Influencermarketing: 9 tips voor een soepele samenwerking

Influencers zijn een fantastische toevoeging aan jouw content- of marketingstrategie. Succesvolle influencermarketing vereist een soepele samenwerking. Dat is prettig voor jou, maar ook voor de influencers waarmee je samenwerkt. Hoe fix je zo’n goede samenwerking? Ik zet mijn 9 favoriete tips voor je op een rij.

1. Bouw een band op

Een goede band is essentieel voor een soepele samenwerking. Het is dus belangrijk dat je een goede band opbouwt met de influencers waarmee je deals sluit. In deze blog komen meerdere tips voorbij die je daarbij helpen, zoals het zorgen voor open communicatie.

Maar het allerbelangrijkste wanneer je een band probeert op te bouwen, is om een langdurige samenwerking aan te gaan. Natuurlijk hoef je niet meteen een jaarcontract op te tekenen, maar vraag ook niet om maar één post. Vraag liever om een kleine serie posts. Bevalt de samenwerking? Dan kun je meer posts fixen en de band nog verder opbouwen.

2. Lever een duidelijk briefing aan

Naast een goede band, heb je ook duidelijkheid nodig. Duidelijkheid van beiden kant maakt een wereld van verschil als je met een influencer samenwerkt. Wees dan ook vanaf het begin van de samenwerking duidelijk en lever een heldere briefing aan.

Vertel precies waar je naar op zoek bent, wat je van de influencer verwacht én wat de influencer van jou kan verwachten. En vergeet ook niet om de why achter je influencermarketingstrategie te delen. Influencers zijn reuze creatief en kunnen ongetwijfeld meedenken over de beste manier om jouw why in de praktijk te brengen.

3. Vraag om een concrete debriefing

Voor een soepele samenwerking is het ook belangrijk dat de influencer duidelijk is. Vraag daar dan ook om. Spreek bijvoorbeeld af dat de influencer op jouw briefings reageert met een concrete debriefing. Daarin beschrijft de influencer precies wat hij gaat doen. Dan kom je niet voor (vervelende) verrassingen te staan.

4. Vertrouw de influencer

Duidelijkheid is dus belangrijk. Maar verwar duidelijkheid niet met striktheid. Laat de influencers vooral zo veel mogelijk hun gang gaan. Zoals ik al zei: ze zijn enorm creatief. Bovendien weten zij het beste waar hun publiek goed op gaat en wat voor posts goed zullen scoren. Dat is waarom je met een influencer samenwerkt, toch? Omdat je zijn of haar publiek wilt bereiken. Het enige wat jij hoeft te doen met de briefings is de randvoorwaarden opstellen.

5. Maak duidelijke prijsafspraken

Iets waar totaal geen onduidelijkheid over mag bestaan, is de prijs. Er is niks zo vervelend als een opdrachtgever die opeens minder of later uitbetaald dan afgesproken. Aan de andere kant is het ook irritant als een influencer opeens meer geld vraagt dan je van tevoren dacht.

Maak daarom duidelijke afspraken over de prijs voordat de eerste post online staat. Welke prijsafspraken je maakt, moet je zelf weten. Zolang ze maar duidelijk zijn. Verandert er toch iets in de uitbetaling? Bijvoorbeeld omdat een influencer een post vergeten is? Wees dan heel duidelijk over waarom de uitbetaling lager uitvalt dan afgesproken.

6. Zorg voor open communicatie

Die communicatie is super belangrijk wanneer je het over geld hebt, maar ook daarbuiten. Zorg daarom altijd voor open communicatie tussen jou en de influencer. Maak ook nadrukkelijk duidelijk dat je graag open communiceert. Sluit je mails bijvoorbeeld af met “Is er nog iets onduidelijk? Bel me gerust!”

Wanneer beide partijen goed blijven communiceren is de kans het grootst dat alle afspraken nagekomen worden. Zo raakt niemand teleurgesteld en hoeven er geen ergernissen te ontstaan. Dat draagt ook nog eens bij aan de goede band die je probeert op te bouwen. Open communicatie is dus vitaal voor een soepele samenwerking.

7. Regel af en toe een extraatje 

“Relatiegeschenk”, van zo’n stoffig woord wordt geen enkele influencer warm. Maar ook influencers houden van cadeautjes. Regel daarom af en toe een extraatje voor jouw influencernetwerk. Nodig ze uit voor een borrel of een bedrijfsevenement. Stuur ze een keer een gratis product op, of zorg elk jaar voor een legendarisch kerstpakket.

En even voor de duidelijkheid: je vraagt dan dus niet of ze er een post over willen maken. Dat is business. Een extraatje moet vooral een extraatje blijven. Iets waarmee je je influencers blij maakt en waarmee je de banden warm houdt. 

8. Evalueer de samenwerking

Een soepele samenwerking moet uiteindelijk ook wat opleveren. Daarom is het belangrijk om eens in de zoveel tijd de samenwerking te evalueren. Dat kan intern, maar in de geest van open communicatie wil je af en toe ook met de influencer zelf om de (digitale) tafel zitten.

Door samen de samenwerking te evalueren wordt de samenwerking alleen maar beter. De communicatie kan aangescherpt worden, de posts kunnen nog beter gemaakt worden, en misschien dat je er zelfs nog extra business uit kan halen. Wees niet bang om dit relaxed en persoonlijk aan te pakken, dat zorgt weer voor een nauwere band.

9. Vind influencers via Hulc

Een soepele samenwerking begint met het vinden van de juiste influencers. Daar kan Hulc je bij helpen. Wij hebben een database met meer dan 3700 influencers en bloggers. Zij gaan maar wat graag met jou in zee. Jij hoeft alleen maar een campagne te plaatsen op het infleuncerplatform van Hulc en de juiste influencers te selecteren voor jouw campagne. En je weet wat je vanaf dat moment moet doen: bouw een band op en wees duidelijk. Dan kan je uitzien naar een prettige en soepele samenwerking.

Weten hoe wij jou kunnen helpen? Kijk op Hulc.nl voor meer informatie.