Wat kost linkbuilding?

Linkbuilding is een handige manier om extra websitebezoekers en autoriteit te krijgen. Maar wat kost linkbuilding eigenlijk? Dat is heel lastig te zeggen. Toch ga ik in deze blog een poging wagen. 

First things first: wat is linkbuilding ook alweer? Linkbuilding is de verzamelnaam voor alle strategieën die je inzet om backlinks naar jouw website of content te vergaren. Hiermee verhoog je je positie in Google, stijgen je bezoekersaantallen, en kan je jezelf positioneren als een expert in je branche. 

Er zijn talloze linkbuilding-strategieën. Van gastblogs tot influencermarketing, en van kennisdeling tot PR. En deze strategieën kan je op verschillende manieren uitvoeren. Doe je alles zelf of besteed je veel uit? Focus je op één strategie of spreid je je kansen? 

Dit zorgt voor grote verschillen in de kosten van linkbuilding, waardoor het lastig te zeggen is hoeveel linkbuidling precies kost. In deze blog zal ik voor vier prijscategorieën aangeven wat je ongeveer kan verwachten. 

Gratis linkbuilding 

Ja, je leest het goed. Linkbuilding kan gratis zijn. Tenminste, als je je eigen tijd en moeite niet als kosten ziet. Je kan namelijk veel linkbuilding-werkzaamheden zelf uitvoeren. Maak zelf bijvoorbeeld goede blogs of video’s waar andere websites naar willen linken. Of benader zelf micro- en nano-influencers of bloggers met een barterdeal. Wie weet houd je er wat goede links aan over.

Goedkope linkbuilding (max. € 100,- per maand) 

Maar als je serieus aan de slag wilt gaan met linkbuilding zal je moeten betalen. Dat kan al vanaf een paar tientjes per maand, maar dan hoef je geen grootse resultaten te verwachten. Voor dit bedrag kan je misschien een paar posts kopen bij een micro-influencer

Er zijn ook linkbuildingbureau’s die diensten aanbieden onder de € 100,- per maand. Hiervoor kan je een paar links van lage kwaliteit verwachten. Bijvoorbeeld een link vanaf een forum, een startpagina of een social media link. En om heel eerlijk te zijn: daar heb je praktisch niks aan.  

Middeldure linkbuilding (€ 100,- t/m € 500,- per maand) 

Je geld wordt pas echt wat waard als je meer dan € 100,- per maand uitgeeft aan linkbuilding. Je doet er dus goed aan om de stap ‘goedkope linkbuilding’ over te slaan en meteen over te gaan op middeldure linkbuidling. Een budget van € 250,- is voor veel bedrijven een goed startbedrag. 

In deze prijscategorie kan je je geld namelijk een beetje gaan spreiden. Je kan bijvoorbeeld meerdere influencers inzetten. Of meerdere bloggers benaderen voor een linkje in een blogpost. Of je kan één belangrijke blog of één grote influencer om een aantal linkjes vragen. 

In het hogere segment van deze prijsschaal kan je zelfs content (laten) maken, zoals een pr-bericht voor lokale media. Unieke content is van groot belang voor een sterke linkbuilding-strategie. 

Dure linkbuilding (min. € 500,- per maand)

Als je meer dan € 500,- per maand uitgeeft aan linkbuidling kan je spreken van een serieus linkbuilding-budget. Waarom? Omdat je dan serieus content kan (laten) maken én meerdere ijzers in het vuur kan hebben. Je kan bijvoorbeeld meerdere grote bloggers in jouw branche betalen voor een blog over jouw bedrijf. 

Maar je kan ook een serieuze pr-campagne uitzetten onder landelijke (online) media. Je kan langdurige relaties aangaan met meso- en macro-influencers. Je kan jezelf een keer trakteren op een post van een mega-influencer. Zelfs een grootschalige winactie behoort tot de mogelijkheden.

Bovendien kan je in deze prijsklasse je net wijder uitgooien. Hoe groter je budget, hoe meer websites, bloggers, influencers en media je kan benaderen voor een link. Daarmee verhoog je je kansen op een linkje en kunnen je linkbuilding-activiteiten opeens heel veel opleveren. 

Investeren voor de lange termijn

Aan linkbuilding kan je zoveel uitgeven als je zelf wilt. Hoe meer je uitgeeft, hoe sneller, beter en duurzamer de resultaten zijn. Maar onthoud: linkbuilding is altijd een investering voor de lange termijn. 

Het kost tijd om een complex, duurzaam en sterk linknetwerk op te bouwen. Maar als je eenmaal zo’n sterk netwerk hebt, kan je er jaren profijt van hebben. Het zorgt voor een hogere positie in Google, een constante stroom bezoekers en een bepaalde autoriteit. Dit alles levert indirect telkens weer nieuwe links op, waardoor er een zelfversterkend effect optreed: links zorgen voor links. 

Linkbuilding is dus een investering voor de lange termijn. Maar als je het goed doet, is het het wachten meer dan waard. 

Haal meer uit je linkbuilding met influencers via Hulc

Wat jouw linkbuilding-budget ook is, influencers en bloggers kunnen helpen met de promotie van jouw website en content. Of je nu een kleine blogger benadert voor een barterdeal, of een langdurige samenwerking aangaat met een mega-influencer: er is voor elk budget wat te vinden.

In de database van Hulc vind je meer dan 3700 influencers en bloggers uit verschillende branches en met uiteenlopende tarieven. Er zit dus bijna zeker weten een geschikte publisher voor jou tussen. 

Weten hoe het werkt? Check dan Hulc.nl.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x