Wat is local SEO? (En hoe behaal je succes?)
Door je local SEO te verbeteren, verover jij een hoge positie in de lokale zoekresultaten van Google. Maar wat is local SEO precies? Dat leg ik je uit in deze blog. En ik deel mijn 5 favoriete manieren om naar de top van de lokale zoekresultaten te schieten.
Scoren in de lokale zoekresultaten
SEO staat voor Search Engine Optimization. Oftewel: zoekmachineoptimalisatie. Local SEO helpt je om goed te scoren in de lokale zoekresultaten. En dat is belangrijk. Zeker voor mobile search en voice search is het belangrijk om je local SEO goed op orde te hebben.
Met een goede Local SEO-strategie speel jij namelijk in op vragen zoals ‘Waar kan ik lekker eten in de buurt?’, ‘Wat is de beste fietsenmaker van de stad?’ en ‘Wat is de dichtstbijzijnde voetbalclub?’ Je merkt het al: iemand die deze vragen stelt staat op het punt om iets te kopen, bezoeken of betalen. Dan wil jij natuurlijk bovenaan de zoekresultaten staan.
De basics: NAW-gegevens en Google Mijn Bedrijf
Local SEO is dus belangrijk. Maar wat moet je doen om in de lokale zoekresultaten terecht te komen? Begin bij het begin: vermeld je NAW-gegevens op je website. Zorg dat je minimaal de naam en het adres van je bedrijf op je website zet. Wil je het goed doen? Voeg dan ook je telefoonnummer, e-mailadres, openingstijden, en een Google Maps plugin toe. En zorg dat je gegevens overal op het internet juist en consequent zijn.
Daarnaast moet je zorgen dat je Google Mijn Bedrijf (GMB)-pagina up-to-date is. Zorg dat alle gegevens kloppen. En vul je account aan met rijke informatie. Denk aan foto’s, branches, routebeschrijvingen en doelgroepen. Hoe meer informatie je toevoegt, hoe beter Google jou kan aanbevelen bij een zoekopdracht.
5 manieren om je local SEO te boosten
Met consequente NAW-gegevens en een rijk gevulde GMB-pagina maak jij kans om in de lokale zoekresultaten te komen. Maar de concurrentie kan moordend zijn. Hoe zorg je ervoor dat je keer op keer scoort? Ik zet mijn 5 favoriete manier om je local SEO te boosten op een rij. Doe er je voordeel mee!
1. Verplaats je in de (lokale) zoeker
Voor een goede local SEO-strategie is het belangrijk om je te verplaatsen in de zoeker. Wat wil iemand in de buurt weten die naar jouw bedrijf zoekt? Willen mensen weten wat jou anders maakt dan je concurrenten in de buurt? Willen ze de routebeschrijving vinden? Willen ze weten waar ze kunnen parkeren? Zoek uit wat jouw doelgroep wilt weten en speel daar op in.
2. Verzamel lokale backlinks
Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van local SEO. En lokale backlinks zijn de sleutel tot goede linkbuilding voor je local SEO. Lokale backlinks zijn links naar jouw website vanaf belangrijke websites voor jouw regio. Denk bijvoorbeeld aan de site van de gemeente, de telefoongids, de ondernemersvereniging, de lokale krant, etc.
Bij dit soort sites kan je je vaak gratis aanmelden. Dan linken deze websites naar jouw website. Dat zijn waardevolle, lokale backlinks die jouw local SEO een boost geven.
3. Werk samen met lokale influencers
Influencers in jouw regio kunnen ook een waardevolle bron van lokale backlinks zijn. Het is daarom de moeite waard om met deze influencers samen te werken. Zelfs in de kleinste dorpjes vind je wel micro en nano influencers. Biedt hen gratis producten aan, laat hen een leuke winactie organiseren, of nodig ze uit voor een event.
Vervolgens delen zij een link naar jouw website op hun eigen blog of social media. Dat levert extra bezoekers op. En op de lange termijn een beter positie in de lokale zoekresultaten.
4. Plaats lokale content
Een ander belangrijk aspect van local SEO is content. Werk je samen met lokale ondernemers? Gebruik je lokale producten? Of ben je te vinden op evenementen in de regio? Maak er content over! Een blog, webpagina, video of podcast kunnen allemaal mooie vormen van lokale content zijn. Hiermee laat je aan je websitebezoekers én Google zien dat jij betrokken bent bij je regio. 10 local SEO-punten voor jou!
5. Verzamel (positieve) reviews
Als jij een GMB-pagina hebt, kunnen mensen reviews over je bedrijf schrijven. Deze reviews gebruikt Google om je positie in de lokale zoekresultaten te bepalen. Positieve reviews worden beloond met een hogere positie. Deze wil je dus verzamelen.
Vraag tevreden klanten daarom om een review achter te laten op Google. Dat kan je direct in je winkel vragen. Maar je kan ook een e-mail sturen naar mensen die iets via jouw webshop hebben besteld. Of je kan een oproep doen op social media. Hoe meer positieve reviews je hebt, hoe beter.
Betere local SEO met influencers via Hulc
Positieve reviews, lokale content en slimme linkbuilding geven je local SEO een echte boost! Influencers kunnen je daarbij helpen. Maar waar vind je die? That’s where we come in. Hulc heeft een database van meer dan 3.700 bloggers en influencers. Grote kans dat er ook influencers uit jouw regio in onze database te vinden zijn. Zij helpen jou dolgraag met het behalen van die felbegeerde nummer-1-positie in de lokale zoekresultaten.
Benieuwd hoe het werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Dan vertellen we je graag meer.