Linkbuilding met influencers: 9 strategische tips
Met goede linkbuilding zorg je voor een betere ranking in Google en meer bezoekers op je website. Influencers kunnen je daarbij helpen. Maar hoe doe je dat? In deze blog geef ik je 9 strategische tips voor linkbuilding met influencers.
Linkbuilding is een methode waarmee je zoveel mogelijk inkomende links probeert te genereren. Met andere woorden: zorgen dat andere websites naar jouw website linken. Die externe links zorgen voor meer bezoekers én voor een betere positie in Google. Linkbuilding is namelijk een belangrijke factor in je SEO.
Influencers en bloggers kunnen een geweldige bron van externe links zijn. Met een goede strategie zet je influencers effectief in voor linkbuilding. Deze 9 tips helpen je daarbij:
1. Zoek relevante influencers
Linkbuilding is het meest effectief als de externe links bij relevante bronnen vandaan komen. Hetzelfde geldt als je influencers inzet voor linkbuilding. Ga dus op zoek naar influencers in jouw niche. Of naar grote influencers die populair zijn bij jouw doelgroep.
Ten eerste hecht Google meer waarde aan links van relevante pagina’s. Deze zorgen dus sneller voor een goede positie op de SERP (Search Engine Result Page). Maar met relevante influencers bereik je ook je doelgroep beter. Win-win, dus!
2. Focus op influencers in jouw niche
Zoals ik al zei is het belangrijk om op zoek te gaan naar influencers in jouw niche. Niemand kent jouw branche en doelgroep beter dan jij. Toch kan het geen kwaad om wat extra research te doen. Kijk eens rond op social media. Welke accounts volgen jouw volgers nog meer? Welke influencers gebruiken vaak hashtags die met jouw product of dienst te maken hebben? Zo leer je je niche beter kennen.
Op deze influencers moet je je focussen. Maar dat betekent niet dat je niet buiten je niche mag kijken. Door ook een paar onverwachte influencers te benaderen, kan je nieuwe mensen bereiken en zo je publiek uitbreiden. Maar onthoud: focus op je niche.
3. Zorg voor gevarieerde linkbuilding
Variatie is belangrijk, zowel bij linkbuilding als bij influencermarketing. Als je meerdere ijzers in het vuur hebt, is de kans op succes groter. Varieer daarom in de influencers die je inzet. Dat doe je dus door partners binnen en buiten je niche te vinden. Maar ook door te variëren in marco-, meso-, en micro-influencers. Daardoor bereik je verschillende segmenten in je doelgroep en bereik je sommige mensen zelfs meerdere keren.
4. Regel links op verschillende social media
Ook in het socialmediakanaal waar ‘jouw’ influencers op actief zijn, kan je variëren. Kijk eens verder dan instagram. Facebook, LinkedIn en Twitter hebben weer compleet andere influencers en gebruikers. En ook die wil je bereiken. Bovendien waardeert Google het als links van verschillende websites komen, dus ook als ze van verschillende platforms komen.
5. Kijk ook naar niche-specifieke social media
Als je verder kijkt dan Instagram, mag je soms ook best verder kijken dan de andere grote jongens. Sommige niches hebben namelijk ook nog eens hun eigen social media. Zo vind je gamers vaak op de streamingdienst Twitch, zijn tieners tegenwoordig veel actief op TikTok, en experimenteren ondernemers graag met Clubhouse.
Toegegeven, het ene platform leent zich beter voor linkbuilding dan anderen. Maar een goede strategie richt zich ook op deze kleinere nichemedia. En je zou het bijna vergeten, maar je kan ook nog influencers vinden op de good old internetfora.
6. Denk aan de website van de influencer
Zeg je influencers, dan zeg je social media. Toch hebben influencers ook vaak een website. Voor sommige is hun website zelfs hun belangrijkste kanaal. Denk bijvoorbeeld aan bloggers, zij leven van hun website. Vraag daarom altijd of influencers ook een link op hun website willen plaatsen, als je ze benadert. Bijvoorbeeld in een blog of artikel.
7. Ga duurzame relaties aan met influencers
Een goede linkbuidlingstrategie is gebouwd op duurzame relaties. Ook wanneer je influencers inzet voor linkbuidling, is het slim om een langdurige samenwerking aan te gaan. Vraag niet of ze één keer een linkje naar jouw website plaatsen, maar maak meteen een deal voor 5 of 10 posts met linkjes erin.
Houd daarnaast een lijst bij met alle influencers die je ooit hebt benaderd. Zo bouw je een mooi bestand op en kan je mensen gemakkelijk opnieuw benaderen. Bijvoorbeeld wanneer je je linkbuilding een boost wilt geven met een winactie of een andere campagne.
8. Combineer linkbuilding met SEO content
Linkbuidling is geen doel op zich. Het is altijd een middel om iets anders te bereiken, vaak meer bezoekers op je website. En zo’n doel behaal je het beste met een integrale aanpak waarin je linkbuilding combineert met SEO content.
Ik zei het in het begin van deze blog al: linkbuilding is een belangrijke factor van SEO. Maar goede content is ook heel belangrijk voor Google. Als je een strakke linkbuildingstrategie aanvult met een op SEO gerichte contentplanning, versterken die twee elkaar. Een gastblog van een blogger of influencer kan bijvoorbeeld goede SEO content zijn.
9. Vind influencers via Hulc
Met deze tips kan je influencers inzetten voor linkbuidling. Maar dan moet je die influencers natuurlijk wel eerst vinden. Hulc kan daarbij helpen. Wij hebben een database met meer dan 3700 influencers en bloggers die graag content maken met linkjes naar jouw website. En wij kunnen je helpen met het opzetten van een succesvolle influencermarketingcampagne die jou veel kwalitatieve backlinks gaat opleveren.
Weten hoe het werkt? Bezoek onze website!