Naamsbekendheid via micro-influencers? Zo doe je dat!

Influencermarketing kan je veel naamsbekendheid opleveren. Dat is logisch, als je samenwerkt met enorme influencers met miljoenen volgers. Maar je kan ook micro-influencers inzetten voor extra naamsbekendheid. In deze blog leg ik uit hoe je dat doet.  

Maar eerst zoomen we in op die micro-influencer. Wie is dat eigenlijk?

Wat zijn micro-influencers?

Micro-influencers zijn influencers met tussen de 5.000 en 100.000 volgers. Maar hecht vooral niet te veel waarde aan dit getal. Het is slechts een indicatie. Wat definieert een micro-influencer dan wel? Twee dingen: ze zijn specifiek en authentiek.

Welke soorten influencers zijn er nog meer?

Naast Micro-influencers zijn er nog meer formaten influencers. Hieronder zie je hoeveel volgers verschillende formaten influencers ongeveer hebben.

Specifiek, authentiek

Micro-influencers hebben vaak een duidelijke niche. Neem bijvoorbeeld Mirthe, een Belgische vrouw die online als @GREENHAPPINESS_PLACE door het leven gaat. Haar niche is in één oogopslag duidelijk: kamerplanten.

Dat zorgt misschien niet automatisch voor enorm veel volgers. Daar heeft ze er nu bijna 8.000 van. Maar het zorgt wel voor een specifiek soort volgers. Bovendien zullen deze volgers een klein account, zoals die van Mirthe, authentieker vinden dan een account met miljoenen volgers. Daardoor ontstaat er een hechte community rondom zo’n account.

greenhappiness

Dit resulteert in veel meer interactie. Op een goede foto heeft Mirthe zo’n 1.000 likes. Dat is zo’n 12,5% van haar volgers! Bovendien gaat Mirthe in de reacties ook echt het gesprek aan met haar volgers. Dit maakt Mirthe alleen maar authentieker, oprechter en betrouwbaarder voor haar achterban. Het is bijna een echte vriendin.

Dat is precies wat micro-influencers zo effectief maakt.

Micro-influencers inzetten voor meer naamsbekendheid

Maar zorgen micro-influencers ook echt voor meer naamsbekendheid? Jazeker! Zolang je ze maar op de juiste manier inzet. Dat doe je door 4 simpele stappen te volgen:

1. Zet meerdere influencers in (voor hetzelfde geld)

Micro-influencers zijn betaalbaar. Het lage aantal volgers maakt een micro-influencer goedkoper dan een meso-, macro- of mega-influencer. Ter vergelijking: een mega-influencer kan makkelijk € 10.000,- vragen voor een bericht op Instagram. Maar bij een micro-influencer ben je vaak al voor zo’n € 100,- klaar. Soms hoeven ze niet eens geld. Je kan met micro-influencers bijvoorbeeld ook wel eens een barter-deal sluiten.

De exacte prijzen verschillen natuurlijk per campagne en influencer. Maar dat neemt niet weg dat micro-influencers een stuk goedkoper zijn dan de grote jongens. Daardoor kan je voor hetzelfde geld (veel) meer influencers inzetten.

Hoe meer influencers jij inzet, hoe meer naamsbekendheid je zal krijgen. Zeker wanneer je meerdere influencers binnen dezelfde niche inzet. Dan is de kans namelijk groot dat mensen jouw merk bij verschillende accounts op hun tijdlijn voorbij zien komen. En dan gaat de kracht van herhaling een serieuze rol spelen.

2. Zorg voor zo veel mogelijk interactie

Zoals we bij Mirthe zien, hebben micro-influencers vaak meer (en meer oprechte) interactie met hun volgers. Van die interactie kan jij gebruik maken! Door middel van likes, reacties en mentions kunnen de berichten van de influencer waarmee jij samenwerkt namelijk ook op de tijdlijnen verschijnen van mensen die die influencer helemaal niet volgen.

Dit effect is vooral zichtbaar op sociale media zoals Facebook en LinkedIn. Die platformen pushen namelijk berichten met veel interactie. Maar ook op Instagram en TikTok kunnen dit soort acties een groot bereik hebben. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Mirthe dat aanpakt:

pic2

Schrijf dus een leuke winactie uit, vraag mensen een reactie achter te laten, of verzin een creatieve challenge. Als je dit bij verschillende micro-influencers doet, kan jouw campagne zich als een lopend vuurtje over social media verspreiden. Wie weet ga je straks wel viral!

3. Experimenteer met verschillende doelgroepen

Het aantrekkelijke prijskaartje van micro-influencers maakt het mogelijk om te experimenteren. Zo kan je een keer proberen een nieuwe doelgroep te bereiken. Heb jij een handel in tweedehands kleding? Zet dan eens een campagne uit bij een aantal totaal verschillende influencers. En kijk verder dan de fashion-influencers.

Koop bijvoorbeeld een post in bij een hiphop-influencer, een influencer die financieel advies geeft, een milieubewuste influencer en een food-influencer. Vervolgens kijk je welke post het meeste effect heeft gehad. Wie weet zit jouw doelgroep wel helemaal niet in de fashion-hoek, maar moet je je veel meer gaan richten op het duurzame aspect van je kleding.

Zo kan je een compleet nieuwe niche vinden waarin jij naamsbekendheid kan gaan opbouwen. En dat kan een enorm effectieve manier zijn om nieuwe potentiële klanten te vinden.

4. Combineer influencers van verschillend formaat

Ten slotte is het goed om je bestand met micro-influencers aan te vullen met een paar grotere en kleinere influencers. De verschillende soorten influencers kunnen elkaar namelijk versterken en aanvullen. Daardoor kan jouw naamsbekendheid snel groeien.

Zo kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om één mega- of meso-influencer in te zetten. Dit wordt dan een ambassadeur voor jouw merk. Vervolgens sluit je goedkope deals met een paar nano-influencers om wat über-specifieke en lokale markten aan te boren.

Zo bereik je veel verschillende soorten mensen. Je hebt zelfs de kans dat je jouw doelgroep meerdere keren bereikt. Via een celebrity die ze volgen, een influencer binnen hun interessegebied én die ene populaire meid uit het dorp. Geloof mij maar: dan blijft jouw naam wel hangen.

Micro-influencers vinden via Hulc

Door een flink aantal micro-influencers in te zetten, nieuwe doelgroepen aan te spreken en veel interactie te genereren kan jij snel meer naamsbekendheid genereren. Werk ook samen met een paar grotere en kleinere influencers. Dan wordt dit effect alleen maar sterker.

Al die verschillende soorten influencers vind je op de influencermarktplaats van Hulc. Onze database bestaat uit meer dan 3.700 influencers, bloggers en YouTubers. Daar zitten dus ook de micro-influencers tussen die jouw naamsbekendheid through the roof gaat sturen.

Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl