Heeft social media invloed op SEO rankings?

stp 1

Dat social media en SEO elkaar goed kunnen aanvullen, weten de meeste mensen wel. Maar waar veel mensen nog vaak over twijfelen, is of je prestaties op social media ook echt invloed hebben op je SEO rankings. In deze blog zoek ik het uit. 

Niemand weet precies hoe het algoritme van Google werkt. Zelfs de techneuten van ‘s wereld grootste zoekmachine weten het niet 100% zeker. Dat maakt het lastig om erachter te komen wat wel en niet werkt op het gebied van zoekmachineoptimalisatie (SEO). 

Sommige dingen worden openbaar gecommuniceerd door Google. Bijvoorbeeld dat content, linkbuilding en een goede techniek de belangrijkste voorwaarden voor een hoge SEO ranking zijn. Maar hoe zit dat met de relatie tussen je prestaties op social media en op Google?

Geen directe invloed 

Laten we maar gewoon direct met de deur in huis vallen: social media heeft geen directe invloed op je SEO rankings. Of het nu gaat om het aantal volgers dat je op Instagram hebt, het aantal likes dat je Facebook post krijgt, of het aantal keer dat je tweet wordt geretweet: het levert niet automatisch een betere positie in Google op. 

Hoe we dat weten? De afgelopen jaren hebben medewerkers van Google vaker gezegd dat wat zij ‘social media signals’ noemen (likes, volgers, reacties, etc.) geen directe invloed hebben op het algoritme. 

We kunnen dus vrij zeker zeggen dat er geen causaal verband is tussen social media prestaties en SEO ranking. Betere prestaties op social media zorgen niet voor een betere ranking. En slechte prestaties op social media zorgen er niet voor dat je ranking laag blijft. 

Er is één uitzondering: op YouTube hebben je prestaties wél invloed op je vindbaarheid in Google. Google plaatst namelijk steeds vaker YouTube video’s in de zoekresultaten om antwoord te geven op de vraag van de gebruiker. Deze video’s worden door een algoritme geselecteerd dat wél rekening houdt met zaken zoals het aantal views en likes op een video.

Wel indirecte invloed 

Toch zien we vaak dat content die veel wordt gedeeld op social media, ook goed scoort op het gebied van SEO. Zo toonde een uitgebreid onderzoek van Hootsuite in 2018 nog een “sterke correlatie” aan tussen social media activiteit en SEO rankings. Hoe kan dat?

Eigenlijk is het vrij logisch. Hoewel social media geen directe invloed hebben op je plekje in Google, hebben ze wel indirecte invloed. Een blog die je deelt op Instagram, Facebook of LinkedIn wordt waarschijnlijk vaker gelezen en gedeeld dan een blog die je niet deelt op social media. Die extra views en links dragen wél bij aan een betere SEO ranking. 

Daar komt nog bij dat een goede aanwezigheid op social media ervoor kan zorgen dat mensen vaker jouw website bezoeken, vaker linkjes naar jouw content delen, en vaker overgaan tot conversie, bijvoorbeeld door iets te kopen. 

Lang verhaal kort: social media hebben op zichzelf geen directe invloed op je SEO ranking. Maar ze kunnen wel helpen met het verbeteren van de prestaties van jouw website en content. En dat heeft wel invloed op je SEO ranking. 

SEO en social media in een geïntegreerd marketingplan

Zelfs zonder directe invloed is het dus een goed idee om te investeren in social media marketing. Ik bedoel natuurlijk niet dat je alles moet laten vallen en alleen nog maar op social moet letten. Ik bedoel dat social media – net zoals SEO – een onderdeel zou moeten zijn van een geïntegreerd marketingplan. 

In zo’n geïntegreerd (ook wel holistisch) marketingplan komen al jouw marketingvormen samen. Social media marketing en als onderdeel daarvan influencer marketing, contentmarketing, SEO, SEA, advertising, linkbuilding, e-mailmarketing: noem het maar op! Elke soort marketing levert namelijk het meeste op als het goed aansluit op je andere soorten marketing. 

Een concreet voorbeeld: als je SEO inzet, is het slim om ook contentmarketing in te zetten. Content is namelijk belangrijk voor SEO. Vervolgens wil je je doelgroep snel bereiken met die content. Dus je haalt er ook SEA, advertising en social media marketing bij. Daarnaast zet je een aantal influencers in om het deel van je doelgroep te bereiken dat jou nog niet volgt op social media. En je loyale fans en klanten breng je op de hoogte met een leuke nieuwsbrief. 

Al deze vormen van marketing op elkaar aan laten sluiten is een hele klus. En het is een werkje dat nooit klaar is. Door veranderende algoritmes, marketingdoelen en doelgroepgedrag is er altijd wel ergens winst te behalen. Maar als je altijd naar een geïntegreerd marketingplan streeft, zal je de beste resultaten boeken.

Samenwerken met influencers via Hulc

Wil jij je SEO (indirect) verbeteren met social media? Dan is het belangrijk om zoveel mogelijk mensen in jouw niche te bereiken. Dat zorgt immers voor die extra views en backlinks die je een betere positie in Google opleveren. Influencers kunnen je daarbij helpen. Zij weten hoe ze jouw doelgroep kunnen bereiken, enthousiasmeren en overtuigen. Maar waar vind je de beste influencers in jouw branche?

Daarvoor ben je bij Hulc aan het juiste adres. Wij hebben een database met meer dan 9500 bloggers, vloggers, influencers en andere publishers. Die kunnen jou helpen jouw marketingdoelen te bereiken! 

Benieuwd hoe het werkt? Check dan Hulc.nl voor meer informatie. 

 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x