Wat is een SEO-vriendelijke landingspagina? 6 kenmerken
Een SEO-vriendelijke landingspagina wordt beter gevonden via Google en andere zoekmachines. Dat levert dus meer verkeer op. Maar hoe kan jij jouw landingspagina SEO-vriendelijk maken? Wat is dat eigenlijk? En waarom is SEO zo belangrijk voor een landingspagina? Ik vertel het je allemaal in deze blog.
6 kenmerken van SEO-vriendelijke landingspagina’s
Landingspagina’s zijn een fantastisch kanaal om verkeer vanuit andere kanalen te bundelen. Of je je doelgroep nu bereikt via een tv- of radio-spotje, een online advertentie, gesponsorde content of social media: met een landingspagina krijg je iedereen op één plek.
Vervolgens kan je je landingspagina gebruiken om al die bezoekers om te toveren in betalende klanten, gasten voor je webinar, loyale volgers, nieuwsbriefabonnees, of wat je doel ook is.
Een SEO-vriendelijke landingspagina is makkelijker te vinden via zoekmachines. Dat is belangrijk, want dat levert meer verkeer op. Wil jij dat ook? Dan moet je aan je SEO werken. Check deze 6 kenmerken van SEO-vriendelijke landingspagina’s. En pas ze toe op jouw landingspagina om die ook SEO-vriendelijk te maken.
1. Gebaseerd op zoekwoordonderzoek
Een krachtige SEO-strategie begint altijd met grondig zoekwoordonderzoek. Een SEO-vriendelijke landingspagina speelt namelijk in op het zoekgedrag van de doelgroep. Waar is jouw doelgroep naar op zoek? Welke vragen hebben ze? En hoe zoeken ze online naar een antwoord? Als je dat weet, kan je daar op inspelen.
Stel: jij verkoopt tulpen. Dan kan je je richten op het zoekwoord ‘Tulpen’. Maar misschien zoekt jouw doelgroep wel naar ‘Blauwe tulpen’. Dan kan jij jouw landingspagina natuurlijk veel beter op blauwe tulpen richten.
Tijdens het zoekwoordonderzoek voor een landingspagina kan je ook nog nadenken over de rest van je marketingcampagne. Wat voor boodschap zien, horen en lezen mensen via andere kanalen? En hoe zouden zij vervolgens gaan Googelen om meer over jouw campagne te vinden? Als jij het in alle reclamespotjes over blauwe tulpen hebt, moet je je landingspagina natuurlijk niet optimaliseren voor het zoekwoord ‘rode tulpen’.
2. Onderdeel van een langlopende campagne
Een SEO-strategie heeft altijd even de tijd nodig om zijn vruchten af te werpen. Dat komt omdat het een tijdje duurt voordat zoekmachine’s doorhebben hoe goed jouw landingspagina wel niet is. Ook backlinks (waarover later meer) en goede bezoekcijfers laten altijd even op zich wachten.
Daarom heeft het geen zin om een landingspagina voor een kortlopende campagne SEO-vriendelijk te maken. In dat geval kan je er beter wat geld voor SEA tegenaan gooien. Bewaar de SEO daarom voor de landingspagina’s voor langlopende acties of campagnes.
Landingspagina’s voor terugkerende campagnes (zoals een kerstactie) kun je ook SEO-vriendelijk maken. Laat de pagina in dat geval wel het hele jaar online staan, dan blijft je pagina een goede SEO-status opbouwen.
3. Rijk aan backlinks
Backlinks spelen een enorm grote rol in de SEO van jouw landingspagina. Hoe meer mensen en websites naar jouw landingspagina linken, hoe hoger deze zal ranken in de zoekresultaten. Backlinks zijn voor Google namelijk hét bewijs dat jouw pagina waardevol en relevant is.
Backlinks krijg je niet zomaar. Je kan voor extra backlinks zorgen door contact te leggen met bloggers en influencers. Zij kunnen dan bijvoorbeeld een blog over jou schrijven, een video-review van jouw product of dienst maken, of een bericht posten op social media. In die blogs, video’s en social posts linken ze naar jouw pagina. Dat levert extra verkeer én een betere SEO-score op.
Wil jij samenwerken met bloggers en influencers? Kijk dan eens in de database van Hulc.nl. Daar vind je meer dan 9500 bloggers en influencers die jouw landingspagina graag aan extra backlinks helpen.
4. Gevuld met waardevolle, relevante content
Zoekmachines houden van content. Hoe waardevoller en relevanter, hoe beter. Vul jouw landingspagina daarom met knallende content. Dat kan bijvoorbeeld in de vorm van testimonials, reviews, productomschrijvingen, of lekkere webteksten.
Maar moet een landingspagina niet altijd zo simpel en gericht mogelijk zijn? Klopt! jouw landingspagina heeft waarschijnlijk maar één doel: conversie. Daar moet alles op gericht zijn. Een hele bak content helpt daar niet. Kwaliteit gaat hierbij dan ook absoluut boven kwantiteit.
Daarnaast raad ik je aan om alle content ‘onder de vouw’ te plaatsen, dus op een plek die niet zichtbaar is zonder een stukje te scrollen. Je kan je content ook onder een ‘lees meer’ of ‘ontdek de mogelijkheden’ knop verbergen. Zo houd je je landingspagina toch simpel en gericht.
5. Voorzien van geoptimaliseerde semantiek en metadata
Al die content op je website moet goed en snel leesbaar zijn voor zoekmachines. Je kan de zoekmachines helpen door een heldere semantiek aan te brengen. Dat wil zeggen: maak gebruik van <h2> en <h3> tags voor de tussenkopjes en voorzie belangrijke woorden van een <em> of <b> tag. Daarmee vertel je zoekmachines welke informatie het belangrijkst is.
Zoekmachines kijken ook veel naar de metadata van je pagina. Dit zijn bijvoorbeeld de alt-teksten van je afbeeldingen, de url van je landingspagina, de (meta)titel en de meta-omschrijving. Deze zaken moeten samen zo helder en compleet mogelijk vertellen waar je landingspagina over gaat.
Het zoekwoord waar jij je op richt met je landingspagina moet in al deze elementen terugkomen. Om terug te gaan naar de tulpen: als je goed wilt scoren op het zoekwoord ‘blauwe tulpen’, zorg je dus dat je ‘blauwe tulpen’ verwerkt in de titel, tussenkopjes, broodtekst, alt-teksten, url, (meta)titel en meta-omschrijving. Dan weten Google en jouw doelgroep direct dat ze bij jou aan het juiste adres zijn voor blauwe tulpen.
6. Technisch optimaal
Ten slotte moet jouw landingspagina technisch optimaal presteren. Hij moet gebruiksvriendelijk zijn op alle mogelijke apparaten en in alle verschillende browsers. Bovendien moeten de laadtijden zo kort mogelijk zijn. Een technisch goede landingspagina zet Google graag bovenaan de zoekresultaten. En je bezoekers worden er ook nog eens blij van!
Waarom is SEO belangrijk voor een landingspagina?
Nu weet je hoe je een SEO-vriendelijke landingspagina maakt. Maar waarom is dat eigenlijk zo belangrijk? Zoals ik eerder al zei is een landingspagina vaak een plek waar mensen vanuit allerlei verschillende marketingkanalen samen komen.
Maar hoe gaat iemand die jouw campagne op tv of op een billboard heeft gezien jouw pagina vinden? Waarschijnlijk gaan ze googelen. En dan wil je natuurlijk dat jouw landingspagina het eerste zoekresultaat is. Dat levert de optimale conversie op.
Bovendien kan een SEO-vriendelijke websites voor nog meer verkeer zorgen. Met goede SEO wordt jouw landingspagina namelijk ook gevonden door mensen die nog nooit van jou of jouw campagne gehoord hebben, maar wél op zoek zijn naar jouw product of dienst. Die heb je er natuurlijk graag bij.
Links naar je landingspagina via Hulc
Goede techniek en content zijn belangrijk voor de SEO van je landingspagina. Maar er is nog een derde pijler: backlinks. Hoe meer backlinks naar jouw landingspagina, hoe beter. Hulc kan jou helpen aan extra backlinks van hoge kwaliteit. In onze database vind je meer dan 9500 bloggers en influencers die graag naar jouw landingspagina linken in hun content. Dat zorgt voor extra verkeer én een betere positie in de zoekresultaten.
Benieuwd hoe het werkt? Kijk dan eens op hulc.nl, dan vertellen we je graag meer.