Stappenplan: blogs herschrijven in 12 stappen

Kunnen jouw blogs wel een update gebruiken? Of wil jij jouw blogs naar een hoger niveau tillen? Dan is het tijd om je blogs te herschrijven. Maar hoe doe je dat? Dit stappenplan legt het uit. 

Er zijn verschillende redenen om je oude blogs te herschrijven. Misschien is de informatie in je blogs verouderd, of past de stijl en tone-of-voice niet meer bij je (nieuwe) merkidentiteit en strategie. Maar wist je dat het herschrijven van blogs ook goed kan zijn voor je SEO? Dat zorgt voor meer bezoekers en – als je het goed doet – meer conversie!

Blogs herschrijven in 12 stappen

Wat jouw reden om je blogs te herschrijven ook is, het kan lastig zijn om je blogs goed te herschrijven. Waar begin je? Waar moet je op letten? En hoe weet je welke delen je wel en niet moet herschrijven? 

Om jouw leven wat makkelijker te maken, heb ik een stappenplan gemaakt. Deze stappen helpen mij altijd om mijn blogs effectief en doelgericht te herschrijven. Volg je dit stappenplan, dan tover jij jouw oude blogs in 12 stappen om tot kneitergoede content waar je trots op kan zijn (en die ook nog eens veel opleveren). 

Let’s go!

Stap 1: denk na over waarom je blogs wilt herschrijven

Eerst nadenken, dan doen”, zegt mijn moeder altijd. Zij is zeker geen blog-expert, maar haar advies is goud waard als je je blogs gaat herschrijven. Het is belangrijk om heel helder te hebben waarom jij je blogs wilt herschrijven. 

Wil je je oude blogs inzetten voor linkbuilding? Wil je dat je blogs beter vindbaar worden in Google? Dat ze beter converteren? Of zijn ze gewoon toe aan een APK’tje? Weten wat jouw doel is helpt je bij alle komende stappen.

Stap 2: bekijk welke blogs het herschrijven waard zijn 

Niet alle blogs zijn het herschrijven waard. Blogs die nooit traffic hebben opgeleverd, gaan dat niet ineens magisch wel doen als je ze herschrijft. En sommige onderwerpen zijn zo ver over de datum, dat je ze beter niet meer kan aanraken. Dit soort blogs kan je het beste verbergen voor zoekmachines of helemaal verwijderen. Opgeruimd staat netjes. 

Stap 3: sla je ‘oude’ blog en data op

De blogs die het herschrijven wel waard zijn, sla je op voordat je eraan gaat sleutelen. Bijvoorbeeld door de pagina als PDF op te slaan, of je herschreven blog eerst ergens anders te schrijven. Ook je data sla je op. Een screenshot van Google Analytics is vaak wel voldoende. Maar de data-nerds onder ons kunnen hun data ook exporteren en lokaal opslaan. 

Door je blogs en data op te slaan, kan je straks precies zien wat je hebt veranderd en wat het effect daarvan is. Zo leer je wat wel en niet werkt bij het herschrijven van blogs voor jouw doelgroep.

Stap 4: lees je blog globaal door

Ok, genoeg voorbereiding gedaan. Nu is het tijd om je blogs echt te herschrijven. Het eerste wat je doet is je oude blog globaal doorlezen. Waarschijnlijk zie je meteen allemaal dingen om te verbeteren. Schrijf al deze dingen op. Veel zaken zal je met de volgende stappen verbeteren. De dingen die aan het einde nog niet verbeterd zijn, kan je dan altijd nog verwerken.

Stap 5: zorg dat alle informatie accuraat en up-to-date is

De eerste echte aanpassingen die je doet gaan over de feitelijke juistheid en relevantie van je content. Lees je blog aandachtig door en kijk of alle informatie nog accuraat en up-to-date zijn. Ik heb het dan over dingen zoals jaartallen en verwijzingen zoals ‘vorig jaar’. Maar ook over verouderde informatie en onderzoeksresultaten die niet meer relevant zijn. 

Jouw niche is waarschijnlijk altijd in beweging. Er zijn altijd wel ontwikkelingen gaande. Dingen raken in en uit de mode. En jij groeit ook. Waarschijnlijk kijk je nu anders tegen het onderwerp van je blog aan dan toen je ‘m schreef. Herschrijf je blog daarom op zo’n manier dat alle informatie weer accuraat, relevant en in lijn met jouw visie is. Zorg dat je weer trots wordt op je blog.  

Stap 6: verrijk je blog met extra content 

Nu je blog weer up-to-date is, is het tijd om ‘m te pimpen. Door extra content toe te voegen kan je je oude blogs completer en waardevoller maken. Verrijken, dus. Denk hierbij aan mooie beelden, gave infographics, recent onderzoek, of een explainer video (die je misschien zelf wel hebt gemaakt). 

Zogenaamde ‘rijke’ blogs bieden jouw doelgroep écht meerwaarde. Dat ziet Google ook. ‘s Werelds grootste zoekmachine beloont rijke content vaak met een hoge positie in de zoekresultaten. Bovendien kan de toevoeging van lijstjes, video’s en afbeeldingen een ‘rich snippet’ opleveren. Daarmee trek je pas echt de aandacht!

snippet

Stap 7: kijk naar je blog als een hoofdredacteur

Wat betreft inhoud is je blog nu helemaal herschreven. Dat betekent dat we kunnen gaan kijken naar de spelling, stijl en vorm van je blog. Hiervoor zet je even de pet van een hoofdredacteur op. Je kijkt door een kritische bril naar je blog. Is de structuur in orde? Is het taalgebruik in lijn met je tone-of-voice? Zijn de titel, tussenkoppen en bijschriften duidelijk? En is je blog vrij van spelling- en grammaticafouten? 

Tip: let hierbij ook alvast op SEO. 

Uiteindelijk moet deze stap ervoor zorgen dat je de boodschap of informatie die je wilt overbrengen, zo duidelijk en effectief mogelijk overbrengt. Daarom laat ik mijn blogs na deze stap altijd even doorlezen door iemand die de blog nog nooit heeft gelezen. Pas wanneer die persoon de kern uit de blog kan halen, ben ik geslaagd als hoofdredacteur. 

Stap 8: check alle linkjes

In deze stap loop je alle linkjes in je blog een keer na. Je let hierbij op drie dingen:

  1. Werkt de link nog?
  2. Wil je nog steeds naar deze pagina linken?
  3. Is de link na al het herschrijven nog steeds nodig?

Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kan je de link laten staan, verwijderen, of vervangen door een link naar een andere webpagina. 

Stap 9: optimaliseer je blog voor SEO

Als je wilt dat jouw doelgroep je blog vindt via Google, is het belangrijk om je blog te optimaliseren voor SEO. Zorg bijvoorbeeld dat je het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden voldoende gebruikt je in blog. Vooral in je titel, eerste alinea, tussenkopjes, url, meta-omschrijving en alt-tags moet het zoekwoord terugkomen.

Precies weten hoe jij je blogs optimaliseert voor SEO en welke tools je hiervoor kunt gebruiken? Daar schreef ik eerder al een blog over! Je checkt hem hier

Stap 10: voeg een disclaimer toe 

In een tijd van information overload en fake news is het belangrijk om zo eerlijk en transparant mogelijk te zijn over hoe jouw content tot stand is gekomen. Een disclaimer is daarom een onmisbaar onderdeel van een moderne blog die inhoudelijk is herschreven. Het verhoogt je betrouwbaarheid, autoriteit en status als goede bron van informatie. 

Een disclaimer voeg je als zinnetje toe aan de boven- of onderkant van je blog. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Deze blog verscheen als eerste op 12 december 2014. Ondertussen is er veel veranderd. Daarom hebben we deze blog op 28 augustus 2021 een update gegeven. 

Sommige blogprogramma’s bieden standaard de optie om het moment van de laatste bewerking te vermelden bovenaan de blog. Dat kan ook werken als disclaimer. Dat ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Gepubliceerd: 12 december 2014 Laatste update: 28 augustus 2021

Stap 11: publiceer je nieuwe blog 

Ok, nu is het écht tijd om je blog te publiceren. Als je de metadata (meta-titel, url & meta-omschrijving) niet hebt veranderd, kan je de aanpassingen gewoon doorvoeren in je oude blog en deze updaten. Heb je de metadata wel veranderd? Publiceer deze dan als nieuwe blogpost en maak een redirect aan van je oude naar je nieuwe url. 

Stap 12: promoot je herschreven blog

Gefeliciteerd, je herschreven blog staat nu online! Het enige wat je nu nog moet doen is zorgen dat jouw doelgroep dat ook weet. Promoot je herschreven blog daarom via social media, je nieuwsbrief, SEA of andere kanalen. Schreeuw het van de daken!

Herschreven blogs promoten met influencers via Hulc

Influencers en bloggers kunnen je helpen met de promotie van je herschreven blogs. Dat heet influencermarketing. Maar als je het meeste uit je influencermarketing wilt halen, moet je wel de juiste influencers en bloggers vinden. Daar kunnen wij bij helpen. Wij hebben namelijk een database met meer dan 6800 influencers en bloggers. Daar zitten ook mensen bij die jou kunnen helpen met de promotie van jouw herschreven blog.

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x