Wat zijn longtail zoekwoorden?

Longtail zoekwoorden kunnen waardevolle bezoekers naar jouw website leiden. Maar wat zijn longtail zoekwoorden eigenlijk? En wat kunnen ze betekenen voor jouw SEO- en SEA-strategie? In deze blog leg ik het je haarfijn uit.  

Longtail zoekwoorden 

Longtail zoekwoorden zijn specifiekere (en vaak langere) zoekwoorden met een lager zoekvolume, maar een hoger conversieratio. Oftewel: zoekwoorden waar minder mensen naar zoeken, maar die meer opleveren als mensen er naar zoeken. 

Kijk maar naar onderstaande afbeelding. Naar een algemeen zoekwoord zoals ‘tomatenplant’ wordt veel gezocht via zoekmachines zoals Google. Maar de concurrentie is groot en ze leveren maar weinig conversies op. Hoe specifieker het zoekwoord wordt, hoe minder mensen er naar zoeken, maar hoe meer conversies het zoekwoord oplevert. Dit zijn longtail zoekwoorden.

semrush

Afbeelding via: https://www.semrush.com/kb/685-what-are-long-tailed-keywords

Waarom zijn longtail zoekwoorden zo effectief?

Hoe werkt dit? Eigenlijk is het heel simpel. Mensen met een specifiek probleem, of een concrete vraag, zijn op zoek naar een oplossing of antwoord. Om dat te vinden gebruiken ze vaak langere zoektermen. Als jij die oplossing of dat antwoord kan bieden, zijn deze mensen waarschijnlijk bereid tot een conversie. 

Ze melden zich graag aan voor een nieuwsbrief, volgen je graag op social media, of doen graag een aankoop, als dat een oplossing op hun probleem of een antwoord op hun vraag oplevert. 

Een voorbeeld: heel veel mensen zoeken op ‘Opel’, maar zij zullen waarschijnlijk niet zo snel een auto kopen. Misschien zoeken ze gewoon een afbeelding van een Opel, of zijn ze zich aan het oriënteren op verschillende automerken. Veel minder mensen zoeken op ‘Opel Corsa 1.2 16V 2008 kopen regio Amersfoort’, maar zij staan waarschijnlijk op het punt om een aankoop te doen. Die mensen wil jij bereiken, toch?

Longtail zoekwoorden in je SEO-strategie

Door in te zetten op longtail zoekwoorden bereik je dus mensen die op het punt van conversie staan. Dat maakt ze een belangrijke toevoeging aan je SEO-strategie. Schrijf bijvoorbeeld SEO-blogs over specifieke onderwerpen. Of voorzie elke productpagina van een knallende SEO-tekst. 

Dit gaat je geen enorme bezoekersaantallen opleveren, en je bereik zal ook niet flink toenemen. Maar er is veel minder concurrentie op longtail zoekwoorden dan op algemene zoekwoorden. De kans dat jij bovenaan de Google zoekresultaten voor deze zoekwoorden belandt, is dus veel groter. 

Bovendien is bij de mensen die jij met deze teksten bereikt de kans groot dat ze je iets gaan opleveren. En daar gaat het uiteindelijk om, toch? Liever een hoge ROI dan een hoog bezoekersaantal.  

Door longtail zoekwoorden op te nemen in je SEO-strategie wordt je dus makkelijker gevonden door mensen die écht op zoek zijn naar jouw content, product of dienst. 

Moet je dan maar je hele SEO-strategie uit het raam gooien? Je voortaan alleen nog maar richten op longtail zoekwoorden? Nee. Een SEO-strategie is het meest effectief als je meerdere ijzers in het vuur hebt. Zet dus in op shorttail, midtail én longtail zoekwoorden.  

En in je SEA-strategie 

Op longtail zoekwoorden is veel minder concurrentie dan op algemene shorttail zoekwoorden. Dat maakt ze ook interessant voor je SEA-strategie. Adverteren op longtail zoekwoorden kan namelijk veel goedkoper zijn. 

Wil je adverteren op het zoekwoord ‘inboedelverzekering’? Dan betaal je de hoofdprijs. En waarschijnlijk levert het niks op, zeker als je het als kleine partij opneemt tegen de grote jongens. Maar adverteer je op een longtail zoekwoord zoals ‘Goedkope inboedelverzekering voor starters 2021’? Dan betaal je een stuk minder, en de kans dat het je wat oplevert is een stuk groter. 

Longtail zoekwoorden zijn dus perfect als jij een specifiek product verkoopt, of een niche dienst aanbiedt. Door deze zoekwoorden toe te voegen aan je SEO- en/of SEA-strategie bereik je mensen die bereid zijn tot een conversie. Dat levert jou een hogere ROI op. En wie wordt daar nou niet blij van?

Meer bezoekers dankzij influencermarketing 

Longtail zoekwoorden helpen dus om waardevolle bezoekers op je website te krijgen. Maar naast SEO en SEA zijn er nog meer manieren om die bezoekers te bereiken. Influencermarketing is een steeds populairder wordende methode om jouw niche te bereiken en relevante bezoekers voor je website te fixen. 

Bloggers en influencers kunnen jouw doelgroep perfect bereiken en hen vervolgens doorverwijzen naar jouw website of social media. Dat doen ze bijvoorbeeld door een blog over jouw diensten te schrijven, of door je een shout-out te geven in hun Instagram Verhaal. Maar hoe vind je die bloggers en influencers?

Bloggers en influencers vinden via Hulc

Daar kunnen wij je bij helpen. Op de website van Hulc vind je een database met meer dan 3700 bloggers en influencers uit talloze niches. Zij staan klaar om jou aan meer waardevolle bezoekers te helpen.

Weten hoe het werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Daar vertellen we je graag meer!

4 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x