6 SEO-tips voor 2022: dit verandert er in Google

De algoritmes van Google krijgen in 2022 weer een aantal grote updates. Dat heeft invloed op jouw positie in de zoekresultaten. Wil jij goed vindbaar blijven? Volg dan deze 6 SEO-tips voor 2022.

Veranderingen in Google in 2022

Google is altijd in ontwikkeling. Wat vandaag een hoge positie in de zoekresultaten oplevert, kan morgen in niks waard zijn. In theorie dan. In de praktijk veranderen de algoritmes van Google geleidelijk. Maar daarom is het des te belangrijker om die subtiele veranderingen bij te houden. Dan kan jij blijven strijden voor die nummer-1-positie in Google. 

Google MUM-update

Ook in 2022 verwachten we een aantal grote updates. De belangrijkste zal de MUM-update zijn. Wanneer deze precies in Nederland wordt uitgerold is nog niet duidelijk. Maar als de update er komt zal Google op basis van AI veel meer informatie van verschillende bronnen combineren en direct op de zoekresultatenpagina (SERP) tonen. Mensen zullen dan minder snel doorklikken naar jouw website. 

Gebruiksvriendelijkheid, lokale SEO en meer zoekresultaten

Andere belangrijke updates worden de Core Web Vitals update, die de gebruiksvriendelijkheid van je website belangrijker maakt. De Google Vicinity update maakt lokale SEO nog belangrijker. En de Continuous Scrolling update maakt het voor mobile gebruikers mogelijk om eindeloos door de resultaten te blijven scrollen.

Hoe ga je met al die veranderingen om? Ik heb 6 SEO-tips voor je: 

1. Maak je website gebruiksvriendelijkheid

Gebruiksvriendelijkheid is altijd al een belangrijk onderdeel van SEO geweest, maar met de Core Web Vitals update legt Google hier nog meer focus op. De drie core web vitals zijn laadtijd (van je website), snelheid (van interactie) en visuele stabiliteit. Deze zaken worden extra belangrijk voor een goede ranking. 

Zorg er daarom voor dat je website en content in 2022 technisch tip-top in orde zijn. Houd laadtijden laag door kleinere afbeeldingen te gebruiken en het aantal animaties te minimaliseren. Zorg ook voor een schone en nette code aan de achterkant van je website, dat kan de snelheid van interactie verhogen. En gebruik een goed, responsief visueel thema voor visuele stabiliteit. 

Onderdeel van de Core Web Vitals update is ook een analytische tool. Daarmee wilt Google je helpen de gebruiksvriendelijkheid van je website en content te verbeteren.

2. Denk aan SEO bij tekst, foto, video én audio

Als we het over SEO hebben, ligt de focus vaak op tekstuele content. Op zich logisch. We gebruiken vaak veel meer tekst dan foto, video en audio. Maar Google is de laatste jaren juist steeds meer waarde gaan hechten aan deze andere contentvormen. 

Nu al zien we steeds vaker foto’s en videofragmenten bovenaan de zoekresultaten. En als de MUM-update wordt uitgerold, zal Google deze verschillende vormen veel vaker door elkaar gebruiken om de gebruikers zo snel en goed mogelijk antwoord te geven op hun vragen.

Probeer je daarom wat vaker af te vragen: is tekst echt de beste vorm voor het verhaal dat ik wil vertellen? Of kan ik beter foto, video of audio inzetten? En als je deze vormen dan inzet: zorg dat je de juiste metadata (titel, alt-tag, omschrijving, etc.) toevoegt. Daardoor kan Google jouw content makkelijker vinden en selecteren voor de zoekresultatenpagina.  

3. Geef antwoord op echte vragen

De Google MUM-update is erop gericht de vragen van gebruikers zo snel en goed mogelijk te beantwoorden. Dat betekent dat de antwoorden op de vragen die mensen hebben steeds vaker al op de zoekresultatenpagina zelf worden gegeven. We hebben hier al een voorproefje van gekregen in de vorm van rich snippets en het ‘mensen vragen ook’-blok. Maar we gaan het nog veel vaker zien.

Daarom is het belangrijk dat je met jouw content antwoord gaat geven op echte vragen die onder jouw doelgroep leven. Er zijn ongetwijfeld een paar vragen die jij regelmatig van je klanten of doelgroep krijgt. Schrijf eens een keer een uitgebreide blog waarin je zo’n veelgestelde vraag beantwoord. Voeg een vraag-en-antwoord sectie toe aan je website. Of maak een how-to video voor op je productpagina’s. Zo vergroot je de kan dat jouw content wordt uitgelicht op de zoekresultatenpagina. 

Leuke bonus: content die direct antwoord geeft op concrete vragen wordt vaker opgepikt door voice search engines, zoals Siri en Alexa. 

4. Zet in op longtail zoektermen

Van ‘antwoord geven op echte vragen’ is het een kleine stap naar inzetten op longtail zoektermen. Longtail zoektermen zijn zoektermen die minder vaak gebruikt worden, maar waar ook minder concurrentie op is waardoor ze relatief veel conversie opleveren. Dit zijn vaak langere zoektermen die betrekking hebben tot een heel specifiek onderwerp of probleem. 

Bijvoorbeeld: als jij busjes verhuurt aan mensen die een roadtrip willen maken kun je natuurlijk inzetten op een zoektermen zoals ‘busje huren’ of ‘roadtrip maken’. Maar dit zijn heel populaire zoekwoorden, en de concurrentie om een goede positie in Google is moordend. 

Als je in plaats daarvan inzet op een longtail zoekwoord zoals ‘wat zijn de beste busjes voor een roadtrip in Europa?’ is de kans een stuk groter dat je bovenin de resultaten eindigt. Er zijn een stuk minder mensen die die zoekterm gebruiken, maar de mensen die het gebruiken zijn precies de mensen die jij wilt bereiken. Daarom leveren longtail zoektermen onderaan de streep vaak meer op!

5. Focus op lokale SEO 

“Think global, act global”, is een bekende uitspraak van activisten. Maar het is ook een goede tips als je vindbaar wilt zijn in Google. Lokale SEO wordt namelijk steeds belangrijker. Met de Vicinity update geeft Google haar algoritmes de grootste ‘local search’ update in vijf jaar tijd. De update is niet zozeer gericht op het verbeteren van de vindbaarheid van bedrijven in de buurt, maar gaat er vooral voor zorgen dat bedrijven die niet in de buurt zijn slechter vindbaar worden. 

Onderaan de streep betekent dit natuurlijk wel dat lokale bedrijven meer voorrang krijgen van Google. Laat daarom duidelijk merken waar mensen jou kunnen vinden! Een Google mijn-bedrijf is hiervoor onmisbaar. Andere factoren die bijdragen aan lokale vindbaarheid zijn goede recensies, SEO webteksten en pagina’s over jouw stad of regio (‘Loodgieter Alblasserdam’), en vermeldingen in lokale gidsen, zoals de website van de Gouden Gids.

6. Blijf altijd nadenken over SEO

De spelregels van SEO blijven veranderen. Maar sommige dingen blijven hetzelfde. Het blijft belangrijk om aan SEO te denken bij alles wat je doet. Zorg dat al je content (ook foto, video en audio) SEO-proof is, pak de verweesde content op je website aan, en ga aan de slag met linkbuilding.

En houd de updates van Google in de gaten. Dat kan via de blog van Google zelf. Maar ook via marketing- en tech-blogs zoals Frankwatching en Emerce. En natuurlijk houden wij je hier ook op de hoogte van de belangrijkste veranderingen. Zo kan jij blijven knokken voor een goede plek in de zoekresultaten!

Vindbaar in Google met influencers en bloggers via Hulc

Wil jij je vindbaarheid in Google in 2022 verbeteren? Denk er dan eens over na om samen te werken met influencers en bloggers. Zij kunnen jouw linkbuilding een boost geven door naar jouw website te linken. En ze kunnen zorgen voor meer naamsbekendheid en een beter imago bij jouw doelgroep.

Voor het beste effect is het belangrijk dat je samenwerkt met influencers en bloggers die perfect bij jou passen. In onze database vind je meer dan 9500 publishers die jou kunnen helpen. Daar zit vast ook een perfecte influencer of blogger voor jou tussen!

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl.

2 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x