partijen aan. De partij die zijn website die daar op de volgende onderwerpen het beste heeft gefocust pakt de nummer 1 positie in Google. Hulc.nl legt graag uit welke elementen belangrijk zijn voor een goede organische positie binnen Google.

SEO strategie Tip 1: zoekwoord geoptimaliseerde pagina

Stap 1: Bepaal op welke zoekwoorden je wilt dat jouw klant je kan vinden. Dit zoekwoorden onderzoek doe je door je eigen ideeën te toetsen aan de data van Google. In de zoekwoordplanner van Google vraag je welke zoekwoorden het meeste zoekvolume hebben. Het is niet altijd zo dat het zoekwoord met de meeste zoekvolume het beste is, maar wel het zoekwoord dat het beste aansluit op jouw product. Stel je verkoopt led-verlichting, dan is “led lamp bestellen” of “led lamp kopen” een stuk relevanter dan als je alleen gaat focussen op “led lamp”. Software die je kan gebruiken om de zoekwoord posities te tracken en te toetsen zijn natuurlijk Google zelf, maar onze tip is ook om het programma Semrush aan te schaffen om dit te bepalen. 

SEO strategie Tip 2: content content content

Google crawled je website, dit is een soort van een scan die ze dagelijks of soms elke minuut uitvoeren op je website. Deze scans kunnen alleen gedaan worden als de website gelezen kan worden. Google is een soort van blind, Google kan namelijk alleen tekst lezen. Deze tekst op een website noemt men content. Google is in deze algoritme regel best duidelijk, ze willen een relevante tekst die minimaal 400 woorden bevat. Maar ja het tweede element wat ze stellen is dat Google de beste tekst wilt lezen om deze op nummer 1 te zetten. Dit gaat dus niet alleen om de lengte van de tekst maar ook of de tekst inhoudelijk goed en informatief is. Neem bijvoorbeeld deze tekst: die is breed geschreven maar hij kent ook de nodige verdieping qua inhoud. Willen we met deze tekst nummer 1 ranken zullen we dus een betere tekst moeten schrijven dan onze concurrenten. Wat Google ook ziet is of de tekst verwijzing heeft naar andere onderwerpen. Zo kun je in deze tekst zien dat er onderaan verwijzing is gemaakt naar zeer veel aanverwante onderwerpen binnen het thema SEO. Dit noemen we interne linkbuilding.  

SEO strategie tip 3: techniek

Google wil het gebruiksgemak voor bezoekers op nummer 1 zetten bij het gebruiken van hun zoekmachine. De techniek van de website is dan ook een steeds belangrijkere rol gaan spelen. Maar daarnaast zijn de ontwikkelingen qua website platformen de zogenaamde CMS ook steeds eenvoudiger geworden en daarmee dus verbeterd. Een mooi voorbeeld is het platform WordPress. Dit platform kent over de wereld meer dan een miljoen programmeurs. Dit zogenaamde open source CMS kenmerkt zich door een basis installatie waarop je vele plugins kan bouwen. Een zoekmachine vriendelijke basis met daar omheen duizenden mogelijkheden. Doordat het van oudsher een blog platform is, is dit CMS gemaakt om goed vindbaar te zijn. Terug naar de techniek. Naast het CMS is de snelheid van levensbelang. Laadsnelheid is een van meest belangrijke aspecten. Kortom hoe snel zie je op je mobiel of desktop de website verschijnen? Dit is een kwestie van tienden van seconden. Kortom hoe sneller de laadsnelheid van de website hoe beter voor je ranking in de zoekmachine. Een korte samenvatting: dit is of de techniek aansluit op het apparaat waar de bezoeker van je website op zoekt. Google heeft zelfs al aangegeven dat hun toekomst credo is: mobile first. Kortom je website moet altijd mobiel vriendelijk zijn om goed in de rankings naar voren te komen.

SEO strategie tip 4: backlinks

Het is voor Google heel lastig om de juiste nummer 1 te bepalen op bovenstaande elementen. Daarom is een zeer belangrijk onderdeel het verkrijgen van links van andere websites. Google ziet dat als het ultieme bewijs dat een website populair is. Hoe meer links naar jouw website linken hoe populairder je website is op internet. Zie het als inkomende stemmen, of referenties. Deze zogenaamde do-follow links geven de waarde van een andere website door om vervolgens uw website meer waarde te geven. In SEO land is er altijd al een discussie geweest over de kwaliteit of de kwantiteit van links. De kwantiteit is heel simpel weg het aantal inkomende links. Hierbij telt Google wel het aantal maar als er bijvoorbeeld 30.000 van 1 website komen, tellen al deze links alsnog als 1 link. Kortom het algoritme houdt niet alleen rekening met de website url. Ook de server waar hij vandaan komt in combinatie met het ip adres. Deze data is dus heel lastig te manipuleren. Je zal dus ten aller tijden zoveel mogelijk unieke links moeten hebben. Daarnaast de kwaliteit. De kwaliteit wordt door vele experts in een aantal metrics waarde uitgedrukt. De meest bekende is de Domein Autoriteit, afgekort als DA, deze metric wordt verzorgt door MOZ. De DA kan lopen van 1 tot 100. 1 als je begint met de website en 100 als je een perfecte score zoals nu.nl haalt. Kortom de meest waardevolle website heeft 100 en de meest irrelevante een 1. Als je deze check doet, en je wilt weten of jouw website iets waard is? Ja vanaf een DA van 25 is je website echt van waarde. Van dit soort websites wil je dan ook een backlink ontvangen. 

Seo strategie tip 5: tools

Bij het toepassen van een juiste SEO strategie is alleen gevoel niet voldoende. Het leuke aan digitale marketing is dat je alles kan meten. En wat helemaal leuk is aan het ontdekken van de juiste online strategie dat veel informatie te verkrijgen is door een kijkje te nemen bij concurrenten….

Welke tools moet je zeker kennen:

Seo tool tip 1:Google analytics

Met Google Analytics ben je in staat om te zien wat je website nu al bezoekers ontvangt en wat deze precies doen op je website. Hierbij zie je in grote getallen wat de bezoekersaantallen zijn en op welke pagina’s ze jouw website bezoeken. Je kunt dus bijvoorbeeld zien op welke pagina ze binnen komen en wat ze vervolgens op je website doen. Wat kan je allemaal instellen om zo de data te verfijnen. Stap 1 is stel de datum in, bepaal over welke periode je iets wil weten, dit kan bijvoorbeeld over een maand maar kan ook over een dag. Het voordeel van het instellen van een dag is dat je goed kan vergelijken wat het verschil is tussen de ene dag en de andere dag. Een andere leuk onderdeel binnen Analytics is het onderdeel Acquisitie. Hier kun je zien welke doelen je hebt behaald. In een webshop is dit vaak een bestelling, in een b2b website is dit bijvoorbeeld het invullen van een offerte formulier of het downloaden van een ebook. Daarnaast kun je vervolgens zien uit welke bron deze aankopen komen, hierdoor kun je meten welk kanaal het beste rendement heeft. Mocht je meer willen leren over het gebruik van Google Analytics dan adviseren wij vanuit Hulc graag. 

Seo tool tip 2: Google Search Console

Google Search Console werd vroeger ook wel Google Webmaster Tools genoemd. Met deze tool kun je zien op welke zoektermen de bezoeker via de organische resultaten van Google op jouw website landt. Je kan dus herleiden welke zoekterm de bezoeker heeft ingevuld en op welke pagina van jouw website die bezoeker dan daadwerkelijk landt. Een voorbeeld: je verkoopt mobiele telefoon hoesjes, je wil dan heel graag weten op welk type hoesje je het beste wordt gevonden. Zo kun je weer in Google Analytics kijken wat voor conversies je daaruit haalt. Waar wij als online advies bureau Google Search Console voor gebruiken is het indexeren van een pagina. Met Indexeren wordt ook wel bedoeld dat Google weet dat je pagina online staat. Deze pagina moet een plek krijgen in de zoekmachine en dit gebeurt door de zogenaamde crawl. Door een verzoek tot een crawl uit te zetten weet je zeker dat Google je website gaan bezoeken. Daarnaast is GSC ook nuttig om te bepalen op welke pagina’s er fouten zitten. Heeft Google moeite met het lezen van je website dan geeft dit programma de fouten weer. 

Seo tool tip 3: Gebruik een SEO analyse tool zoals SEMrush

SEMrush is onze lievelings tool. Waarom dat is gaan we nu vertellen. Je kunt zeer gedetailleerde analyses uitvoeren, het voordeel is dat je op url niveau kan kijken op welke zoektermen jij en ook je concurrentie rankt. Hiermee kan je heel scherp inspelen op het pad wat je concurrent bewandelt en hierdoor bepalen wat voor jou de winnende SEO strategie is. Als we weer het voorbeeld nemen van een smartphone hoesje kun je beter op type toestel gaan zitten qua zoektermen dan dat je op de hoofdmerken gaat ranken. Zo kun je zien wat het zoekvolume is en wie er meespelen in de top 10. Waarom kijken we alleen naar de de top 10? Buiten de top 10 posties doe je eigenlijk niet mee. Mensen zijn over het algemeen lui en kijken zelden verder dan de eerste 10 resultaten. Wat is verder interessant aan deze tool? Wat wij veel gebruiken is de tool waar je de gap bepaalt tussen jou en de concurrentie. Met SEMrush ben je in staat om gemakkelijk te bepalen welke zoektermen jij goed gevonden wordt. Ook kun je zien waar je grootste concurrenten op ranken zodat je kan bepalen waar de winst valt te behalen.   

Seo tool tip 4: Gebruik een SEO rankingtool zoals SEranking

Wat heel belangrijk is om succes te hebben op het gebied van organische vindbaarheid is dat je weet waar je staat. Het iedere keer opzoeken in Google zelf is natuurlijk veel te veel werk. Onze tip is dan ook SEranking. Voor een paar tientjes per maand, dus echt low budget, heb je altijd de laatste stand van zaken. Daarnaast kun je meerdere medewerkers aansluiten waardoor iedereen die aan het werk is voor je shop of voor je website de posities binnen Google weet. Naast de dagelijkse of 3 dagelijkse ranking update zitten er ook veel tools in die je kunnen helpen bij het uitrollen van de beste strategie.

Seo Tool tip 5: Hoe krijg ik meer bereik via outreach en linkbuilding: Buzzstream

Als je echt meedoet in de top van de SEO markt ben je vast in de weer met linkbuilding. Natuurlijk gebruik je dan Hulc.nl al en zorg je dat de nieuwe aanwas van blogs je niet ontgaat. Maar wat als je Hulc.nl hebt uitgespeeld? Dan ga je op zoek naar een tool die de markt voor je afspeurt. Wij zijn fan van Buzzstream. Waarom wij fan zijn van Buzzstream vertellen we hier: deze tool is betaalbaar voor ondernemers met een kleine portemonnee en zorgt voor een goede manier om bij te houden wie je al kent en wie nog niet. Dit advies is niet zaligmakend want wij vinden diep van binnen dat je het moet uitbesteden een echte expert. Daarom hebben wij naast het platform Hulc dan ook Hulc managed. Met deze service nemen wij het beheer over en zorgen we ervoor dat alle mogelijkheden in kaart worden gebracht, en dat je maandelijks een lijst krijgt met nieuwe opties. Interesse? vraag naar onze service.