7 redenen om juist nu te investeren in contentmarketing
Contentmarketing is een vorm van marketing waarbij je content maakt die perfect aansluit bij de behoeften van je doelgroep. Dit is hét moment om in contentmarketing te investeren. Waarom? Ik kan wel 7 redenen noemen.
1. Contentmarketing stelt de doelgroep weer centraal
Sinds de komst van het internet en social media is technologie een steeds grotere rol gaan spelen in marketing. We laten ons leiden door de wensen van algoritmes, SEO-truckjes en linkbuilding-technieken. Daardoor verliezen we de doelgroep steeds vaker uit het oog.
Contentmarketing doet het anders. Met contentmarketing stel je je doelgroep weer centraal. Welke vragen leven onder jouw doelgroep? Waar hebben ze behoefte aan? Door daar op in te spelen creëer je toegevoegde waarde voor je doelgroep. Dat kan leiden tot meer waardering, loyaliteit en conversie.
SEO, linkbuilding en andere technieken zijn nog steeds belangrijk, maar niet het allerbelangrijkst. Deze technieken zet je alleen nog maar in om te zorgen dan jouw content je doelgroep bereikt.
2. Het is tijd om jouw verhaal te vertellen…
Dankzij online advertenties en ultra-korte bezorgtijden concurreer je tegenwoordig misschien wel met bedrijven van over de hele wereld. Waarom zouden mensen dan nog voor jou kiezen? Als jij wilt dat jouw lezers, kijkers en luisteraars betalende klanten of loyale fans worden, moeten zij een band met jouw merk voelen. Dat realiseer je met een goed verhaal.
Dus, wat is jouw verhaal? Wie ben jij? Wat heb jij te zeggen? Wat kan jij betekenen voor de wereld en je doelgroep? Op deze vragen kan je antwoord geven met goede content. Blogs, video’s en podcasts zijn perfecte kanalen om jouw verhaal te vertellen.
Een goed verhaal blijft een stuk beter hanger dan gortdroge productinformatie of een slaapwekkende ‘over ons’ pagina. En slaat het verhaal aan bij je doelgroep? Dan heb je er weer een fan bij.
3. En een (maatschappelijke) kant te kiezen
We leven in een tijd met veel maatschappelijke misère. De belangrijkste problemen: klimaatverandering en sociale ongelijkheid. Maar ook de woningcrisis, corona, eenzaamheid, en polarisatie vormen grote uitdagingen in onze tijd.
Veel mensen maken zich zorgen over deze maatschappelijke problemen. En ze zoeken naar bedrijven die bijdragen aan oplossingen. Het is dus tijd om een kant te kiezen. Waar sta jij voor? En wat doe jij om de wereld een stukje beter te maken? Contentmarketing geeft je de mogelijkheid om het uitgebreid te vertellen.
Kleine disclaimer: blijf wel eerlijk en oprecht als het om dit soort thema’s gaat. Kies alleen een kant als je het meent, niet omdat het trendy is. ‘Pinkwashing’, ‘greenwashing’ en het ‘white saviour complex’ doen je merk meer kwaad dan goed.
4. Goede content valt op
Mensen worden tegenwoordig overladen met informatie. De tijdlijnen op social media staan bomvol. En een zoekopdracht in Google levert al snel meer dan honderdduizend resultaten op. Je zal moeten knokken om op te vallen in die eindeloze informatiestroom. Dat doe je met goede content.
Een gave video, een meeslepende podcast, of een aangrijpend interview vallen veel meer op dan een saaie pagina met productinformatie, of een droog persbericht. Dat soort sterke content grijpt de aandacht als iemand voorbij scrolt.
Bovendien zullen mensen goede content eerder delen dan een saaie marketinguiting. Zo bereik je nog meer mensen. En goede content blijft beter hangen dan droge informatie. Mensen onthouden je boodschap beter én ze onthouden jou als afzender.
5. Met eerlijke contentmarketing win je vertrouwen
Het vertrouwen in media is niet meer wat het is geweest. Alle verhalen over nepnieuws en complottheorieën zorgen dat het vertrouwen in traditionele informatiebronnen afbrokkelt. Ook voor bedrijven kan het lastig zijn om het vertrouwen van een doelgroep te winnen.
Contentmarketing is de perfecte manier om dat vertrouwen toch (terug) te winnen. Waarom? Omdat je met contentmarketing de kans hebt om te laten zien dat jij dé expert binnen jouw vakgebied bent. In blogs, video’s, social posts, podcasts en (online) events laat je zien dat je verstand van zaken hebt. Dat je de branche door en door kent. En dat je de doelgroep en haar belevingswereld begrijpt.
Als jij dit kan laten zien zonder te overdrijven, te liegen of uit je nek te lullen, win je het vertrouwen van je doelgroep. En vertrouwen leidt tot trouwe volgers, loyale klanten en gratis mond-tot-mondreclame. Dat lijkt mij de investering wel waard!
6. Contentmarketing staat nooit op zichzelf
Een investering in contentmarketing is een investering in je complete marketingstrategie. Contentmarketing staat namelijk nooit op zichzelf. De content die je maakt deel je bijvoorbeeld met een slimme socialmediastrategie. Je voegt de juiste meta-tags toe om de SEO van je website te boosten. En je bereikt nieuwe mensen door je content te laten delen door influencers.
Investeer je in contentmarketing? Dan investeer je dus ook indirect in je socialmediamarketing, je SEO-marketing en je influencermarketing. Al deze facetten van je marketingstrategie profiteren namelijk van goede content.
7. Doe je het goed? Dan is je ROI hoog
Het doel van een investering is natuurlijk dat deze zichzelf terugbetaald. Gelukkig zit dat bij contentmarketing wel goed. Afhankelijk van jouw doelen met contentmarketing, kan het even duren voordat je resultaat ziet. Maar als je het goed aanpakt, is de Return On Investment van contentmarketing enorm hoog.
Goede content hoeft namelijk niet duur te zijn. Er is voor elk budget wel een goede contentmarketeer of bureau te vinden. En goede content kan je jarenlang blijven recyclen en optimaliseren. Bovendien loopt de promotie van je content vaak via kanalen die je toch al hebt opgezet, zoals je sociale media, nieuwsbrief of SEO. Dat scheelt weer een hoop geld.
Content promoten met influencers via Hulc
In een tijd waarin mensen worden overladen met informatie, het vertrouwen in informatie afneemt, en je concurreert met bedrijven van over de hele wereld, is contentmarketing de investering meer waard dan ooit. Maar je gaat je investering alleen terug verdienen als je je doelgroep weet te bereiken met je content. Influencers kunnen daarbij helpen.
In onze database vind je meer dan 9500 influencers en bloggers die jou kunnen helpen met het promoten van jouw content. Weten hoe het werkt? Kijk op Hulc.nl.