Content schrijven voor social media: 9 tips tot succes

Iedereen en z’n oma zit tegenwoordig op social media. Alleen met ijzersterke content val jij op in de bomvolle tijdlijn van je doelgroep. Maar hoe schrijf je succesvolle content voor social media? In deze blog geef ik je 9 tips. 

Je kan tegenwoordig niet meer om social media heen. In de meeste branches is het een onmisbaar kanaal om de doelgroep te bereiken. En iedereen wil scoren. Maar de populariteit van social media maakt het ook lastig om op te vallen. Zeker aangezien de tijdlijnen worden samengesteld door ondoorzichtige algoritmes die continu veranderen.

Iedereen die claimt dat ze het algoritme van Facebook, LinkedIn of TikTok ‘gehackt’ hebben, liegt. In deze blog ga ik je dan ook geen trucjes geven waarmee je viral gaat. In plaats daarvan geef ik je 9 bewezen effectieve tips die jou helpen je social media teksten naar een hoger niveau te tillen. 

1. Maak een social media strategie 

Social media is misschien wel de perfecte plek voor spontane en ad hoc content. En daar is niks mee. Maar structureel succesvolle content schrijven begint vaak met een goed uitgedachte social media strategie. Denk goed na: wat wil je precies bereiken op social media? Hoe ga je dat doen? En wanneer heb je je doel bereikt? 

Op basis van het antwoord op die vragen kan je gaan brainstormen over thema’s, onderwerpen, invalshoeken en een planning. Daarnaast kan je je social media strategie nog uitbreiden met dingen zoals formats, een platform-mix, influencers om mee samen te werken en een interactieplan. Al die dingen komen nog voorbij in de volgende tips, dus lees snel verder.

2. Kies je social media platforms zorgvuldig uit 

Het ene social media platform is het andere niet. Facebook is compleet anders dan TikTok. En het verschil tussen Instagram en LinkedIn is enorm. Elk platform heeft zo z’n eigen gebruikers, mogelijkheden, en voor- en nadelen. Daarom is het belangrijk om de social media platforms waarop jij actief gaat zijn zorgvuldig uit te kiezen. De belangrijkste vraag hierbij: welke social media gebruikt jouw doelgroep? 

3. Denk aan de logica van elk platform 

Elk social media platform heeft z’n eigen regels voor wat voor content goed scoort en welke content flopt. Soms zijn die regels formeel, bijvoorbeeld als het gaat om seksuele content of fake news. Maar vaak zijn die regels ook ongeschreven. Die ongeschreven regels van wat wel en niet werkt noemen we de ‘logica’ van een platform. 

Op Instagram ligt de focus bijvoorbeeld heel erg op visuele beelden. De logica van Instagram is daarom dat goede foto’s en video’s beter scoren dan goede teksten. Op Twitter spelen hashtags een grote rol. De logica van Twitter is daarom dat berichten met de juiste hashtags een enorm publiek kunnen bereiken. 

Zo heeft elk platforms z’n eigen logica. Hier moet je rekening mee houden als je content schrijft voor social media. Schrijf nooit een algemene tekst die je op alle platforms plaatst, maar schrijf je content altijd op maat voor elk platform dat je inzet. 

4. Maak social first content

Bij veel bedrijven bestaat hun social media content alleen maar uit linkjes naar hun website met een kort tekstje erbij. Dat is doodzonde, want op social media kan je écht gave content maken. Breidt je strategie daarom uit met social first content: content die je specifiek voor social media maakt. En houd hierbij rekening met de logica van elk platform.

Deze social first content levert je misschien niet direct websitebezoekers of kopers op. Maar dit soort teksten kunnen heel veel doen voor je naamsbekendheid, branding, binding met je doelgroep, en autoriteit. Dat lijkt mij best de moeite waard. 

5. Werk met vaste formats voor social media 

Social first content wordt nog leuker en succesvoller als je met vaste formats werkt. Een format is een soort template dat je telkens opnieuw kan gebruiken. Plaats bijvoorbeeld elke week een poll op LinkedIn. Of geef elke dag antwoord op een klantvraag in een Facebookbericht. 

Zo’n vast format zorgt voor herkenbaarheid bij je doelgroep en consistentie in je contentkalender. Bovendien maak je het jezelf ook lekker makkelijk. Met een format hoef je niet elke keer een compleet nieuwe post uit je mouw te schudden. Je vult gewoon het template opnieuw in. 

6. Zorg voor interactie

Al sinds de introductie van social media wordt het door merken en marketeers geprezen als dé plek om de interactie met je doelgroep aan te gaan. En dat is nog steeds zo. Sterker nog: hoe meer interactie je hebt met je publiek, hoe groter het bereik van je content.

Stel dus eens een vraag aan je publiek in je social media content. Vraag expliciet om reacties. Reageer op de reacties onder je bericht. Doe mee aan het gesprek van de dag door op anderen te reageren. Of lanceer een winactie waarvoor mensen eerst moeten liken, delen of reageren. 

Let bij je interactiemomenten wel altijd op je tone of voice. Die kan serieus, grappig, meelevend, hip, of zelfs grof zijn. Zolang het maar past bij jouw merk. 

7. Gebruik humor 

Meme’s, inhakers, pranks. Social media staat vol met humor. Op social media hoef je dan ook niet bang te zijn om een grapje te maken. Zelfs serieuze merken schrijven wel eens social content met een knipoog. Inspiratie nodig voor grappige content? Kijk dan eens hoe merken zoals Hema, Bol.com, en Coolblue dat doen. 

8. Meet het effect van je social media content

Bijna elk social media platform geeft je de mogelijkheid om het effect van je content te meten. Maak daar gebruik van! Sommige platforms geven meer informatie (Facebook, Instagram) dan anderen (Twitter, Snapchat). Maar er is altijd wel een manier om in de data van je content te duiken. Meet het effect van je content en speel daar op in. Zo kan je je social media strategie continu aanscherpen. 

9. Werk samen met influencers via Hulc

Zelfs met deze handige tips kan het lastig zijn om je doelgroep te bereiken op social media. Gelukkig sta je er niet alleen voor. Jouw doelgroep volgt andere populaire accounts. Accounts met veel invloed. Accounts die ze zien als mentor, betrouwbare adviseur, of goede vriend. Ik heb het natuurlijk over influencers

Door samen te werken met influencers kan je je doelgroep heel gericht bereiken. De afgelopen jaren heb ik al veel blogs geschreven over hoe je influencers effectief kan inzetten voor jouw social media strategie. Bijvoorbeeld over hoe je een soepele samenwerking met influencers aangaat, hoe je influencers kan inzetten om meer bezoekers op je blog te krijgen, en hoe je zelfs met een klein budget kan beginnen met influencermarketing

Als je succes wilt hebben met influencermarketing is het essentieel dat je samenwerkt met de juiste influencers. Influencers in jouw niche die gevolgd en gerespecteerd worden door jouw doelgroep. In de database van Hulc vind je meer dan 6800 influencers en bloggers om mee samen te werken. Daar zit vast ook de perfecte influencer voor jouw social media strategie tussen. 

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl 

1 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x