Je webshop promoten met SEO blogs: zo doe je dat

Met SEO blogs op je webshop regel je meer bezoekers, win je vertrouwen, en vergroot je je omzet. En dat allemaal tegen relatief lage kosten. Hoe je dat doet? In deze blog leg ik het uit.

Hoe werkt een SEO blog? 

Een SEO blog is een blog die je schrijft om beter vindbaar te worden in de zoekresultaten van Google. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie. Hoe werkt dat precies?

Als Google de resultaten voor een bepaalde zoekopdracht samenstelt, speurt het razendsnel het internet af. De zoekmachine scant alle blogs en kijkt naar talloze factoren. Bijvoorbeeld of het gebruikte zoekwoord veel in de blog voorkomt, of het zoekwoord in de titels en tussenkopjes staat, en of andere websites naar de blog linken

Als je een blog schrijft, kan je rekening houden deze factoren. Zo maak je aan Google duidelijk dat jouw blog waardevol en relevant is voor mensen die een bepaalde zoekterm gebruiken. Google zal jouw blog dan hoger in de resultaten plaatsen, waardoor meer mensen jouw website vinden en jij gezien wordt als een expert in je branche. 

Kijk maar naar deze blog. Ik wil graag dat mensen die zoeken naar ‘SEO blog’, ‘SEO blog webshop’ of ‘Webshop promoten’ deze blog vinden. Daarom verwerk ik die zoekwoorden veel in mijn teksten en tussenkopjes. Dat maakt deze blog een SEO blog. En weet je wat? Het feit dat jij deze blog hebt gevonden, bewijst dat het werkt!

Langetermijninvestering

Nu klinkt het waarschijnlijk heel aantrekkelijk om je webshop te promoten met SEO blogs. En dat is het ook! Maar je moet niet rekenen op snelle resultaten. SEO is altijd een langetermijninvestering. Vaak duurt het 6 maanden voordat je serieus meer bezoekers op je webshop krijgt. Maar als je eenmaal effecten gaat zien, kunnen SEO blogs voor een constante stroom webshopbezoekers zorgen. Dat is het wachten meer dan waard!

Een SEO blog op jouw webshop in 6 stappen

Een SEO blog is op de lange termijn dus een perfecte manier om jouw webshop te promoten. Zo’n SEO blog heb je al binnen 6 stappen opgezet:

1. Bepaal je zoekwoorden 

Het begint met het bepalen van de zoekwoorden waarop jij gevonden wilt worden. Hierbij moet je op 3 dingen letten: welke zoekwoorden passen bij jouw webshop en niche? Op welke woorden is het zoekvolume (hoe vaak er op een woord gezocht wordt) hoog? En op welke zoekwoorden is de concurrentie (hoe veel concurrenten zich op een woord focussen) laag?

Maak een lijst met zoekwoorden die bij jou passen, een hoog zoekvolume en een lage concurrentie hebben, en richt je blogs op deze zoekwoorden. Dan heb je de grootste kans op succes! 

2. Maak een contentkalender 

Vervolgens ga je op basis van de zoekwoorden brainstormen: wat voor blogs kan je hier over schrijven? Als je een goed aantal blogonderwerpen of titels hebt bedacht, gooi je ze in een contentkalender. Hierin staat precies wanneer welke blog online komt. Regelmaat is hierbij belangrijk. Plan bijvoorbeeld elke maandag om 9:00 een blog in. 

3. Schrijf een SEO blog 

De planning is rond. Nu is het tijd om aan de slag te gaan. Voor een groot deel is het schrijven van een SEO blog hetzelfde als het schrijven van een normale blog. Maar er zijn ook verschillen. Zo probeer je de zoekwoorden waarop je wilt scoren op te nemen in tussenkopjes, zoek je de juiste afbeeldingen bij je verhaal, en zorg je dat de techniek van je blog tip-top in orde is.

In onze blog ‘Wat is SEO?’ vertel ik uitgebreid hoe je zoekwoordonderzoek doet, hoe je goede SEO content maakt, en welke tools je kan gebruiken. 

4. Voeg linkjes en CTA’s naar je webshop toe 

Als je een goede SEO blog schrijft, zal deze op termijn veel (nieuwe) lezers bereiken. Maar dan ben je er nog niet. Die lezers moeten uiteindelijk trouwe volgers, nieuwsbriefabonnees of betalende klanten worden. 

Daarom is het belangrijk om mensen vanaf je SEO blog naar de relevante pagina’s te leiden. Dat kan je doen met linkjes in je tekst, Call To Actions (‘Bekijk ons aanbod’) of knoppen. Deze kunnen leiden naar je webshop, een specifieke productpagina, of een andere blog. Ik doe het in deze blog ook hier en daar, let maar op.

5. Promoot je blogs 

Als je je blog hebt voorzien van linkjes en CTA’s, kan je ‘m publiceren. Het doel van SEO blogs is dat je doelgroep ze uit zichzelf vindt als ze aan het googelen zijn. Maar je kan je doelgroep een handje helpen door je blogs te promoten.

Deel de blog op je social media, verspreid ‘m via je nieuwsbrief, of maak een advertentie voor je blog. Je kan je SEO blogs ook laten promoten door anderen, bijvoorbeeld door samen te werken met andere bloggers en influencers. Tegen een betaling of barter deal helpen zij je graag aan extra lezers.  

6. Analyseer en optimaliseer

Als je SEO blogs eenmaal een tijdje online staan, kan je kijken wat het effect is. Door de prestaties van je blogs te analyseren kan je je SEO-strategie optimaliseren. Misschien dat korte blogs het beter doen dan lange blogs. Of misschien zorgen blogs over onderwerp A voor een hoger conversieratio dan blogs over onderwerp B.

SEO vraag om een langetermijnaanpak. En daarbij is het belangrijk om altijd te blijven tweaken, schakelen en schaven. Je blogs kunnen altijd beter. Houd je analyse tools dus goed in de gaten! 

Haal meer uit je SEO blogs met influencers via Hulc

Influencers en bloggers kunnen je helpen met de promotie van je SEO-blogs en webshop. Maar daarvoor moet je wel de juiste influencers en bloggers vinden. That’s where we come in. Hulc heeft een database met meer dan 3700 influencers en bloggers die staan te popelen jouw content te promoten. Daar staat ook jouw perfecte samenwerking tussen. 

Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x