Meer bereik voor je content: 8 tips

Als jij content maakt, wil je natuurlijk een zo groot mogelijk deel van je doelgroep bereiken. Maar hoe doe je dat? In deze blog deel ik 8 tips waarmee jij het bereik van je content vergroot. 

Bereik is belangrijk. Als jij zoveel mogelijk conversies (nieuwsbriefinschrijvingen, betalende klanten, etc.) wilt, helpt het als je begint met zoveel mogelijk mensen te bereiken. En als jij een superbelangrijk verhaal te vertellen hebt, dan wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk mensen het lezen, horen of zien. 

Wees daarom slim en volg deze acht tips: 

1. Maak content waar je doelgroep behoefte aan heeft

Als jij je doelgroep wilt bereiken, dan moet je content maken waar zij behoefte aan hebben. Ga dus niet zomaar content maken die jij boeiend vindt, of waarvan jij vindt dat je doelgroep het moet lezen/zien/horen. Begin in plaats daarvan met wat doelgroeponderzoek. 

Aan wat voor informatie heeft jouw doelgroep behoefte? En in welke vorm krijgen ze deze informatie het liefste? Een blog? Een podcast? Of een grappige TikTok? Als je dat weet, kan je content maken waar jouw doelgroep écht op zit te wachten. Grote kans dat je bereik dan ook omhoog schiet. 

2. Optimaliseer je content voor zoekmachines (SEO) 

Content bereikt mensen vaak via zoekmachines. Ze stellen een vraag via Google en krijgen een hele bak blogs, whitepapers, video’s, nieuwsartikelen en infographics voorgeschoteld die antwoord moet geven op die vraag. Zorg dat jouw content opvalt en zo hoog mogelijk in de zoekresultaten staat. Dan vergroot je je bereik.

Hoe je dat doet? Door rekening te houden met Search Engine Optimization, ofwel: SEO. Denk na over – of onderzoek – welke zoekwoorden jouw doelgroep veel gebruikt. Verwerk deze zoekwoorden vervolgens in je content. Bijvoorbeeld in de tussenkopjes van je blog, de metadata van je YouTube-video, of de titel van je podcast. 

Zorg er ook voor dat je content technisch goed in elkaar zit. Bijvoorbeeld door de laadtijden zo laag mogelijk te houden. En bouw een stevig linknetwerk op (zie tip 6 en 7). Dan weten Google én je doelgroep je content beter te vinden.  

3. Verspreid je content via meerdere kanalen

Als je het bereik van je content wilt vergroten, is het slim om meerdere ijzers in het vuur te houden. Publiceer je blog dus niet alleen maar op je website in de hoop dat mensen hem vinden via Google (want jij hebt natuurlijk op je SEO gelet). Zet ook andere kanalen in. 

Link naar je content via Facebook, LinkedIn, Instagram, of waar jouw doelgroep ook maar zit. Of wordt nog creatiever. Bijvoorbeeld door je content in de media te krijgen via PR, of door je content te verspreiden via de kanalen van influencers en andere bloggers (zie tip 5). Zo bereik je nog meer mensen. 

4. Vergroot je bereik met advertenties 

Alle manieren om je bereik te vergroten die ik tot nu toe heb gedeeld, zorgen voor een groter ‘organisch bereik’. Dat is bereik waar je niet direct voor hebt betaald, maar die je ‘gratis’ krijgt omdat je je SEO goed op orde hebt of omdat je de juiste kanalen inzet. Maar je kan je bereik nog een extra boost geven door er wat geld tegenaan te gooien. Dat noemen we dan ‘betaald bereik’. 

Je kunt je betaalde bereik vergroten door naast SEO ook in te zetten op SEA (Search Engine Advertising) dan bied je (geautomatiseerd) op de advertentieruimte bovenin de zoekresultaten. Daarnaast kan je ook adverteren op social media, bijvoorbeeld via Facebook for Business. 

5. Werk samen met influencers voor meer bereik

Een bijzondere manier om bereik te creëren is door samen te werken met influencers en andere bloggers, vloggers en podcasters. Je betaalt dan (met geld of via ruilhandel) om gebruik te maken van hun organische bereik. Zij kunnen bijvoorbeeld naar jouw content linken in hun Instagram Verhaal, of ze kunnen jouw content publiceren op hun website. Zo bereik je de volgers van de publishers, en dus – als het goed is – jouw doelgroep. Dat noemen we influencermarketing.

Het is hierbij wel belangrijk dat je de perfecte influencers en bloggers vindt om mee samen te werken. Ze moeten passen bij jouw merk en identiteit. En ze moeten populair zijn onder jouw doelgroep. Waar je die perfecte samenwerking vindt? Nou, in de database van Hulc, bijvoorbeeld. Daar vind je meer dan 9500 influencers en bloggers die klaar staan jouw bereik te vergroten. Daar zit jouw perfecte match vast ook bij. 

6. Externe linkbuilding…

Een samenwerking met een influencer of blogger is een goede manier om je externe linkbuilding te verbeteren. Via die externe links komen de volgers van de publishers waarmee je samenwerkt bij jouw content terecht. En het is ook nog eens goed voor je SEO. Hoe meer websites naar jouw content linken, hoe hoger die content in de zoekresultaten eindigt. Die linkjes kunnen van influencers komen, maar bijvoorbeeld ook van blogplatforms, bedrijfswebsites, of nieuwswebsites.

7. En interne linkbuilding 

Naast externe linkbuilding, is interne linkbuilding ook belangrijk. Dit is het netwerk van linkjes dat jij opbouwt binnen je eigen website. Dat interne linknetwerk kan je verbeteren door in de ene blog naar een andere blog op jouw website te linken. Dat doe ik in deze blog ook veel.

Je kan ook vanaf een blog naar een productpagina linken, bijvoorbeeld in de call to action (CTA). Daarmee leid je de lezers van het ene contentitem naar het volgende en vergroot je het bereik van al die verschillende contentitems. 

8. Vergroot je bereik op basis van data

Deze zeven tips kunnen jouw content meer bereik geven. Maar geen één tip geeft garantie tot succes. Uiteindelijk hangt het succes van al deze tactieken af van jouw branche, je doelgroep, de marketingdoelen die jij stelt en de metrics die voor jou belangrijk zijn. Alles hangt af van de context. 

Daarom is het belangrijk om het succes van jouw tactieken te blijven meten en analyseren. Zo kom je er achter wat wel en niet werkt in jouw situatie. Kijk bijvoorbeeld in Google Analytics of jouw focus op SEO echt een verschil maakt op de lange termijn. Of meet op welk kanaal jouw advertenties de meeste mensen bereiken. Op basis van die data kan je je tactieken aanscherpen en het bereik van je content maximaliseren. 

Meer bereik met influencers via Hulc

Zoals je hebt kunnen lezen, kunnen influencers en andere publishers het bereik van jouw content vergroten. Door jouw content met hun publiek te delen. Maar ook door jouw externe linkbuilding te verbeteren en daarmee jouw SEO een boost te geven. 

In de database van Hulc vind je meer dan 9500 influencers en publishers waarmee je kunt samenwerken. Dus waar wacht je nog op? Ga snel naar Hulc.nl en ontdek hoe het werkt. 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x