Succesvolle influencermarketing met een klein budget: zo fix je dat

Is het mogelijk om succes te halen met influencermarketing als je maar een klein budget hebt? Jazeker! Met micro influencers en de juiste strategie haal kunnen ook kleine bedrijven succesvol zijn. Jij dus ook. In deze blog verklap ik hoe je dat fixt.

Micro influencers

We willen allemaal wel met een grote influencers samenwerken. Maar de Christiano Ronaldo’s en Ariana Grande’s liggen niet bepaald voor het oprapen. Zeker niet als je een klein budget hebt. Maar wist je al dat je ook helemaal geen grote influencers nodig hebt? Vaak zijn micro influencers een stuk effectiever.

Micro influencers hebben misschien minder volgers dan de grotere influencers, maar die volgers zijn veel meer waard. Ten eerste laten volgers zich eerder door een micro influencer beïnvloeden dan door een mega influencer. Er is namelijk veel engagement tussen de influencer en zijn of haar volgers. Daarnaast zit een micro-influencer vaak in een specifieke niche. Met micro influencers kan jij je doelgroep dus veel effectiever bereiken. En oh ja: ze zijn goedkoper. Veel goedkoper.

Influencermarketingstrategie met een klein budget

Door micro influencers in te zetten kan je duizenden euro’s besparen. Ideaal dus wanneer je een klein budget hebt. Maar daarmee ben je er nog niet. Je wilt die micro influencers natuurlijk zo effectief mogelijk inzetten. Daarvoor heb je een goede strategie nodig.

Hieronder leg ik uit hoe je een effectieve influencersmarketingstratie opzet met een klein budget.

Stel een duidelijk doel

Elke goede strategie begint met een duidelijk doel. Wat wil jij bereiken met influencermarketing? Wil je meer naamsbekendheid? Meer volgers op je social accounts? Meer abonnees op je nieuwsbrief? Meer verkopen? Het kan allemaal met influencermarketing.

Wat je doel ook is, formuleer het zo scherp mogelijk. Met een concreet doel kan je de juiste deals sluiten met de juiste micro influencers. Zo krijg je het meeste waar voor je geld.

Zoek naar de juiste micro influencers

“De juiste micro influencers vinden”, dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Eerst moet je bepalen wat voor micro influencers bij jouw merk passen. Vervolgens moet je nadenken wat voor micro influencers jou het beste kunnen helpen met het halen van je doel. Dat levert een lijstje met eisen op. De juiste influencer komt bijvoorbeeld uit regio Amersfoort, is actief in de vissport-niche, heeft humor, en heeft voornamelijk mannelijke volgers boven de 30.

Met zo’n concrete eisenlijst kan je op jacht naar de beste influencers. Zodra je die aan de haak weet te slaan is de kans groot dat je influencermarketingstrategie succesvol zal zijn. En aangezien je alleen maar naar micro influencers zoekt, heb je genoeg aan een klein budget.

Ik hoor je denken: “Dat is toch super veel werk?” En dat klopt. Als je het goed wilt doen doe je grondig en handmatig onderzoek naar elke mogelijke influencer waarmee je samen wilt werken. Gelukkig kan je het voor jezelf een stuk makkelijk maken door de database van Hulc te gebruiken. Daar vind je meer dan 3700 influencers die graag met jou samenwerken.

Wees origineel met barterdeals

Kim Kardashian vraagt tot wel €500.000 per Instagram post. Zoveel zal een micro influencer nooit kosten. Sterker nog: micro influencers hoeven helemaal geen geld te kosten. Kleinere influencers staan namelijk vaak open voor barterdeals. Ruilovereenkomsten, in goed Nederlands.

Met een barter deal betaal je een influencers niet met geld, maar met producten, aanbevelingen of ervaringen. Je kan een micro-influencer bijvoorbeeld een gratis product opsturen in ruil voor een ‘gratis’ review. Of je kan ze uitnodigen voor een event in ruil voor een ‘gratis’ mention in hun Insta story. Je kan een blogger ook vragen jouw merk te noemen in een blog (met link!) en in ruil daarvoor die blog delen op je eigen social media.

Dit zijn slechts een paar voor de hand liggende voorbeelden van barterdeals. Jij kan hier natuurlijk veel creatiever in zijn dan ik. Mijn advies aan jou: sluit een barterdeal die perfect bij jouw merk past. Dan zit je eigenlijk altijd goed.

Begin klein, maar denk groot

Met een klein budget moet je waarschijnlijk klein beginnen. Maar denk groot! Naarmate je een goede band opbouwt met de micro influencers in je netwerk kan je grotere deals sluiten. Je kan in contact komen met meer – misschien wel grotere – influencers. Zo bouw je je netwerk en bereik stukje voor stukje uit en wordt je influencermarketingstrategie alleen maar succesvoller.

Haal het meeste uit Influencermarketing met Hulc

Met micro influencers en de juiste strategie onder de arm kan je zelfs met een klein budget succes hebben met influencermarketing. Wil je zeker weten dat jij het meeste uit influencermarketing haalt? Kijk dan eens op Hulc.nl.

Wij helpen je met het vinden van de beste influencers voor jouw merk. Maar je kan ook bij ons terecht voor advies en andere services rondom influencermarketing. Zo wordt jouw influencermarketingstragie zeker succesvol!