Google Ads: zo scoor je in 2022

Google Ads kan een mooie tool zijn om je doelgroep te bereiken en conversies te genereren. Maar de concurrentie om de advertentieruimte op Google is moordend. In deze blog vertel ik je hoe jij in 2022 toch kan (blijven) scoren met Google Ads.

Met Google Ads kan je online advertenties plaatsen. Denk aan SEA-resultaten bovenaan de zoekresultatenpagina (SERP) van Google. Maar ook aan bannercampagnes op websites, videoadvertenties (op YouTube) en shopping-campagnes. 

Als jij het maximale uit Google Ads wil halen in 2022, zijn er een paar best practices om te volgen en trends om in de gaten te houden. Dit zijn de belangrijkste aandachtspunten:

Evalueer je Google Ads account 

Set is and forget it: zo denken veel mensen over hun Google Ads account. Zeker als je geen Google Ads specialist of digitale marketeer in dienst hebt, kan het up-to-date houden van je Google Ads account snel in verval raken. En ik geef toe: het evalueren van je account is niet het leukste wat er is. Maar toch is het slim om het minstens één keer per jaar te doen.

Tijdens de evaluatie van je Google Ads account kijk je naar hoe je account is ingericht, waar je je campagnes kan verbeteren, en hoe je je strategie nog verder kan aanscherpen. Check bijvoorbeeld of je nog steeds het juiste budget en de beste biedstrategie voor jouw doelen hebt ingesteld. 

Daarnaast kan je kijken naar de zoekwoorden waar je op biedt. Zijn die nog relevant? Leveren ze de gewenste resultaten op? En welke kosten meer geld dan ze opleveren? Check ook welk ‘Ad Groups’ het beste scoren en welke achterblijven. Misschien kan je je prestaties over de gehele linie verbeteren door wat te schuiven met je budget.

Maak meer gebruik van de algoritmes van Google Ads 

Google Ads is een van de populairste online-advertentietools vanwege de onwijs complexe en geavanceerde algoritmes en machine-learningtechnieken van Google. Die zorgen ervoor dat jouw advertenties optimaal presteren. Het zal in 2022 dan ook steeds populairder worden om meer gebruik te maken van deze algoritmes.

Hoe? Door de structuur van je advertentiecampagnes te versimpelen. Waar we in de jaren ‘10 onze advertentiecampagnes zoveel mogelijk handmatig wilden instellen en beheren, is het sinds 2021 juist steeds populairder om de controle uit handen te geven en de Google algoritmes hun gang te laten gaan. Deze methode wordt de Hagakure-methode genoemd. 

Concreet houdt de Hagakure-methode o.a. in dat je een automatische biedstrategie volgt, je campagnes samenvoegt, en dat je meerdere keywords in één Ad Group inzet. Daarmee krijg je minder controle op je campagnes, maar profiteer je wel optimaal van de geavanceerde algoritmes van Google. Aan jou de keuze. 

Optimaliseer je landingspagina’s

Je zou ze bijna vergeten als je met je neus in je Google Ads dashboard zit, maar je landingspagina’s zijn essentieel voor het succes van je campagnes. Kijk in 2022 daarom ook naar je landingspagina’s, misschien kan je ze nog optimaliseren. 

Eerder schreef ik al een blog over hoe je een landingspagina SEO-proof maakt, maar als je landingspagina onderdeel is van een advertentiecampagne moet deze ook SEA-proof zijn. Dat betekent dat de match tussen de copy in je advertentie en de inhoud en CTA op de landingspagina perfect moet zijn.

Ik zeg het altijd zo: met je advertentie maak je een belofte en met je landingspagina kom je die belofte na. Als jij in je advertentie belooft dat iemand direct een afspraak kan maken, dan moet je landingspagina ingericht zijn op het maken van die afspraak. Met een duidelijke titel, short copy, CTA en formulier. Richt je eerst op de conversie, de poespas komt later (below-the-fold). 

Blijf meten en verbeteren 

Google Ads verzamelt (samen met Google Analytics) enorm veel data over jouw doelgroep, hun gedrag en de effectiviteit van jouw advertentiecampagnes. Die data kan jij gebruiken om je campagnes te analyseren en verbeteren. Maak er in 2022 daarom een gewoonte van om regelmatig in de data te duiken. 

Een goed begin is het opzetten van een zogenaamde custom reporting strategy. Daarmee bepaal jij welke data voor jou belangrijk is, wat jouw doelen zijn, en welke KPI’s je daarvoor in de gaten moet houden. 

In zo’n custom report vind je vervolgens alle data die voor jou van belang is, en niets meer. Dat zorgt voor overzicht, wat het een stuk makkelijker maakt om te data te analyseren, interpreteren en om te zetten in strategische acties. 

Houd de Google updates in de gaten

Ik schrijf deze blog in februari 2022. Als jij deze blog in maart 2022 leest, kan de vlag er alweer heel anders bij hangen. De diensten, software en algoritmes van Google worden regelmatig geupdate. Sommige updates krijgen uitgebreid de aandacht, zoals de GA4-update voor Google Analytics, of de BERT algoritme-update. Andere updates worden stilletjes doorgevoerd.

Elke update kan invloed hebben op de effectiviteit en resultaten van jouw advertentiestrategie. Daarom is het goed om up-to-date te blijven. Houd de blog van Google en andere vakblogs in de gaten. En blijf zelf scherp op gekke afwijkingen in resultaten. Door op de hoogte te blijven van de veranderende algoritmes en tools van Google, kun jij in 2022 (blijven) scoren met Google Ads. 

Combineer Google Ads met influencermarketing via Hulc

Advertenties staan zelden alleen. Vaak zijn ze onderdeel van een grotere marketingstrategie of -campagne. Je kan Google Ads bijvoorbeeld goed combineren met linkbuilding, contentmarketing of influencermarketing. 

Wil jij je campagnes aanvullen met de inzet van bloggers, vloggers, influencers of andere publishers? Kijk dan eens in de database van Hulc. Daar vind je meer dan 9500 publishers klaar om mee samen te werken. Weten hoe het werkt? Lees verder op Hulc.nl

1 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x