Google Analytics in 2022: 4 veranderingen om op te letten

Google Analytics is anno 2022 by far de meest populaire tool om de prestaties van je website te analyseren. Maar er staan grote veranderingen voor de deur. En sommige zijn al in volle gang. Waar moet je dit jaar op letten als je het meeste uit Google Analytics wilt (blijven) halen? Ik vertel het in deze blog.

GA4: de nieuwe versie van Google Analytics 

2022 wordt het jaar dat zo goed als iedereen over zal stappen op GA4. De nieuwste update van Google Analytics wordt door sommige de grote update ooit genoemd. 

Iedereen die dit jaar begint met Google Analytics, maakt automatisch gebruik van GA4. Iedereen die nog gebruikt maakt van de ‘oude’ software (Universal Analytics genaamd), moet binnenkort overstappen. Het advies is zo snel mogelijk te migreren naar GA4 en deze in te richten. Je oude analytics kun je nog even laten draaien. Zo begint GA4 alvast met data verzamelen, zonder dat je je oude data ineens kwijt bent. 

GA4 speelt in op de aangescherpte discussie over privacy en de rol die (third-party) cookies hierin spelen. Veel browsers, waaronder marktleider Google Chrome, zullen binnenkort stoppen met het gebruik van cookies. En strengere (Europese) cookiewetgeving staat hoog op de agenda van privacywaakhonden

GA4 helpt je het gedrag van je websitebezoekers te blijven analyseren wanneer de cookies eenmaal tot de geschiedenisboeken veroordeeld zijn. Die grote update brengt veel veranderingen met zich mee. Waar moet je rekening mee houden?

1. Analyseer websites en apps in één overzicht

Eén van de grootste veranderingen die GA4 teweeg zal brengen, is dat het de Google Analytics van websites en apps samenvoegt. Eerder kon je die alleen nog maar apart analyseren. 

Dit is natuurlijk vooral goed nieuws als je al een website en een app hebt. Maar het kan ook drempelverlagend zijn als je al een tijdje twijfelt over het toevoegen van een app of website aan je mediamix, maar het inrichten van een compleet nieuwe Google Analytics je tegenhield. 

2. Meer inzicht in de customer journey

Het samenvoegen van de analytics van websites en apps zal zorgen voor meer inzicht in de customer journey, aangezien gebruikers die tussen beide kanalen bewegen kunnen worden gevolgd zonder dat de data gedupliceerd wordt. Dat volgen zal niet gebeuren op basis van cookies, maar op basis van zogenaamde ‘identity spaces’.

GA4 zal gebruik maken van (een combinatie van) drie identity spaces:

  • User ID: een User ID kan aangemaakt worden voor websitebezoekers die zich inloggen op je website of app. Door gebruikers een User ID te geven en deze data te delen met Google Analytics, kan je deze gebruikers volgen over verschillende apparaten. 
  • Google Signals: Google Signals kunnen worden verzameld als een gebruiker is ingelogd met hun Google-account en toestemming geeft voor het verzamelen van deze data. De data vanuit Google Signals kan vervolgens gekoppeld worden aan een specifieke bezoeker van jouw website of app.
  • Device ID: een Device ID is stiekem nog wel gebaseerd op de ‘ouderwetse’ cookies, zolang dat nog mogelijk is.

Deze drie identity spaces zullen door GA4 zoveel mogelijk aan elkaar gekoppeld worden. Daardoor kan de software een gebruiker blijven volgen, ook als deze verschillende apparaten of kanalen gebruikt om jouw website te bezoeken. De gaten in de data hoopt Google op te vullen op basis van machine learning. Dit zal veel meer inzicht geven in de specifieke customer journeys.

3. Targeten met voorspellende algoritmes

Google is de koning van algoritmes. Met GA4 kan jij de kracht van die algoritmes straks nog beter benutten om de juiste bezoekers te targeten. Op basis van machine learning kan Google voorspellingen maken over het toekomstige gedrag van bezoekers. 

Een simpel voorbeeld: als Google ziet dat gebruikers die jouw ‘over ons’-pagina bekijken 5% vaker tot aankoop overgaan dan gebruikers die die pagina niet bekijken, kan het algoritme voorspellen dat een nieuwe bezoeker waarschijnlijker tot aankoop overgaat als deze de ‘over ons’-pagina bekijkt. 

De algoritmes van Google kunnen duizenden van dit soort berekeningen tegelijk maken. Dat levert zulke complexe rekensommen op, dat zelfs de slimste Google-nerds niet meer precies weten hoe het werkt. Maar het werkt. 

De nieuwe versie van Google Analytics geeft nu al de mogelijkheid om te targeten op basis van de kans op aankoop, de kans op conversie en de opbrengstvoorspelling. In de toekomst worden hier waarschijnlijk nog meer voorspellende statistieken aan toegevoegd. 

Deze algoritmes zullen niet voor iedereen bruikbaar zijn. Algoritmes hebben enorm veel data nodig om hun voorspellende werk te doen. Alleen sites met duizenden bezoekers kunnen daarom gebruik maken van deze voorspellende statistieken. 

4. Een nieuwe startpagina

De meeste veranderingen van Google Analytics in 2022 gebeuren aan ‘de achterkant’. Andere code, koppelingen, algoritmes en technologieën, dat soort dingen. Maar ook aan ‘de voorkant’, dat wat je op je scherm ziet, verandert er veel. 

GA4 zal veel minder heftig leunen op de standaard rapporten, tabellen en submenu’s die nu zo kenmerkend zijn voor de software. In plaats daarvan krijg je veel meer mogelijkheden om de software zelf in te richten. Jij bepaalt wat je wil meten, hoe dat gemeten wordt, en hoe de resultaten gerapporteerd worden. 

Dit zal direct zichtbaar zijn als je GA4 opstart en het nieuwe startpagina ziet. Deze geeft je direct een overzicht van de belangrijkste metrics om in de gaten te houden en vervangt het oude dashboard. Deze nieuwe startpagina is volledig te personaliseren met veel vrijheid wat betreft de grote, plaatsing en vorm van de verschillende elementen die je op de pagina plaatst.    

Wat verandert er in Google Analytics in 2022?

Gebruikers van Google Analytics kunnen in 2022 dus veel zichtbare en onzichtbare veranderingen verwachten. De komst van GA4 verandert veel. Cookies worden in de ban gedaan, en de rol van algoritmes en identity spaces wordt groter. Maar sommige dingen zullen ook hetzelfde blijven.

Google Analytics zal ook in 2022 (en waarschijnlijk nog lang daarna) de belangrijkste analytische tool zijn voor online marketeers en websitebeheerders. De enorme hoeveelheid data die Google verzamelt, gecombineerd met de onbegrijpelijk complexe algoritmes die ze op die data loslaten, maakt het de ideale tool voor diepgaande analyses. 

Maar GA4 blijft ook een complexe softwaretool. Universal Analytics was voor veel mensen al een intimiderende tool. Het verschuiven van de focus richting handmatige rapportage en verregaande personalisatie zal het voor beginners niet makkelijker maken. Zij zullen dan ook hoogstwaarschijnlijk (gedeeltelijk) overstappen op Google Data Studio. Daar is de belangrijkste data overzichtelijk weergegeven. 

Betere cijfers in Google Analytics in 2022 via Hulc

Als je Google Analytics gebruikt, wil je natuurlijk vooral goede cijfers zien. Meer bezoekers, meer conversies, meer aankopen. Daar zal GA4 niks aan veranderen. Influencers en bloggers kunnen je helpen de metrics die voor jou belangrijk zijn een boost te geven. Bijvoorbeeld door reviews van jouw producten of diensten te geven, blogs over je te schrijven, of backlinks naar jouw website te plaatsen.

Voor het beste resultaat is het belangrijk dat je samenwerkt met influencers en bloggers die aansluiten bij jouw merk, boodschap, doelen en doelgroep. Hulc kan je helpen die perfecte influencer te vinden. In onze database vind je meer dan 9500 publishers die klaar staan om jou te helpen aan de Google Analytics cijfers van je dromen!

Weten hoe het werkt? Kijk dan om Hulc.nl.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x