Zorg dat mensen jouw content delen met deze 5 tips
Als je content maakt, wil je dat jouw doelgroep het leest, kijkt of luistert. Maar het is natuurlijk nóg mooier als ze de content vervolgens ook delen met hun eigen netwerk. Dat levert jou gratis bereik, naamsbekendheid, branding en autoriteit op. Maar hoe zorg je ervoor dat mensen jouw content ook echt delen? In deze blog geef ik 5 tips.
Content die gedeeld wordt door je doelgroep valt onder het kopje ‘earned content’. Dat betekent dat je geen extra tijd of geld hoeft te stoppen in de publicatie of verspreiding van je content. Jouw doelgroep doet dat voor jou.
Die ‘gratis’ content moet je natuurlijk wel verdienen (vandaar ‘earned’). Bijvoorbeeld door een steengoede blog te schrijven, of een inspirerende video te maken. Zodat mensen aan het einde denken: dit moeten mijn vrienden/familie/collega’s/volgers ook zien.
Lees snel verder om te ontdekken hoe je dat voor elkaar krijgt:
1. Maak unieke content
Als jij content wilt maken, moet je wat te zeggen hebben. En als je wilt dat anderen jouw artikel, infographic of podcast gaan delen, is dat extra belangrijk. Als jij echt wat te zeggen hebt – dat wil zeggen: iets toe te voegen hebt aan een discussie, debat of vraagstuk – ga je namelijk unieke content maken.
Eerder schreef ik al een hele blog over hoe je unieke content maakt. In die blog geef ik bijvoorbeeld de tips om zelf onderzoek te doen, bijzondere mensen te interviewen, of bestaande verhalen in een nieuwe vorm te gieten. Daardoor val je op. Je pakt de aandacht van je doelgroep met nieuwe informatie of inzichten en houdt deze vast door de hoge kwaliteit van je content.
Dat is nog eens wat anders dan een dertien-in-een-dozijn-blog. Dat is content die mensen willen delen. En aangezien jij de enige bent die deze unieke content hebt gemaakt, moeten ze wel naar jouw content linken als ze het met anderen willen delen.
2. Inspireer je doelgroep
Bij contentmarketing denken we al snel aan informatieve content. Een ranglijst van de beste vakantiebestemmingen in Spanje, de voor- en nadelen van zonnepanelen, of een lijstje met tips waardoor mensen jouw content gaan delen. Maar met contentmarketing kan je je doelgroep ook inspireren.
Inspirerende content is deelbare content. We kennen allemaal wel dat gevoel van inspiratie. Die energie die je voelt na het zien van een goede documentaire, het lezen van een inspirerend verhaal, of het horen van een nieuw inzicht. Die energie wil je delen. Dus je raad die documentaire, dat verhaal of die podcast aan bij iedereen die het maar wil horen.
Datzelfde kan je bereiken met content. Maar daarvoor moet je content wel echt inspirerend zijn. Hierbij kan je denken aan persoonlijke interviews met mensen die een bepaalde uitdaging aangingen. Een videoportret van een geweldige sporter, zakenvrouw of politicus. Of een korte documentaire over iemand die iets bovenmenselijke probeert te doen, zoals het oplossen van klimaatverandering.
3. Geef een duidelijke mening
Meningen prikkelen. Zeker als ze zijn verpakt in een goed onderbouwd, gestructureerd en aantrekkelijk verhaal. Iemand die het met jouw mening eens is, zal blij zijn dat iemand zijn gevoel eindelijk onder woorden weet te brengen en deelt jouw content daarom met zijn netwerk. Om te laten merken: dit is ook hoe ik erover denk.
Maar mensen hoeven het niet altijd met je eens te zijn (gelukkig maar, want dat gaat ook niet gebeuren). Juist mensen die het niet met jouw mening eens zijn, zullen geprikkeld worden om jouw content te delen met hun netwerk. In dat geval om te laten merken: ik denk er totaal anders over.
Dit is precies waarom controverse zo goed werkt op social media. Het prikkelt en zet aan tot delen en reageren. Maar je hoeft niet altijd super stellig te zijn. Met een stevige column, een genuanceerd essay of een opiniestuk over jouw niche kan je al ver komen. Zelf schreef ik dit jaar bijvoorbeeld een opiniestuk over AI-schrijvers. Sommigen waren het met mij eens, anderen niet. Maar beide kanten reageerden op de content en deelden het met hun eigen netwerk.
4. Voeg een duidelijke call to action toe
Tot zover de inhoud en stijl van je content. Je kunt ook nog wat technische trucjes uithalen waardoor mensen jouw content vaker zullen delen. Een klassieker is de call to action. Dit is letterlijk een oproep tot actie die je (vaak) aan het einde van je content plaatst. “Like dit bericht”, “koop mijn product”, “download de brochure”, of in ons geval: “deel dit bericht”.
Zo’n call to action (CTA) werkt het beste wanneer deze goed aansluit bij de rest van je verhaal. Als jij je mening over een trend in jouw niche deelt in een stevige column kun je deze bijvoorbeeld afsluiten met: “Hoe denk jij over deze trend? Moeten we het toejuichen? Of is het slecht nieuws? Deel dit artikel en laat weten wat jij over deze trend denkt.”
Een andere optie, voor het geval je iets meer overtuigd bent van je eigen gelijk: “Denk jij er ook zo over? Deel dit artikel dan via social media, zodat we zoveel mogelijk mensen kunnen overtuigen en écht iets kunnen veranderen!”
Hierdoor weten jouw lezers, kijkers of luisteraars precies wat er van ze verwacht wordt aan het einde van de content. Dat klinkt een beetje flauw, maar mensen vinden het vaak juist fijn als een artikel, video of podcast wordt afgesloten met een duidelijk opdracht, zoals “deel dit”.
5. Maak het delen makkelijk
Net zoals dat mensen het fijn vinden om te weten wat ze moeten doen aan het einde van jouw content, vinden ze het ook fijn als die volgende stap zo makkelijk mogelijk wordt gemaakt. Mensen willen zo min mogelijk zelf nadenken. Dat is nou eenmaal human nature.
De vraag is dus: hoe maak je het voor mensen makkelijker om jouw content te delen? Een duidelijke call to action is een goed begin, maar we kunnen nog een stukje verder gaan. Voeg bijvoorbeeld een opvallende knop toe onderaan je content waarmee mensen jouw content direct kunnen delen met anderen.
Of zorg voor een frictieloze integratie met sociale media zoals Facebook, Twitter en WhatsApp. Daardoor kunnen mensen jouw content met één druk op de knop delen. Lekker makkelijk!
Werk samen met influencers via Hulc
Bonustip! Je kunt mensen ook betalen om jouw content te delen. Ik heb het natuurlijk niet over je doelgroep, dat zou niet echt ethisch zijn. Nee, ik heb het over influencers. Deze social media meesters weten precies hoe ze hun doelgroep moeten bereiken, overtuigen en converteren. En jij kan met hen samenwerken. Zodat zij hun volgers naar jouw content, producten en diensten leiden.
Daarbij is het belangrijk dat je samenwerkt met een influencer die aansluit bij jouw merk, jouw marketingdoelen en jouw doelgroep. Die perfecte influencer vind je via de database van Hulc. Daar hebben meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en andere publishers zich aangemeld omdat ze jou dolgraag willen helpen aan meer bereik, naamsbekendheid en conversies.
Benieuwd hoe het werkt? Ga dan naar Hulc.nl voor meer informatie.