De 41 beste linkbuilding tips van 2021!

Linkbuilding is een belangrijk onderdeel van SEO. Het helpt je om online beter vindbaar te worden. Wil jij jouw linkbuilding in 2021 naar een hoger niveau tillen? Lees dan snel verder. Ik zet mijn 41 beste linkbuilding tips van het jaar op een rij. 

Er zijn talloze manieren om je linkbuilding te verbeteren. Je kan een leuke winactie verzinnen, een opvallende pr-stunt organiseren, of een goed doel steunen. Ik heb de beste tips van 2021 onderverdeeld in 6 categorieën. Lees ze lekker door. Er staat ongetwijfeld een tip tussen die jij vandaag nog kan toepassen. 

Zorg voor fantastische content, producten of service

Als je wilt dat mensen naar jouw website linken, moet je wel wat te vertellen hebben. Goed is niet meer goed genoeg. Jouw content, producten of service moeten fantastisch zijn. Dan pas kan je die felbegeerde backlinks binnenhalen. 

  1. Zet een nieuw, uniek product op de markt. Wie weet wordt jouw product (met een link) opgenomen in een populaire blog. Of kom je in de media.
  2. Maak unieke content. Als mensen deze content willen delen, moeten ze wel naar jouw website linken.
  3. Steek moeite in diepgaande content. Probeer mensen echt wat nieuws te vertellen wat ze graag met anderen delen.
  4. Probeer de best mogelijke content te maken. Hoe hoger de kwaliteit, hoe groter de kans dat mensen er naar linken.
  5. Zorg ervoor dat je website technisch foutloos en professioneel vormgegeven is. Dat verhoogt je betrouwbaarheid, waardoor mensen eerder naar je zullen linken.
  6. Maak je service zo goed en klantvriendelijk mogelijk. Mensen delen hun ervaringen met (klanten)services graag. En wie weet linken ze dan ook wel naar je website.
  7. Roep op jouw website bezoekers actief op jouw website of content te delen. Bijvoorbeeld door een ‘deel dit artikel’-knop. 

Maak gebruik van influencers

Een nieuwe – maar razend effectieve – manier om links binnen te halen, is gebruik maken van influencers. Werk samen met bloggers, vloggers en sociale media-influencers. Het liefste binnen jouw niche. Zorg dat ze naar jouw website linken en profiteer van hun populariteit en autoriteit. 

  1. Vraag populaire bloggers om een blog over jouw product of dienst te schrijven. Uiteraard inclusief link.
  2. Werk samen met invloedrijke blogger en influencers. Jij linkt naar hun website, en zij linken naar jouw website.
  3. Probeer gastblogger te worden op een populaire blog in jouw niche. Uiteraard verwerk je een linkje naar jouw website in je blog.
  4. Doe een collab, maak content samen met influencers. Verschijn bijvoorbeeld als gast in hun vlogs of podcast.
  5. Sponsor vloggers of podcastmakers. Zij vertellen hun publiek vervolgens over jouw product of dienst en delen een link naar jouw website in hun omschrijving of show notes. 
  6. Betaal influencers om een link naar jouw website te delen.
  7. Verzin een unieke weggeefactie, prijsvraag of challenge en laat deze promoten door bloggers en influencers in jouw niche.
  8. Stuur jouw producten gratis op naar vloggers en bloggers. Zij kunnen dan bijvoorbeeld een review schrijven, een unboxing video maken, of simpelweg jouw product bespreken in hun content. 
  9. Organiseer een event en nodig belangrijke bloggers en influencers uit jouw niche uit. Wie weet delen ze hun bezoek met hun volgers inclusief een link naar jouw website.

Geef je kennis gratis weg 

Voor wat hoort wat. Als jij gratis links wilt, zal je ook zelf iets gratis moeten weggeven. Mijn advies: deel je kennis. Daarmee laat je namelijk meteen zien dat je een betrouwbare partij met expertise bent. En mensen delen graag andermans kennis. 

  1. Doe zelf een boeiend onderzoek over/binnen jouw niche en publiceer de resultaten op je website. Naar dat soort content linken mensen graag.
  2. Houd een enquête onder jouw doelgroep en maak de resultaten openbaar. Grote kans dat ‘concurrerende’ blogs naar jouw resultaten linken.
  3. Geef een kijkje achter de schermen: hoe maak jij jouw product? Wat is jouw ‘geheime ingrediënt’? 
  4. Houd een blog bij waarin je jouw kennis en insights deelt. Zoals deze blog ?. Dan laat je meteen zien dat jij een expert bent. 
  5. Schrijf een whitepaper waarin je een belangrijk onderwerp voor jouw doelgroep helemaal uitpluist. Uiteraard vraag je iedereen die de whitepaper deelt ook een linkje naar jouw website te delen.
  6. Schrijf een e-book, bijvoorbeeld over de toekomst van jouw branche, de best practices binnen jouw niche, of over een concrete vraag die onder jouw doelgroep leeft. 
  7. Wees creatief in de manieren waarop je je kennis deelt. Experimenteer eens met podcasts of vlogs. Of zet nieuwe social media in, zoals TikTok en Clubhouse. Dan zullen mensen eerder naar je linken. 

Steun goede doelen en verenigingen 

Wil jij goed vindbaar zijn binnen jouw niche? Of in jouw regio? Dan is het een goed idee om goede doelen en verenigingen te steunen. Daarmee laat je zien waar jij voor staat, fix je meer naamsbekendheid én wordt je vaak beloond met backlinks van waardevolle websites. 

  1. Sluit je aan bij relevante verenigingen in jouw regio, zoals een vereniging van ondernemers, of winkeliersvereniging. Vaak krijgt ieder lid een link naar zijn website ‘cadeau’ van de vereniging. 
  2. Sponsor (of ‘word vriend van’) een lokaal sportteam, een club, of een regionaal (online) nieuwsblad. Vraag of zij in ruil naar jouw website willen linken.
  3. Sluit je aan bij organisaties in jouw branche of niche. Bijvoorbeeld een internationaal samenwerkingsverband, of een belangenorganisatie. 
  4. Wordt ‘vriend’ van een goed doel door middel van financiering of promotie. Vraag in ruil voor een link.
  5. Lever een bijdrage aan een (geld)inzamelingsactie. Bijvoorbeeld door een product weg te geven als prijs bij de loterij van de scouting, of door een dienst aan te bieden op een benefietveiling. 
  6. Haal zelf veel geld op, bijvoorbeeld door elke donatie aan een goed doel te verdubbelen. Dat levert waarschijnlijk veel publiciteit en links op. 
  7. Doneer aan een ziekenhuis, school, kerk, moskee, dierentuin, universiteit of sportclub. Grote donaties worden vaak beloond met een persbericht of een link op de website. 

Maak je doelgroep betrokken

Interactie met je doelgroep is super belangrijk. En met social media makkelijker dan ooit. Ga daarom in gesprek met je doelgroep, betrek hen bij jouw actie, product of dienst. Dat kan je meer links opleveren dan je denkt. 

  1. Schrijf een winactie uit waarbij deelnemers een link naar jouw website moeten posten om te kunnen winnen.
  2. Bedenk een uitdagende challenge. Wie weet gaat het wel viral. 
  3. Deel de content die jouw doelgroep over je maakt weer op je eigen kanalen. Grote kans dat zij vervolgens weer naar jouw kanalen gaan linken. 
  4. Start een forum op je website. Hier kunnen mensen in gesprek gaan over jouw diensten, producten, content, niche of branche. Dat levert vaak veel boeiende gesprekken op waar andere mensen graag naar linken.
  5. Zoek naar creatieve manieren om jouw doelgroep te betrekken (en zo links te werven). Verzin een TikTok-dansje, organiseer een flashmob, maak een AR-filter voor Snapchat, regel een activatie op een festival, doe aan interactieve guerrilla marketing. The sky is the limit

Val op en kom in de media

Bijna alle tips tot nu toe zijn samen te vatten als: val op. Pas wanneer je opvalt zullen mensen naar jouw website linken. En wat is nu een betere manier om op te vallen, dan in de media komen? Met jouw kop op tv of in de krant kan je het aantal links naar jouw website rap zien stijgen.

  1. Schrijf en verspreid een persbericht over jouw product, dienst of niche.
  2. Promoot alle opvallende acties die ik in deze blog al heb genoemd. Zorg dat je gezien wordt!
  3. Leg contact met journalisten en mediamakers. Hoe groter je netwerk, hoe beter. 
  4. Zet jezelf in de markt als dé expert in jouw branche, of in jouw specifieke sub-niche. Misschien levert het wel een interview op.
  5. Verzin opvallende pr-stunts. 
  6. Haak relevant in op actualiteiten. Daarmee verover je misschien wel een plekje in de vakmedia of zelfs mainstream media. 

Betere linkbuilding dankzij influencers via Hulc

Zo, even op adem komen. Dat waren mijn 41 beste linkbuilding tips van 2021. Zoals je merkt gaat het bij linkbuilding vaak om opvallen, je kop laten zien, een groot en relevant publiek bereiken. Influencers zijn daarom de perfecte toevoeging aan je linkbuildingstrategie. In de database van Hulc staan meet dan 3700 influencers en bloggers die jou graag aan extra linkjes helpen. Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl.

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x