Wat is SEO?

Wil jij hoog scoren in Google? Op nummer 1 staan bij de relevante zoekwoorden? Dan zul je gebruik moeten maken van SEO. Maar wat betekent dat eigenlijk? Wij leggen het je graag uit.

Google is al jaren de meest gebruikte zoekmachine ter wereld. Dat heeft een reden: het werkt ontzettend goed. Google heeft het leveren van kwalitatief hoogstaande en relevante informatie altijd als voornaamste doel gesteld. De beste en meest relevante informatie wordt bovenaan de Search Engine Results Page (SERP) geplaatst.

Op die manier zorgt Google ervoor dat wanneer jij zoekt op “vliegtickets Bahama’s”, je eerst betrouwbare verkopers te zien krijgt, en pas veel later de louche websites. Hoe Google de ‘goede’ van de ‘slechte’ informatie onderscheidt? Als we dat wisten, zaten wij al lang zelf op de Bahama’s.

Google waardeert informatie (dit mag je ook best lezen als pagina’s, video’s, websites of content) op basis van een complex en continu veranderend algoritme. Door de jaren heen hebben we echter geleerd wat Google over het algemeen leuk en niet leuk vindt. Op basis van deze insights kun jij je website optimaliseren voor ’s werelds grootste zoekmachine. 

Dit proces noemen we Search Engine Optimization, oftewel: SEO.

SEO strategie

Met SEO kun je dus hoger komen op de Google SERP, waardoor je meer organisch verkeer genereert. Er zijn allerlei manieren om je website te optimaliseren, weten we uit ervaring en onderzoek. Wil jij je website gefocust verbeteren? Dan zul je een gedegen SEO strategie moeten uitzetten. Hieronder zetten we 5 tips uiteen waarmee jij van je SEO strategie een succesformule maakt. Nummer-1 positie, here we come!

SEO strategie Tip 1: zoekwoordonderzoek

De basis van een succesvolle SEO strategie is een goed zoekwoordonderzoek. Wanneer je iets in Google opzoekt gebruik je zoekwoorden. Denk nog eens aan die tickets naar de Bahama’s. Je zoekt dan niet op “ik wil wel op vakantie naar de Bahama’s, waar kan ik vliegtickets kopen?” Nee, je zoekt op “vliegtickets Bahama’s”.

Wil jij de juiste mensen bereiken, dan zul je dus de juiste zoekwoorden moeten gebruiken. Globaal gezien bepaal je die aan de hand van 3 metrics:

  • Zoekvolume
  • Concurrentie
  • Relevantie

Zoekvolume en concurrentie zijn lekker kwantificeerbaar. Die zijn bijvoorbeeld te meten met de zoekwoordplanner van Google. Normaal gesproken wil je een zoekwoord met een zo hoog mogelijk zoekvolume met zo min mogelijk concurrentie. Dan bereik je immers de meeste mensen, toch?

Dit is niet altijd waar. Je denkt dan namelijk niet aan de relevantie van het zoekwoord. Stel je verkoopt led verlichting, dan is “led lamp bestellen” of “led lamp kopen” een stuk relevanter dan “led lamp”. Jij wilt immers de mensen bereiken die een led lamp willen kopen. Aan de mensen die op zoek zijn naar de geschiedenis van de led lamp heb je vrij weinig. Zij zien je misschien wel in de zoekresultaten, maar klikken niet op je.

Kruip dus in de huid van je doelgroep. Waar zoeken ze naar? En nog belangrijker: welke zoekwoorden gebruiken ze daarvoor? Als je dit weet te achterhalen, eindig je met een lijstje met zoekwoorden waar jij je op wilt focussen. Vervolgens analyseer je dit lijstje met de zoekwoordplanner om te zien welke het grootste zoekvolume en de minste concurrentie hebben. Zo vind jij de woorden waarop jij gaat shinen. Als mensen deze zoekwoorden gebruiken zouden ze uiteindelijk bij jou uit moeten komen.

SEO strategie Tip 2: content, content, content

Nu je een lijst met zoekwoorden hebt, is het tijd om er wat mee te doen. Je kan je hele website volproppen met zoekwoorden, maar dat gaat weinig opleveren. Google wilt immers alleen de beste en meest relevante informatie bovenaan de SERP zetten, weet je nog? Wat dat betreft verschilt Google niet zo veel met mensen. Als mensen doorhebben dat jouw website niet de informatie biedt die ze zoeken, klikken ze snel weg. Dit zorgt voor een hoge bouncerate, wat voor Google dan weer een hint is om je pagina lager te ranken.

Je moet dus zorgen voor waardevolle content. Content is king, zeggen ze wel eens. Content kan van alles zijn. Van video’s en infographics, tot teksten en foto’s. Alles is belangrijk, maar wij gaan vooral inzoomen op tekst. Dit is immers nog steeds de meest voorkomende vorm van content op het internet.

Wanneer het op tekst aankomt zijn er een paar vuistregels waarmee je Google blij maakt. Je teksten moeten aan de volgende eisen voldoen:

  • Vers
  • Lang
  • Relevant

Verse teksten

Google houdt van verse content. Dat betekent niet dat oude teksten niet gewaardeerd worden. Maar, als je regelmatig nieuwe blogs of webteksten schrijft, lijkt Google dit wel te waarderen. Probeer daarom regelmatig een nieuwe blog online te zetten, of je webteksten te updaten.

Lange teksten

Mensen hebben lange tijd gedacht dat online teksten kort moesten zijn. Vlug. Jeugdig. Puntig. Het lijkt er echter op dat langere teksten keer op keer beter presteren in Google. Wat is lang? Denk aan minimaal 2000 woorden. Een tekst zoals deze. Natuurlijk hoef je niet van elke blog een long read te maken, maar af en toe kan een knaller van een lange blog geen kwaad.

Relevante teksten

Je kunt wel elke week een lange tekst schrijven, maar zolang je geen relevante informatie biedt, is het weinig waard. Begin je al een patroon te zien? Relevantie is altijd van het grootste belang voor Google. Ga dus geen 3500 woorden verspillen aan iets wat je ook in 500 woorden kunt zeggen. En ga geen blogs schrijven puur om je site te vullen. Als je niks zinnigs te zeggen hebt, kun je beter je mond houden.

Semantiek

Google is een soort van blind. De zoekmachine kijkt niet echt naar de content op je website. In plaats daarvan crawled hij je website. Dit gebeurd soms wel elke minuut, en is Google’s manier om jouw website te ‘lezen’. Voor SEO-teksten geldt dan ook dat het niet alleen goed leesbaar moet zijn voor mensen, maar ook voor Google.

Hiervoor moet je tekst semantisch goed in orde zijn. Dit is een enorm technisch verhaal, maar in principe komt het hierop neer: je moet de woorden in je tekst de juiste waarde toekennen. Het moet duidelijk zijn dat een titel een titel is, een tussenkopje een tussenkopje en een onderschrift een onderschrift. Mensen zien dit aan de opmaak van een tekst, maar Google ziet dit aan de tags die je aan woorden hangt.

Als je de html-code van deze tekst zou bekijken, zou je zien dat de meeste woorden in een <p> tag staan, voor paragraaf. De titel staat in een <h1> tag, de tussenkopjes in een <h2> tag en deze schuingedrukte zin staat in een <i> tag. Het ziet er niet uit, maar voor Google maakt dit een tekst overzichtelijk. Zo kan de zoekmachine precies zien welke woorden belangrijk zijn en welke niet. De truc is dan ook om je zoekwoorden niet alleen in je tekst terug te laten komen, maar vooral in je titel en tussenkopjes. Dat zal je SEO pas echt ten goede komen. 

Belangrijke bonus: een goede semantiek maakt je website ook beter leesbaar voor voice search engines zoals Google Home en voor website-lezers voor blinde mensen.

SEO strategie tip 3: techniek

Voor de meeste mensen stopt SEO bij een paar zoekwoorden en wat mooie blogs. Maar er is meer. Google kijkt ook naar de techniek van je website en het link-verkeer. Eerst de techniek. Die moet tiptop in orde zijn. Er zijn een paar metrics waar Google erg streng op is:

  • Gebruiksvriendelijkheid
  • Snelheid
  • Dynamisch ontwerp

Gebruiksvriendelijkheid

Niks vervelender dan een website die niet goed reageert, of die niet makkelijk navigeert. Dat snapt Google ook. Daarom is gebruiksvriendelijkheid steeds belangrijker geworden voor de zoekmachine. Gebruiksvriendelijkheid – of UX, voor de hippe jongens onder ons – is een vak op zich. Gelukkig zijn er makkelijke manieren om je website gebruiksvriendelijk te maken.

Zo kun je gebruik maken van een Content Management Systeem (CMS). Een populaire variant is WordPress. Dit is een gratis CMS dat je kunt uitbreiden met allemaal plug-ins. Er zijn zelfs plug-ins die je SEO checken! WordPress is gebouwd om gebruiksvriendelijke websites mee te maken. Een professioneel programmeur en UX-developer zijn natuurlijk fijn, maar met een goed CMS kom je al heel ver.

Snelheid

Gebruiksvriendelijkheid is de hoofdmoot wanneer het om techniek en SEO gaat. Snelheid is een enorm belangrijk onderdeel van deze gebruiksvriendelijkheid. Wat doe je als een pagina niet laadt? Precies, je klikt weg. Dat wil jij niet, dat wil de gebruiker niet, en dat wil Google niet. Hoe sneller je website laadt, hoe hoger je in de ranking komt. Dit gaat om tienden van seconden, dus elk stukje winst telt. Je kunt je website sneller maken door effectief te coderen, animaties achterwege te laten, en je afbeeldingen niet groter dan nodig te maken. Een degelijk CMS zorgt dat ook deze dingen goed geregeld zijn.

Een dynamisch ontwerp

Steeds meer mensen gebruiken hun telefoon of tablet om informatie op te zoeken. Google heeft daarom aangegeven dat hun credo voor de toekomst “mobile first” is. Kortom, je website moet altijd mobiel vriendelijk zijn om goed in de rankings naar voren te komen. Houd de mobiele gebruiker dan ook in je achterhoofd als je je website opmaakt. Dat betekent kortere alinea’s, maar ook een ontwerp dat zich automatisch aanpast aan mobiele gebruikers. Een CMS doet dit vaak automatisch voor je, maar als je hier meer over wilt weten kun je googelen op responsive design. SEO zorgt er wel voor dat je bij de juiste bron uitkomt 😉 

SEO strategie tip 4: backlinks

Het is voor Google ontzettend lastig om de waarde en relevantie van informatie te bepalen op basis van bovenstaande elementen. Het is alsof je een nieuwe telefoon wilt kopen, waarbij het merk het zoekwoord, de content het ontwerp, en de techniek de – nou, ja – techniek is. Allemaal handige informatie, maar om te weten of de telefoon echt goed is, wil je weten wat andere ervan vinden. Je gaat wat reviews bekijken.

Google kijkt niet naar reviews, maar naar backlinks. Als iemand anders naar jouw website of blog linkt, is dat voor de zoekmachine het ultieme bewijs dat je relevante en waardevolle informatie biedt. Backlinks spelen daarom een grote rol in het algoritme van Google. Daarbij kijkt Google grofweg naar twee elementen:

  • Hoeveel websites linken naar jou?
  • Wat is de kwaliteit van deze links?

Kwantiteit

Deze is in principe heel simpel. Zie elke link als een 5-sterren review op die telefoon: hoe meer, hoe beter. Hier zit echter een kanttekening bij. Als er 30.000 links van één website komen, tellen al deze links alsnog als één link. Het algoritme houdt dus niet alleen rekening met de website URL. Ook de server waar hij vandaan komt en het IP-adres tellen mee. Dit maakt deze data lastig te manipuleren. Je zal dus altijd zoveel mogelijk unieke links moeten hebben.

Kwaliteit

Daarnaast is er nog de kwaliteit van de links. De kwaliteit wordt door vele experts in een aantal metrics uitgedrukt. De meest bekende is de Domein Autoriteit, afgekort als DA. Deze metric wordt verzorgt door SEO-softwareontwikkelaar MOZ. De DA van elke website ligt tussen de 1 en 100. Een DA van 1 is vergelijkbaar met een demente bejaarde die een warrige review over die ene telefoon schrijft. Een DA van 100 is daarentegen als een ervaren tech-expert die voor een gerenommeerd platform schrijft. Dit zijn sites zoals nu.nl en rijksoverheid.nl

Vanaf een DA van 25 is een website echt van waarde. Dit zijn de websites waarvan je backlinks wilt ontvangen om je SEO te boosten. Je kunt zelf op zoek gaan naar de relevante sites en blogs om links van te krijgen, maar je kunt gebruik maken van onze diensten op Hulc.nl. Linkbuilding is zeg maar echt ons ding.

SEO strategie tip 5: tools

Als je goede zoekwoorden, knallende content, perfecte techniek en waardevolle links hebt, voel je je waarschijnlijk best goed. Je bent lekker onderweg met SEO. Maar alleen op je gevoel afgaan is niet voldoende voor een succesvolle SEO strategie. In deze digitale wereld is bijna alles meetbaar. Maak daar dan ook gebruik van. 

Alleen door resultaten te meten kom je erachter of je acties het gewenste effect hebben. Meten, analyseren, verbeteren, herhalen. Dat is het credo. Daarom bestaat onze laatste tip uit een rijtje tools die je hierbij kunnen helpen. Eerder noemden we al tools als de DA-tracker van MOZ en de zoekwoordplanner van Google, maar deze SEO tools moet je ook zeker kennen:

  • Google Analytics
  • Google Search Console
  • SEMrush
  • SEranking
  • Buzzstream

Seo tool tip 1:Google Analytics

Met Google Analytics kun je je website helemaal dood-analyseren. Hier zie je bijvoorbeeld wat de bezoekersaantallen zijn, waar die bezoekers vandaan komen en op welke pagina’s ze je website binnenkomen. Je kunt dus zien op welke pagina ze binnen komen en wat ze vervolgens op je website doen. 

Google Analytics biedt je zo’n enorme bak met data, dat je deze zal moeten verfijnen om er iets van te snappen. Zo kun je bijvoorbeeld verfijnen op datum. Weten hoeveel bezoekers je website heeft is natuurlijk fijn, maar het wordt pas echt leuk als je weet hoeveel bezoekers je krijgt ten opzichte van vorige week, of ten opzichte van dezelfde dag vorig jaar. Dan zie je pas wat voor een groei je doormaakt. 

Een andere leuk onderdeel binnen Analytics is Acquisitie. Hier kun je zien welke doelen je hebt behaald. In een webshop is dit vaak een bestelling, in een b2b website is dit bijvoorbeeld het invullen van een offerteformulier of het downloaden van een ebook. Je kunt zelfs zien uit welke bron deze aankopen komen. Zo meet je welk kanaal het beste rendement heeft.

Mocht je meer willen leren over het gebruik van Google Analytics dan adviseren wij vanuit Hulc graag. 

Seo tool tip 2: Google Search Console

Google Search Console werd vroeger ook wel Google Webmaster Tools genoemd. Met deze tool kun je zien op welke zoektermen de bezoeker via de organische resultaten van Google op jouw website landt. Je kan dus herleiden welke zoekterm de bezoeker heeft ingevuld en op welke pagina van jouw website die bezoeker dan daadwerkelijk landt. Je snapt dat dit een enorm handige tool is om de effectiviteit van jouw SEO strategie te beoordelen.

Een voorbeeld: je verkoopt telefoonhoesjes. Dan wil je heel graag weten op welk type hoesje je het beste wordt gevonden. Zo kun je weer in Google Analytics kijken wat voor conversies je daaruit haalt. Waar wij als online adviesbureau Google Search Console voor gebruiken is het indexeren van een pagina. Met Indexeren bedoelen we dat Google weet dat je pagina online staat.

Deze pagina moet een plek krijgen in de zoekmachine en dit gebeurt door de zogenaamde crawl. Door een verzoek tot een crawl uit te zetten weet je zeker dat Google je website gaat bezoeken. Daarnaast is GSC ook nuttig om te bepalen op welke pagina’s er fouten zitten. Heeft Google moeite met het lezen van je website? Dan geeft dit programma de fouten weer. 

Seo tool tip 3: Een SEO analyse tool zoals SEMrush

SEMrush is onze lievelingstool. Je kunt zeer gedetailleerde analyses uitvoeren. Het grote voordeel is bovendien dat je op URL-niveau kan kijken op welke zoektermen jij en je concurrentie ranken. Hiermee kan je heel scherp inspelen op het pad wat je concurrent bewandelt en hierdoor bepalen wat voor jou de winnende SEO strategie is.

Als we weer het voorbeeld nemen van een telefoonhoesje kun je je beter focussen op een type toestel waar je concurrenten minder goed op ranken. Met SEMrush kun je zien wat het zoekvolume is en wie er meespelen in de top 10. We kijken alleen naar de top 10, omdat je met een lagere ranking eigenlijk niet meetelt in Google. Mensen zijn over het algemeen lui en kijken zelden verder dan de eerste 10 resultaten.

Seo tool tip 4: Een SEO rankingtool zoals SEranking

Wat heel belangrijk is om succes te hebben op het gebied van organische vindbaarheid, is dat je weet waar je staat. Dat is ondertussen hopelijk wel duidelijk. Het iedere keer opzoeken in Google zelf is natuurlijk veel te veel werk. Bovendien kunnen de zoekresultaten vervormd worden door jouw zoekgeschiedenis. Jij zit waarschijnlijk veel op je eigen site, dus zal deze bij jou misschien hoger ranken dan normaal.

Daarom raden wij een tool als SEranking aan. Voor een paar tientjes per maand – dus echt low budget – heb  je altijd de laatste stand van zaken. Daarnaast kun je meerdere medewerkers aansluiten waardoor iedereen die aan het werk is voor je shop of website de posities binnen Google weet. Naast de dagelijkse of 3-dagelijkse ranking-update zitten er ook veel tools in die je kunnen helpen bij het uitrollen van een betere SEO strategie.

Seo Tool tip 5: Een tool voor linkbuilding zoals Buzzstream

Als je de koning van de SEO markt wilt worden, zal je aan linkbuilding moeten doen. Weet je nog? Veel goede links binnenhalen. Natuurlijk gebruik je Hulc.nl al om te zorgen dat de nieuwe aanwas van relevante blogs je niet ontgaat. Maar wat als je Hulc.nl hebt uitgespeeld? Dan ga je op zoek naar een tool die de markt voor je afspeurt. 

Wij zijn fan van Buzzstream. Deze tool is namelijk betaalbaar voor ondernemers met een klein budget en zorgt voor een goede manier om bij te houden wie je al kent en wie nog niet. Dit advies is niet zaligmakend, want wij vinden diep van binnen dat je het moet uitbesteden een echte expert. 

Daarom hebben wij naast het platform Hulc ook Hulc managed. Met deze service nemen wij het beheer over en zorgen we ervoor dat alle mogelijkheden in kaart worden gebracht, en dat je maandelijks een lijst krijgt met nieuwe opties. Dat betekent dus minder gedoe en meer waardevolle links voor jou. Klinkt dat goed? Vraag dan naar onze service.

Langetermijndenken

SEO is er niet voor de mensen die snel willen scoren. SEO is er voor de mensen die voor altijd willen blijven scoren. Je website op de kaart zetten en die nummer-1 positie in Google claimen kost tijd. Maar als je er eenmaal staat, pluk je er de vluchten van in de vorm van een constante stroom organisch verkeer. 

Begin vandaag dus nog met een goede strategie die bestaat uit het volgende:

  • Zoekwoordenonderzoek doen
  • Knallende content maken
  • Goede techniek leveren
  • Waardevolle links verzamelen
  • De juiste tools gebruiken

Houd vol en blijf relevant. Dan bereik je de top. Zien we je daar?