Hoe vind ik de juiste bloggers voor mijn merk?
Er zijn meer dan 500 miljoen bloggers op het internet. Daar zitten ook de perfecte bloggers voor jouw merk tussen. Maar hoe vind je die? Dat leg ik je uit. In een blog. Hoe toepasselijk.
Door samen te werken met bloggers, kan jij jouw business laten promoten bij een groot, waardevol publiek. Dat is goed voor je naamsbekendheid én linkbuilding. Daarvoor moet je wel de juiste bloggers vinden. Maar hoe doe je dat?
Ik laat je zien hoe jij in 5 stappen een deal sluit met de perfecte bloggers voor jouw merk. Daarna vertel ik hoe je dit proces nog veel simpeler en efficiënter kan maken met behulp van Hulc. De stappen die we gaan doorlopen zijn als volgt:
- Bedenk waar jouw merk voor staat
- Maak een profiel van jouw ideale blogger
- Ga op zoek naar bloggers
- Benader de beste bloggers (eerst)
- Sluit de deal
1. Bedenk waarin jouw merk voor staat
Een goede samenwerking valt of staat met de match die er is tussen jouw merk en de blogger. Als je op zoek gaat naar de juiste bloggers voor jouw merk, moet je dus eerst goed weten waar jouw merk voor staat. Hoe kan je anders bepalen welke blogger goed bij je past?
Dit gaat verder dan alleen de branche waarin je actief bent, of de producten die je verkoopt. Je moet ook kritisch nadenken over de normen en waarden die voor jouw merk belangrijk zijn. Ben jij een jeugdig merk? Staat kwaliteit bij jou centraal? Houd jij je bezig met maatschappelijke issues? Of ben jij gewoon de allergoedkoopste?
Het kan ook helpen om na te denken over de doelen van jouw merk. Dan heb ik het niet over een lullig marketingdoelletje, maar over jouw toegevoegde waarde in deze wereld. Gaat jouw merk helpen het klimaatprobleem op te lossen? Ongelijkheid de wereld uit te helpen? Mensen financieel vrij te maken?
En ook interessant: wat houd je tegen om deze doelen te behalen? Wie of wat zijn de vijanden van jouw merk?
2. Maak een profiel van jouw ideale blogger
Heb je helemaal helder waar jouw merk voor staat? Mooi! Dan is het nu tijd om de ideale bloggers te vinden. Deze bloggers kan je zien als handlangers. Ze helpen je om jouw doelen te bereiken en jouw vijanden te verslaan.
Om gericht op zoek te gaan naar de juiste bloggers, moet je weten hoe jouw ideale blogger eruit ziet. Je hebt een profiel nodig. Daarmee stel je bepaalde eisen. Dat helpt in het maken van een selectie bloggers die je uiteindelijk gaat benaderen. Je kunt harde eisen (Need to have’s) en zachte eisen (Nice to have’s) stellen.
Need to Have’s
De Need to have’s zijn de harde eisen die je aan de bloggers stelt. Aan deze voorwaarde moeten alle bloggers die je gaat benaderen voldoen. Geen discussie. Aangezien deze eisen zo hard zijn, moet je er zuinig mee omgaan. Je moet ook realistisch zijn. “Minimaal een miljoen volgers” kan natuurlijk geen Need to Have zijn.
Wat zijn dan wel goede, realistische Need to Have’s? Een paar voorbeelden:
Mijn ideale blogger moet…
- Minimaal duizend volgers hebben
- Regelmatig interactie vanuit volgers krijgen
- Maximaal €250 per blog vragen
- Mijn doelgroep aanspreken
- Tech-reviews schrijven
Nice to Have’s
Dan zijn er nog de Nice to Have’s. De voorkeuren. Hier kan je echt profiteren van de normen, waarden, doelen en vijanden die je eerder geformuleerd hebt. Daarmee zijn de Nice to Have’s namelijk makkelijk op te tekenen.
Enkele voorbeelden van wat goede Nice to Have’s:
Het liefste vind ik een blogger die…
- Gevoelig omgaat met maatschappelijke onderwerpen
- Een jeugdige tone of voice heeft
- Zich inzet voor een beter milieu
- Een hechte band weet op te bouwen met volgers
- Zich durft uit te spreken tegen brutale volgers
3. Ga op zoek naar bloggers
Gewapend met het profiel van jouw ideale blogger kan je op zoek gaan. In deze fase wil je zo veel mogelijk bloggers vinden. Gooi je net dus lekker wijd uit. De Need to Have’s en Nice to Have’s helpen je in je zoektocht. Ze zorgen ervoor dat je gericht kan zoeken.
Bloggers kan je op veel manieren vinden. De meest voor de hand liggende manier is via Google. Gebruik verschillende zoekwoorden om blogs te vinden. Dat is zo simpel als het klinkt. Ben jij op zoek naar food blogs? Gebruik dan zoekwoorden als: “foodblog”, “recepten blog”, “blog over eten”, etc.
Maar beperk je zoektocht zeker niet tot (de eerste pagina) van Google. Kijk ook op Instagram, LinkedIn, Facebook, en andere sociale media. Daarnaast zijn er platforms, zoals Hulc.nl. Daar vind je gemakkelijk bloggers die jouw business willen promoten.
Out of the box denken
Laat je ook niet beperken door je eigen branche of productcategorie. Doordat je de normen, waarden, doelen en vijanden van jouw merk hebt geformuleerd, kan je out of the box denken. Verkoop jij auto’s en specialiseer jij je in zuinige modellen en merken? Dan hoef je niet alleen te zoeken naar auto-blogs. Je kan ook kijken naar reisblogs, blogs met financieel advies, duurzaamheidsblogs, etc.
Misschien spreek je wel een compleet nieuw publiek aan!
4. Benader de beste bloggers (eerst)
Van alle bloggers die je vindt, maak je een lijst. De volgende stap is om ze te benaderen. De meeste bloggers hebben een contactformulier, e-mailadres of telefoonnummer op hun website staan. Grote blogs kunnen zelfs aparte contactinformatie hebben voor samenwerkingen. Met jou bijvoorbeeld!
Als je contact zoekt met een blogger, is het belangrijk om duidelijk te zijn. Wees compleet en transparant. Vertel duidelijk wat jij van de blogger wil, wat jij hen kan bieden, en hoe jij de samenwerking voor je ziet. Dan weet de blogger tenminste ook wat hij of zij kan verwachten.
Ranglijst
Maar welke bloggers benader je eerst? Het heeft weinig zin om tientallen bloggers tegelijk te benaderen. Dat is niet overzichtelijk. Natuurlijk wil je de beste bloggers eerst benaderen. Maak daarom een ranglijst. Op basis van de Need to Have’s, Nice to Have’s en je gut feeling moet een ranglijst zo gemaakt zijn.
Vervolgens werk je de ranglijst van boven naar beneden af. Zoek eerst contact met je top 10. Geen resultaat? Dan benader je nummers 10 t/m 20. Enzovoort. Tot je genoeg reacties hebt.
5. Sluit de deal
Heb je eenmaal contact? Dan ga je de laatste fase in: het sluiten van de deal. Je hebt je huiswerk gedaan. Daardoor heb je als het goed is een blogger gevonden die goed bij jouw merk past. Dat maakt het sluiten van een deal een stuk makkelijk. In deze fase bespreek je dan ook vooral de details.
Hoeveel blogs verwacht je van de blogger? Is er een proefperiode? Hoe worden de blogs gedeeld? Wat is het budget? Dat zijn de soort vragen die je gaat behandelen. Mijn advies: Doe dit face-to-face. Of als het echt niet anders kan: via videobellen. Elkaar zien maakt het sluiten van een deal een stuk fijner, makkelijker en persoonlijker.
Kunnen jullie het over alles eens worden? Mooi! Contract tekenen, strik erom, en klaar!
Maak het jezelf makkelijk: gebruik Hulc
Je hebt eerst naar je eigen merk gekeken. Vervolgens heb je duidelijke eisen gesteld aan je bloggers. En je hebt je net wijd uitgegooid. Daardoor heb je nu de perfecte blogger gevonden én binnengehaald.
Jij hebt je champagne wel verdiend ?
Maar je kan het jezelf een stuk makkelijker maken. Door gebruik te maken van Hulc. 80% van de ruim 9800 publishers in ons netwerk zijn bloggers. Zij schrijven maar wat graag over jouw business.
Het enige wat jij hoeft te doen is een campagne plaatsen en te wachten tot de voorstellen van bloggers binnenkomen. Of je gaat zelf op zoek naar de perfecte blogger in onze grote database. Zo vind jij snel de juiste bloggers die jou meer naamsbekendheid en goede linkbuilding opleveren.
Benieuwd naar de mogelijkheden voor jou? Kijk dan op Hulc.nl