De ultieme SEO-checklist voor startende ondernemers

We zijn van start 6

Start jij een eigen bedrijf of organisatie? Dan wil je natuurlijk gevonden worden in Google. Deze SEO-checklist geeft je daarbij een vliegende start! 

Voor jezelf beginnen is een flinke uitdaging. Maar wel één die enorm veel voldoening en vrijheid kan geven. Om succesvol te zijn als startende ondernemer zal je boven de concurrentie uit moeten steken. Je neemt het op tegen de duizenden andere starters én de gevestigde namen. 

Als jij in deze digitale tijd op wil vallen bij je doelgroep, is online vindbaarheid een must. Jouw bedrijf moet makkelijk te vinden zijn via Google en andere zoekmachines. Zo bereik je mensen en kun je ze converteren tot betalende klanten of trouwe leden. Maar hoe zorg je dat je online gevonden wordt?

Zoekmachineoptimalisatie

Het antwoord is zoekmachineoptimalisatie. Of in het Engels: Search Engine Optimization, SEO. Als je precies wil weten wat SEO is en hoe het werkt, moet je vooral dit andere artikel lezen. Voor nu hou ik het bij de korte uitleg:

Als iemand een zoekopdracht invoert in Google, zoekt Google het internet af naar relevante content. Dus als iemand naar “herenschoenen” zoekt, zoekt Google naar content over “herenschoenen”. Met SEO zorg jij ervoor dat jouw content over herenschoenen zo relevant mogelijk is en opvalt bij Google. Zodat je bovenaan de zoekresultaten geplaatst wordt. 

SEO vs. SEA 

Naast SEO is er ook SEA: Search Engine Advertising. Dit zijn de advertenties die helemaal bovenaan de zoekresultaten staan. Het grote verschil: de SEO plekken gaan naar de relevantste content (ook wel de ‘organische zoekresultaten’ genoemd), de SEA plekken gaan naar de hoogste bieder. De beste strategieën combineren SEO en SEA, zodat beiden elkaar versterken. Maar voor deze checklist houden we het even bij SEO.

herenschoenen

SEO-checklist

Ok, genoeg achtergrondinformatie. Tijd voor praktische zaken. Waar moet jij als startende ondernemer op letten als je aan de slag gaat met SEO? Vier dingen: een Google Bedrijfsprofiel, content, techniek en linkbuilding. Voor elk aspect vind je hieronder een handige checklist. Vink alles af en vind je weg naar die nummer-1-spot in Google! 

Google Bedrijfsprofiel 

Voor lokale ondernemers is een Google Bedrijfsprofiel onmisbaar. Zo’n profiel maakt het mogelijk dat jouw onderneming tussen de lokale SEA en SEO resultaten in getoond wordt, zoals in dit kaartje hieronder. 

kaartjeseo

Zoals je ziet, val je met een Google Bedrijfsprofiel lekker op. Je wordt bovenaan de zoekresultaten geplaatst als iemand zoekt naar “zoekwoord + locatie”, zoals in dit geval “Herenschoenen Assen”. Maar ook als mensen met hun mobiel naar herenschoenen zoeken terwijl ze in Assen lopen. Of als ze vanuit Google Maps naar herenschoenen zoeken in de buurt van Assen. Zelfs voice assistants, zoals Siri en Alexa, geven prioriteit aan lokale ondernemingen met een Google Bedrijfsprofiel. 

Doen dus!

Google Bedrijfsprofiel checklist voor startende ondernemers

  • Maak een Google Bedrijfsprofiel aan via deze pagina
  • Verwerk het belangrijkste zoekwoord (“herenschoenen”) in de titel van je bedrijfsprofiel
  • Voeg zoveel mogelijk relevante informatie toe
  • Voeg duidelijke, aantrekkelijke, relevante foto’s toe
  • Verzamel je eerste recensies, bijvoorbeeld van familie en vrienden
  • Update je bedrijfsprofiel regelmatig, bijvoorbeeld als je openingstijden wijzigen

Techniek 

Een belangrijk – maar vaak onderschat – onderdeel van SEO is de techniek van je website. Deze moet tiptop in orde zijn. We weten allemaal hoe vervelend het is als een website niet snel laadt. Of als een website niet geschikt is voor mobiel. Google weet dit ook en straft dit soort technische fouten af met een lage positie in de zoekresultaten. 

Niemand gaat zeggen “wauw, wat een technisch goede website!” Maar met een technisch slechte website verlies je Google-posities en potentiële klanten. Zorg dus dat die techniek in orde is. 

SEO techniek checklist voor startende ondernemers

  • Zorg voor snelle laadtijden
    • Houd je afbeeldingen klein
    • Vermijd overbodige animaties
    • Houd je code ‘schoon’
  • Zorg er voor dat je website goed werkt op alle apparaten
  • Zorg voor een goede indexeerbaarheid
    • Geef al je paginas een duidelijke titel, url en meta-omschrijving
      • Gebruik een www. url, dus geen wordpress., wixsite. of blogspot. url.
    • Creëer een goede, logische interne linkstructuur zonder verweesde content
    • Zorg dat alle content in de juiste taal geschreven is (en overeenkomt met de opgegeven taal van je website)
    • Maak slim gebruik van een robots.txt file
  • Vermijd duplicate content
  • Beveilig de gegevensstroom op je website (https in plaats van http)
  • Zorg dat je website AVG compliant is

Content

Een goede techniek is de fundering van SEO. Het huis dat je daar vervolgens op bouwt is gemaakt van goede, originele, relevante content. Content kan van alles zijn. Een product pagina, een blog, een podcast, een foto, of een contactpagina. Content is vaak waar mensen naar zoeken als ze googelen. Ze zoeken bijvoorbeeld het antwoord op een vraag, of willen producten met elkaar vergelijken. 

Met relevante content kom je hoger in de zoekresultaten, krijg je bezoekers op je website, en kan je die bezoekers converteren tot klanten, leden of abonnees. Goede content is dus onmisbaar als je met SEO aan de slag gaat als startende ondernemer.

SEO content checklist voor startende ondernemers

  • Zorg dat je de basics goed op orde hebt
    • Een homepagina
    • Een ‘over ons’ pagina
    • Een contactpagina, inclusief bezoekadres
    • Een privacystatement, het liefst in begrijpelijke taal
  • Doe doelgroeponderzoek om erachter te komen aan wat voor content jouw doelgroep behoefte heeft, denk aan inhoud én vorm
  • Bepaal op welke zoekwoorden jij gevonden wil worden in Google
  • Identificeer op basis van je doelgroeponderzoek en zoekwoorden een aantal onderwerpen waarover jij SEO-content gaat maken
  • Maak je content SEO-proof op basis van die onderwerpen
    • Zorg dat alle teksten duidelijk leesbaar zijn
    • Geef de juiste html-tags mee aan titels, tussenkoppen, onderschriften, etc.
    • Geef relevante alt-tags mee aan alle afbeeldingen
    • Zorg dat de relevante zoekwoorden regelmatig terugkomen in de content, zeker in de titels, tussenkoppen en alt-tags
    • Geef je content de juiste meta-titel en -omschrijving mee
  • Zorg dat je content origineel is, dus geen copy-paste
  • Plaats regelmatig nieuwe content, minimaal 1x per maand
  • Update je content regelmatig en verwijder content die je niet meer op je site wil

Linkbuilding

Als techniek de fundering van SEO is, en content is het huis, dan is linkbuilding… de voordeur? De tuin? Ok, deze vergelijking loopt een beetje spaak. Hoe dan ook: linkbuilding is enorm belangrijk. Volgens sommige mensen zelfs het allebelanderijkst. Waarom? Omdat hoe meer websites naar jou linken, hoe relevanter jouw content is, volgens Google. Het is dus belangrijk om een goed linknetwerk op te bouwen.

SEO linkbuilding checklist voor startende ondernemers

SEO voor de lange termijn

Met deze checklist maak jij als startende ondernemer een vliegende start. Maar SEO is geen sprint. Het is een marathon. De echte effecten van SEO zijn vaak pas na maanden zichtbaar. Je hebt tijd nodig om content te maken, een linknetwerk op te bouwen en omhoog te klimmen in de Google zoekresultaten. Maar als je eenmaal boven in Google staat, kan je rekenen op een betrouwbare stroom ‘gratis’ bezoekers.

Juist daarom is het belangrijk om als startende ondernemer vroeg met SEO te beginnen, zodat je zo snel mogelijk stijgt in Google. En als het wat langer duurt dan je hoopt, houd dan vol. Ga door met content maken en links verzamelen. En vertrouw erop dat al die moeite zich in de lange termijn zal terugbetalen. 

Samenwerken met influencers en bloggers via Hulc

Je kunt je SEO een boost geven door samen te werken met influencers en bloggers in jouw niche. Zij kunnen content maken over jouw producten of diensten en linken naar jouw website. Zo bereik je hun grote publiek – wat als het goed is ook jouw publiek is. En je verbetert je linknetwerk. 

Maar waar vind je de beste influencers en bloggers in jouw niche? That’s where we come in. Wij hebben een database met meer dan 9.500 bloggers, vloggers, influencers en andere publishers die graag met jou samenwerken. Benieuwd hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x