Krachtige tussenkoppen in je teksten verwerken: zo doe je dat

Krachtige tussenkoppen maken een tekst duidelijker, beter scanbaar en fijner om te lezen. Bovendien zijn ze goed voor SEO. In deze blog vertel ik je hoe jij krachtige tussenkoppen in jouw teksten kan verwerken.

Tussenkoppen zijn belangrijk. Goede tussenkoppen vormen een soort samenvatting van je tekst. Dat weet je vast nog wel van je begrijpend lezen lessen van vroeger: als je de tussenkopjes scant, heb je al een goed idee van waar de tekst over gaat. En weet je waar je welke informatie kan vinden.

Online zijn krachtige tussenkoppen extra belangrijk. Omdat mensen online vaak heel taakgericht lezen (ze zoeken bijvoorbeeld naar specifieke informatie), gebruiken ze tussenkopjes om een tekst te scannen. Bovendien gebruikt Google de tussenkopjes om de waarde en relevantie van jouw tekst te beoordelen. Tussenkopjes zijn dus ook heel belangrijk voor SEO!

Maar hoe verwerk je krachtige tussenkoppen in je teksten? Ik leg je uit hoe ik dat doe:

Een samenvatting van je tekst

Ik zei het net al: goede tussenkoppen vormen een samenvatting van je tekst. Daardoor kunnen mensen jouw tekst makkelijk scannen in hun zoektocht naar specifieke informatie. Maar ook voor jouw als schrijver kan zo’n ‘samenvatting’ van tussenkoppen handig zijn.

Als ik een tekst schrijf, begin ik altijd met de tussenkoppen. Zo maak ik voor mezelf duidelijk waar m’n tekst over zal gaan, wat de structuur wordt, en welke informatie ik waar ga neerzetten. Dit is het ‘skelet’ van mijn tekst. Pas als dat skelet stevig staat, geef ik het wat vlees aan de botten met alinea’s, afbeeldingen, video’s en andere elementen.

Vaak pas ik mijn initiële tussenkoppen later nog een klein beetje aan. Bijvoorbeeld om de tussenkoppen wat beschrijvender te maken, ze mooier op te maken, of ze beter te optimaliseren voor SEO. Daar worden de tussenkopjes nog krachtiger van. Maar daarover later meer.

Een tussenkop na elke 150 woorden

Hoeveel tussenkoppen je nodig hebt, verschilt per tekst. Als je je tussenkoppen functioneel houdt, merk je bij het maken van het skelet vaak wel hoeveel tussenkoppen je nodig hebt om je hele verhaal te vertellen. Ga geen tussenkoppen toevoegen voor het toevoegen. Een nutteloze tussenkop maakt je tekst alleen maar onoverzichtelijk.

Als ik mijn skelet heb gemaakt, voeg ik per tussenkop vaak twee tot vier alinea’s van zo’n vijf zinnen per stuk toe. Ik heb gemerkt dat dat een tekst prettig leesbaar, goed scanbaar en visueel aantrekkelijk maakt. In de praktijk komt dat gemiddeld neer op een tussenkop na elke 150 woorden. Ter illustratie: deze blog heeft bijna 1000 woorden en 6 tussenkoppen, dus één tussenkop per 166 woorden.  

Maak je tussenkoppen beschrijvend 

Als je tussenkoppen mensen moeten helpen jou tekst te begrijpen en te scannen, is het belangrijk dat je tussenkoppen beschrijvend zijn. Zeker voor een online tussenkop geldt: concreter is beter. Een lezer moet aan een tussenkop kunnen zien wat hij of zij in de tekst onder de tussenkop kan verwachten. 

Een voorbeeld uit deze tekst: de vorige tussenkop (‘Een tussenkop na elke 150 woorden’), had in mijn skelet nog de naam ‘niet te veel, niet te weinig’. In een krantenartikel was ik daar misschien mee weggekomen. Maar voor een online blog was die tussenkop te vaag. De nieuwe tussenkop is een stuk beschrijvender. Het geeft beter weer wat voor informatie je in dat deel van de tekst kan vinden. Dat maakt ‘m krachtig.

Tussenkoppen optimaliseren voor SEO

Als je een online tekst schrijft, is het altijd een goed idee om rekening te houden met zoekmachineoptimalisatie (SEO). Sommige mensen zeggen dat je eerst aan je SEO moet denken en daar een goed verhaal omheen moet bouwen. Ik doe het liever andersom. Ik vertel eerst een goed verhaal en kijk daarna hoe ik dat verhaal kan optimaliseren voor SEO.

Wat betreft tussenkoppen betekent dat: kijken of ik het zoekwoord waarop ik gevonden wil worden nog ergens in de tussenkoppen kwijt kan. Google vindt de tussenkoppen extra belangrijk. Dus als je je zoekwoord in je tussenkoppen zet, is de kans groter dat Google jouw tekst als waardevol en relevant ziet. Dat wordt beloond met een hogere positie in de zoekresultaten. 

Let daarbij wel goed op dat je de juiste ‘semiotiek’ gebruikt. Dat is een chique woord voor de juiste waarde aan de juiste delen van je tekst hangen. Tussenkopjes zouden de waarde H2, H3 of H4 moeten krijgen. H2 is voor je belangrijkste tussenkopjes, H3 is voor de ‘sub-tussenkopjes’ en H4 is voor de ‘sub-sub-tussenkopjes’. Die laatste gebruik je bijna nooit, tenzij je hele lange teksten schrijft. 

Mooi opgemaakte tussenkoppen 

Als je al deze tips opvolgt, heb je duidelijke, beschrijvende tussenkoppen die een goede samenvatting van je tekst vormen en goed zijn voor je SEO. Maar het oog wil ook wat. Hoe jij je tussenkoppen precies opmaakt, hangt af van jouw huisstijl. Wij maken onze tussenkoppen bijvoorbeeld altijd blauw, aangezien dat onze merkkleur is. Tussenkoppen dienen ook als opbreking van je lappen tekst, dus je mag er best wat moois van maken. 

Daarnaast zijn er nog een paar standaard stijl-richtlijnen waar je rekening mee kan houden. Gebruik geen leestekens in tussenkoppen. Houd ze maximaal één regel lang. Schrijf ze niet volledig in hoofdletters. En gebruik een goed leesbaar lettertype. Dit zijn slechts richtlijnen. Als jouw huisstijl wel om leestekens vraagt (bijvoorbeeld als je voor RUMAG. werkt), ga ik je niet tegenhouden. 

Beter vindbaar met influencers via Hulc

Met deze tips verwerk jij krachtige tussenkoppen in jouw teksten. Dat maakt je teksten niet alleen beter leesbaar en scanbaar, het maakt ze ook beter vindbaar in Google. Er zijn nog meer manieren om beter vindbaar te worden in zoekmachines. Bijvoorbeeld door samen te werken met influencers en bloggers. That’s where we come in.

In onze database vind je meer dan 6800 influencers en bloggers die jouw graag helpen beter vindbaar te worden. Bijvoorbeeld door naar jouw teksten te linken, of door artikelen te schrijven over jouw producten en diensten. Weten hoe het werkt? Kijk dan op Hulc.nl.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x