Wat is verweesde content en hoe kom je er vanaf?

Verweesde content is content op je website waar geen interne links naartoe leiden. Deze content is lastig te vinden voor je websitebezoekers én Google. Verweesde content is daarom slecht voor je SEO. Maar hoe kom je er vanaf? In deze blog leg ik het uit.  

Als je je website schematisch zou uittekenen, zie je dat het een uitgebreid netwerk van linkjes is. Alle content (blogs, productpagina’s, video’s, etc.) is direct of indirect met elkaar verbonden via interne links. Althans, zo zou het moeten zijn. Maar soms komt het voor dat content niet is aangesloten op het netwerk, omdat er geen interne links naartoe leiden. Als dat voorkomt, hebben we het over verweesde content, of orphaned content in het Engels.     

Verweesde content is slecht voor SEO

Verweesde content is lastig vindbaar voor websitebezoekers. Aangezien er geen linkjes op jouw website naartoe leiden, zijn er maar drie manieren waarop bezoekers deze content kunnen vinden: via een overzichtspagina (bijvoorbeeld bij blogs), via zoekmachines, of via externe backlinks. 

Van die laatste twee manieren hoef je echter niet te veel verkeer te wachten. Waarom? Omdat verweesde content slecht is voor SEO. Als er geen interne links naar een content-item leiden, kunnen de crawlers van zoekmachines zoals Google deze een stuk minder goed indexeren. Net zoals je bezoekers hebben deze crawlers namelijk moeite met het vinden van je orphaned content

Bovendien zal Google van verweesde content denken dat het niet zo belangrijk is. Als die content zo belangrijk is, dan was er wel intern naar gelinkt, toch? Geen interne links = geen belangrijke content = niet nodig om hoog in de zoekresultaten te tonen. Dat is de logica van Google. 

En zolang je verweesde content niet in Google getoond wordt, is de kans ook heel klein dat andere bloggers en contentmakers naar die content zullen linken vanaf hun websites. Het gebrek aan externe links verzwakt je SEO vervolgens nog verder. Daardoor wordt verweesde content praktisch onvindbaar. 

Van verweesde content afkomen met interne links 

Als je van verweesde content af wilt komen, moet je er eerst weten welke content op je website verweesd is. Hoe meer content je op je website hebt staan, hoe lastiger dat is. Op een gegeven moment is het onbegonnen werk om al je content handmatig na te lopen op interne links. 

Gelukkig zijn er tools (natúúrlijk zijn er tools) die je hierbij kunnen helpen. Sommige multifunctionele SEO-tools, zoals SEMrush en Yoast SEO, hebben functies om verweesde content op te sporen. Maar er zijn ook tools die zich specifiek richten op het verbeteren van je interne linknetwerk, zoals Link Whisperer

Waardevolle interne links

Als je eenmaal weet welke content op jouw website verweesd is, is de oplossing vrij simpel: zorgen dat je er naartoe linkt vanaf andere content op je website. Deze interne links moeten wel waardevol en relevant zijn. Het zou gek zijn als ik vanuit deze blog zou linken naar een blogpost over mijn favoriete fietsroutes. Daar heb jij nu waarschijnlijk helemaal geen behoefte aan. Het zou een bullshit-link zijn.

Bullshit-links zijn irritant voor websitebezoekers. En Google neem je er niet mee in de maling. De complexe algoritmes van de zoekmachines hebben vrij snel door welke interne links wel en niet waardevol zijn. Kan je geen goede plek kan vinden voor een link naar je verweesde content? Dan moet je die content misschien herschrijven of verwijderen.

Orphaned content voorkomen 

In het geval van verweesde content is voorkomen beter dan genezen. Probeer daarom zo snel mogelijk een interne link te plaatsen naar nieuwe content op je website. Daar kan je natuurlijk weer een tool zoals Link Whisperer voor gebruiken. Maar om heel eerlijk te zijn: ik doe dat vaak gewoon op de ouderwetse manier. 

Als ik nieuwe content maak – zoals deze blog – probeer ik al na te denken over een goede plek voor een interne link. Kan ik niet direct een goede plek bedenken? Dan schrijf ik de titel van deze blog op een lijstje. Dat lijstje pak ik er weer bij als ik nieuwe content ga maken. Dan kijk ik of er op het lijstje nog content staat waar ik naartoe kan linken. Heeft een verweesd contentitem een veilig thuis gevonden? Dan streep ik het af. Zo simpel kan het zijn. 

Je linknetwerk versterken met bloggers via Hulc

Als je beter vindbaar wilt worden in Google, moet je interne linknetwerk nauw verbonden zijn met je externe linknetwerk. Daar kunnen andere contentmakers je bij helpen. Door samen te werken met bloggers in jouw niche kan je je linknetwerk versterken. 

Vraag bijvoorbeeld of zo’n blogger een keer een linkje naar jouw content wil plaatsen in zijn of haar content. Of vraag of jij een keer gastblog op hun website mag schrijven waarin je naar content op je eigen website linkt. Dat is goed voor je SEO.

Wij hebben een database met meer dan 6800 bloggers en influencers die kunnen helpen met het versterken van je linknetwerk. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x