7 tips voor een goede structuur in je tekst
Met een goede structuur wordt jouw tekst beter leesbaar. Dat is belangrijk als je wilt dat mensen jouw tekst uitlezen. En als je wilt dat ze daarna actie ondernemen. Maar hoe zorg je voor structuur? In deze blog geef ik je 7 tips.
Elke goede tekst heeft een kop, middenstuk en staart. Maar er zijn nog veel meer manieren om structuur aan te brengen in je tekst. Door slim om te gaan met woordkeuze, tussenkoppen, alinea’s en call-to-actions houd jij de aandacht van je lezers tot de laatste letter vast. En maak je je teksten begrijpelijker. Dit is hoe ik voor structuur in mijn teksten zorg:
1. Bepaal wat voor tekst je schrijft
Wat een ‘goede structuur’ precies inhoudt, ligt aan de soort tekst die je schrijft. Sommige tekstsoorten hebben een vaste structuur waar je aan vast kan houden. Zo begint een nieuwsartikel altijd met het belangrijkste nieuws (wie, wat, waar, wanneer, waarom). Een reportage zoomt in op een concrete gebeurtenis en uit om meer achtergrond te bieden. En bij een spannend crime-verhaal wordt natuurlijk pas op het einde duidelijk wie de dader is.
Bepaal dus eerst wat voor tekst jij gaat schrijven. Denk ook na over je doelgroep, je doel en het onderwerp van je tekst. Wat wil je vertellen? Aan wie wil je dat vertellen? En wat wil je dat de lezer vervolgens doet of denkt? Dan kan je daarna bij soortgelijke teksten afkijken hoe die gestructureerd zijn.
In deze blog zal ik me vooral focussen op hoe je structuur aanbrengt in een (commerciële) blog met als doel de lezer te informeren en activeren.
2. Maak het ‘skelet’ van je tekst
Als je weet wat je wilt vertellen, begin je niet zomaar met schrijven. Maak eerst een ‘skelet’. Dit is het raamwerk van je tekst en bestaat uit: de titel, de intro, en de tussenkoppen. Dit hoeven nog niet de definitieve koppen en intro te zijn. Het gaat er in deze fase vooral om dat jij als schrijver inzicht krijgt in hoe jij je verhaal gaat opbouwen. Het skelet is dus een soort samenvatting voor jezelf.
Wat vertel je als eerst? Wat bewaar je voor later in de tekst? En wanneer wil je je lezers activeren? Bij een online blog begin ik altijd met de belangrijkste informatie. Ik geef een soort samenvatting en ga daarna pas uitgebreid m’n verhaal vertellen. Een activatie (call to action) bewaar ik vaak tot het einde.
3. Vul het skelet met (korte) alinea’s
Als je tevreden bent met je skelet, moet er wat vlees op de botten komen. Dat doe je door onder elke tussenkop een paar korte alinea’s te schrijven. Korte alinea’s maken je tekst beter leesbaar en makkelijker te begrijpen.
Zorg dat je elke alinea één punt maakt. En geef elke alinea een kop (hoofdzin), middenstuk, en staart (conclusie). Je alinea’s worden dan een soort mini-verhaaltjes. Zo geef je je tekst meer structuur. Bovendien maakt dit je tekst makkelijk te scannen. Dat is zeker online belangrijk, waar veel mensen teksten doelgericht scannen.
4. Gebruik signaalwoorden
Verbind vervolgens al die mini-verhaaltjes met signaalwoorden. Denk aan woorden als: dus, daarom, vervolgens, dan, daarna, maar, toch, en, daarbij, bovendien en aan de andere kant.
Deze woorden maken het aan je lezers duidelijk wat de relatie is tussen twee alinea’s. Vullen ze elkaar aan? Spreken ze elkaar tegen? Zijn ze onderdeel van een opsomming? Of volgt er nu een voorbeeld? Door dit duidelijk te maken geef je je tekst meer structuur.
Hetzelfde trucje kan je uitvoeren tussen verschillende zinnen. Want ook zinnen staan in relatie tot elkaar. Om zinnen met elkaar te verbinden kun je ook verwijswoorden gebruiken. Dit zijn woorden die naar andere woorden verwijzen, zoals: dat, wat, het, deze, die en dit.
5. Verduidelijk je verhaal met de juiste tekstopmaak
Soms kun je nog wat meer structuur aanbrengen door te spelen met de opmaak van je tekst. Ga je een lange opsomming geven? Dan is het soms handiger om bulletpoints te gebruiken. Schrijf je een lijstje, zoals deze blog? Dan kan het handig zijn om de punten op je lijstje te nummeren. En zitten er citaten in je tekst? Maak dit dan duidelijk door deze cursief te schrijven.
6. Rond je verhaal af in de laatste alinea
Als je verhaal bijna klaar is, is het tijd om het af te ronden met nog een laatste alinea. Wat je in deze laatste alinea doet, hangt weer volledig af van de soort tekst die je schrijft en het doel van de tekst. Een commerciële blog sluit ik meestal af met een call to action. Ik leg bijvoorbeeld de connectie tussen de inhoud van de tekst en de diensten van Hulc (let maar op als je straks bij de laatste alinea bent).
Je kunt je verhaal ook goed afronden met een samenvatting, een expliciet antwoord op de hoofdvraag, of een verwijzing naar het begin van je tekst. Waar je ook voor kiest: zorg dat je lezers na het lezen van je laatste alinea ook echt het gevoel hebben dat het verhaal goed is afgesloten. Dat vergroot de kans dat jij je doel bereikt. Bijvoorbeeld omdat ze een aankoop in je webshop gaan doen, of omdat ze aan het denken gezet zijn.
7. Optimaliseer je tussenkoppen, intro en titel
Je verhaal is nu af. En als je het goed hebt gedaan, hebben de alinea’s, signaalwoorden en tekstopmaak je verhaal een duidelijke structuur gegeven. Voordat je op ‘publiceer’ klikt, is het slim om nog eens even terug te gaan naar je titel, intro en tussenkoppen. Oftewel: de onderdelen van je skelet. Die kunnen waarschijnlijk nog aangescherpt worden.
Zorg dat je titel echt de kern van je verhaal duidelijk maakt. Zodat mensen aan de titel kunnen zien wat ze kunnen verwachten van je tekst. Check daarna of je intro nog steeds de belangrijkste informatie bevat. En kijk of je tussenkoppen goed duidelijk maken wat er in de volgende alinea’s staat. Met deze laatste check maak je de structuur van je tekst expliciet, zodat lezers die structuur herkennen en zich er aan vast kunnen houden. Want dat is uiteindelijk het doel van een goede structuur.
En oh ja: optimaliseer je titel, intro en tussenkoppen direct voor SEO nu je toch bezig bent ?
Teksten schrijven uitbesteden via Hulc
Met deze tips kun je een goede structuur aanbrengen in je teksten. Maar het schrijven van een goede tekst is niet voor iedereen even makkelijk of leuk. Bovendien kost het veel tijd. Soms kun je het schrijven van teksten daarom beter uitbesteden. Onze partner CopyRobin is in dat geval de perfecte partij. CopyRobin biedt met hun ‘copywriting as a service’ snel, makkelijk en betaalbaar blogs van hoge kwaliteit.
Daarnaast kan je het schrijven van teksten overlaten aan andere bloggers en influencers. In de database van Hulc vind je meer dan 9500 publishers met een vlotte pen.
Weten hoe het werkt? Kijk op Hulc.nl voor meer informatie.