Influencers toevoegen aan je PR-strategie: hoe pak je dat aan?

Influencers kunnen super waardevol zijn voor je pr-strategie. Sterker nog: voor veel bedrijven zijn influencers onmisbaar geworden voor de PR. Hoe zit dat? En hoe kan jij influencers optimaal inzetten voor je PR-strategie? Dat leg ik je in deze blog uit.

Een nieuw soort PR-strategie 

PR gaat om het opbouwen en onderhouden van relaties met het publiek. Vroeger ging dat vooral via de kranten, magazines en vakbladen. Het was belangrijk om een goede band op te bouwen met journalisten, redacties en uitgeverijen. Zo kon je een groot deel van je doelgroep bereiken.

Maar de tijden zijn veranderd. Om 10:00 een persbericht de wereld inslingeren en hopen dat je een bak gratis publiciteit krijgt? Vergeet het maar. Mensen halen hun nieuws al lang niet meer alleen uit de traditionele media. Sociale media gaan een steeds grotere rol spelen, en influencers dus ook. Daar kan je in je PR-strategie niet meer omheen.

De nieuwe soort PR-strategie vraagt dus niet alleen om een goede relatie met journalisten, maar ook om een goede relatie met influencers.

Influencers inzetten voor je PR-strategie

Met influencers kan je een enorm publiek bereiken binnen de niche waarin jij actief bent. Dat maakt ze een ideale toevoeging aan je PR-strategie. Maar hoe pak je dat aan? Influencers inzetten voor PR? Ik geef je een paar tips waarmee jij het meeste uit influencers haalt voor je PR-strategie.

Ga voor de (iets) kleinere influencers

In de regel zijn influencers effectiever als ze wat minder volgers hebben. Waarom? Omdat dit vaak influencers zijn die in een bepaalde niche actief zijn, en die veel interactie met hun volgers hebben. Die volgers hebben daardoor het idee dat ze de influencer een beetje kennen. Ze vertrouwen de influencer, hebben respect voor zijn of haar mening en kijken naar hem of haar op, maar ze zien de influencer ook als een soort vriend.

Zie het zo: een influencer met miljoenen volgers à la Cristiano Ronaldo heeft hetzelfde effect als een billboard langs de snelweg. Maar een influencer met een goede band met haar volgers en een specifieke niche à la Beautygloss heeft hetzelfde effect als een warme aanbeveling van een goede vriendin. En we weten allemaal wel wat dan de betere mond-tot-mondreclame is.

Een paar kleinere macro of meso influencers zijn dus een betere toevoeging aan je PR-strategie dan één klepper van een mega influencer.

Hoe specifieker hoe beter

Een groot PR-voordeel van influencers is dat je er hele specifieke doelgroepen mee kan bereiken. Met traditionele PR kan je natuurlijk ook wel niches bereiken. Je kan bijvoorbeeld voetbalfans bereiken met een advitorial in Voetbal International magazine. Maar met influencers in je PR-strategie kan je ook vrouwelijke voetbalfans tussen de 30 en 50 uit Moergestel bereiken. Zo specifiek kan je je doelgroep maken als je influencers in je PR-strategie betrekt.

Met zo’n specifieke doelgroep is de kans natuurlijk veel groter dat jouw boodschap ook echt impact maakt en tot conversies leidt. Specifieker is dus beter. Meestal. Je moet opletten dat je niet voor eigen parochie gaat preken. Het voordeel van PR is dat je daarmee ook mensen bereikt die jou nog niet kennen en die (nog) niet in jouw niche zitten. Bewaar die breedte door ook wat influencers in te schakelen die op het randje van jouw niche of net daarbuiten zitten.

Bouw een relatie op met de influencer

Ook in deze nieuwe vorm van PR is het belangrijk dat je goede relaties opbouwt. Maar waar je vroeger het contact moest onderhouden met een paar journalisten en uitgevers, moet je dat nu doen met allemaal individuele influencers.

Die relatie opbouwen is nog steeds hartstikke belangrijk. Benader influencers daarom niet voor één post. Zoek in plaats daarvan influencers die bij jouw merk of organisatie passen en ga daarmee het gesprek aan. Zorg dat ze een paar posts maken, en blijf ze benaderen als je nieuwe persberichten hebt.

Zorg daarnaast ook voor een fijne samenwerking. Ook dat zorgt voor een nauwe band. Dus: communiceer en brief de influencers duidelijk. Betaal ze eerlijk en op tijd. En stuur ze af en toe een bedankje, bijvoorbeeld in de vorm van een kerstkaart, of een gratis product.

Doe je dit goed? Dan maak je van de influencers in je PR-strategie ambassadeurs van jouw merk. Betere mond-tot-mondreclame is lastig te vinden.

Vind de juiste influencers via Hulc

Wil jij influencers toevoegen aan je PR-strategie? Dat is een goed idee! Maar zorg dan wel dat je influencers vindt die bij jouw merk of organisatie passen. Anders is het kansloos. Wij kunnen je daarbij helpen. De database van Hulc is gevuld met meer dan 3700 influencers en bloggers die jouw producten, boodschappen en persberichten maar wat graag aan de man brengen. Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl. Dan vertellen we je er alles over.