Wat is unieke content?

Unieke content op je website is goed voor je SEO én fijn voor je doelgroep. Maar wat bedoelen we precies als we het hebben over unieke content? En hoe zorg je ervoor dat jouw content écht uniek is? Dat en meer vertel ik je in deze blog.

Het internet staat bomvol met content. Logisch, want het is tegenwoordig voor iedereen hartstikke makkelijk om content online te knallen. Zelfs mijn oma kan haar eigen blog beginnen. Deze democratiserende werking van het internet is aan de ene kant alleen maar toe te juichen. Aan de andere kant maakt die eindeloze stroom content het lastig om op te vallen bij zoekmachines en doelgroepen. 

Unieke content is essentieel wanneer je de aandacht van mensen en zoekmachines wil krijgen en vasthouden. Maar het is niet altijd duidelijk wanneer content ‘uniek genoeg’ is. In deze blog probeer daar meer duidelijkheid over te geven. Daarna geef ik vier redenen die het belang van unieke content onderstrepen. En ik sluit af met praktische tips waarmee jij zeker weet dat je unieke content maakt. Lees dus snel verder!

Wanneer is content echt uniek?

In eerste instantie lijkt het duidelijk wat unieke content is. Unieke content is content die jij zelf hebt gemaakt en nergens anders te vinden is. Maar zodra je er langer over nadenkt, merk je dat het iets genuanceerder ligt. Is je content nog wel uniek als je een andere blog citeert? Of wanneer je je eigen blogpost een jaar later opnieuw plaatst? En waar ligt de grens tussen ‘inspiratie halen uit’ en ‘kopiëren van’? 

Een duidelijk antwoord op ‘wanneer is content uniek?’ bestaat dus niet. De échte vraag is: wanneer is content unieke genoeg? Mijn antwoord is: wanneer je content iets toevoegt aan het internet. Dat kan dus een compleet nieuw verhaal zijn, of een revolutionair inzicht. Maar dat hoeft niet. Unieke content kan ook zijn:

  • Een nieuwe invalshoek of blik op een veelbesproken onderwerp
  • Een nieuwe verzameling of samenstelling van oude content
  • Een combinatie van bestaande inzichten uit verschillende werkvelden
  • Een reactie op bestaande content
  • Een vervolg op bestaande content

Het belangrijkste is dat jij iets nieuws te vertellen hebt of iets op een nieuwe manier vertelt. Zolang je dat doet, kan je best af en toe een citaat letterlijk overnemen, of je nadrukkelijk laten inspireren door bestaande content. Vaak wordt jouw nieuwe content daar juist nog waardevoller van. 

4 redenen om unieke content te maken 

Content is dus uniek genoeg wanneer het iets toevoegt aan het internet. Ja, dat kost meer werk dan zomaar wat informatie overnemen voor een SEO-blogje. Waarom zou je die extra moeite nemen? Ik heb vier goede redenen voor je die unieke content de moeite waard maken:

1. Goed voor SEO 

Google houdt van unieke content. Een blog, video of podcast die iets nieuws te zeggen heeft maakt een grote kans om bovenaan de zoekresultaten te belanden. Duplicate content wordt daarentegen hard afgestraft. Een nieuwe invalshoek of een uniek inzicht is daarom goed voor je SEO. Bovendien is de concurrentie op unieke content vaak lager. Dat maakt jouw content online nog makkelijker vindbaar. 

2. Fijn voor je doelgroep 

Maar Google is niet de enige die blij wordt van unieke content. Jouw doelgroep is ook fan. Een fris geluid, een verrassende invalshoek, of een onverwacht inzicht is altijd fijner om te lezen dan een dertien-in-een-dozijn-blog. 

Bovendien kan je met nieuwe content heel precies inspelen op de concrete vragen, wensen en behoeften van je doelgroep. Zo sla je twee vliegen in één klap: je maakt unieke content én je biedt echte meerwaarde voor je doelgroep. 

3. Goed voor jouw merk 

Unieke content kan ook een mooie kans zijn om jouw merk nog steviger neer te zetten. Schrijf vanuit jouw eigen kennis, ervaring en expertise. En laat zien waar jij voor staat. Bijvoorbeeld met een jonge tone-of-voice, een wetenschappelijke onderbouwing, of extra aandacht voor inclusief taalgebruik. Op die manier kun je jezelf nog duidelijker positioneren. 

4. Juridische redenen

Last but not least: er zijn ook duidelijke juridische redenen om unieke content te maken. Zoals ik zei is het niet erg om af en toe iemand te citeren of iemands ideeën te herhalen. Maar je kunt ook te ver gaan. Dan maak je jezelf schuldig aan plagiaat en kun je een flinke boete verwachten. Daarom is het belangrijk om altijd je bronnen te benoemen wanneer iets letterlijk overneemt. 

Tips voor unieke content

Redenen genoeg dus om aan de slag te gaan met unieke content. Maar waar begin je? Een paar praktische tips waarmee jij gegarandeerd waarde toevoegt, inclusief voorbeelden: 

Kies een nieuwe vorm 

Een goede manier om content uniek te maken is door oude content in een nieuwe vorm te gieten. Hier kan je eindeloos veel kanten mee op. Een extreem goed voorbeeld vind ik nog altijd ‘Eva Stories’. Dit Instagram-account goot het verhaal van een Joods meisje in Nazi-Duitsland in een radicaal nieuwe vorm: van geschreven dagboek naar (geacteerde) Instagram-posts.  

Zo groots hoef jij het natuurlijk niet aan te pakken. Maar je kunt wel inspiratie halen uit dit voorbeeld. Misschien kan jij een podcast vertalen naar een blogpost. Een krantenartikel naar een video-essay. Of een longread naar een infographic. Dat levert gegarandeerd unieke content op.

Giet jij andermans content in een nieuwe vorm? Geef dan wel duidelijk aan wie de originele bron van de informatie is. Anders kom je juridisch in donkergrijs gebied terecht. 

Doe je eigen onderzoek 

Heel veel kennis en informatie is al online te vinden. Maar er zijn nog steeds heel veel dingen die we niet weten en die je dus nog niet online kunt vinden. Door je eigen onderzoek te doen, kan je echt gloednieuwe en unieke content toevoegen aan het internet. 

Neem een voorbeeld aan tekstbureau CopyRobin. Zij deden uitgebreid onderzoek naar de opkomst van AI-writers (tools die op basis van kunstmatige intelligentie teksten kunnen schrijven). Ze probeerden verschillende tools uit, verdiepte zich in de voor- en nadelen, en hielden een enquête onder schrijvers om te ontdekken wat hun ervaringen met AI-writers zijn. De resultaten tekenden ze op in een unieke longread. 

Denk dus eens na: wat wil jouw doelgroep weten? Hoe kan jij dat onderzoeken? En hoe kun je de resultaten vertalen naar aantrekkelijke, relevante content? Als je daarin slaagt, maak je niet alleen unieke content, je positioneert jezelf ook nog eens als dé expert en autoriteit in jouw branche. 

Interview mensen 

Het is een beproefde methode van journalisten, onderzoekers en wetenschappers om aan nieuwe kennis en inzichten te komen: mensen interviewen. Als je mensen vragen stelt, komen ze (bijna) altijd met nieuwe, originele, unieke antwoorden. Als je die antwoorden gebruikt als basis voor een nieuwe video, podcast of tekstproductie, heb je unieke content in handen. 

Een organisatie die veel interviews in hun content gebruikt, is de bank en verzekeraar Nationale-Nederlanden. Soms interviewen ze experts, bijvoorbeeld over goed werkgeverschap. En soms interviewen ze juist ‘gewone mensen’, bijvoorbeeld over hoe ondernemers hun financiën regelen.

Wie zou jij kunnen interviewen? Experts over de ontwikkelingen in jouw branche? Klanten over hoe ze van jouw producten of diensten profiteren? Medewerkers over hun eigen lessen en inzichten? Of gewoon iemand die jij (of je doelgroep) enorm inspirerend vindt? Wie je ook spreekt: het levert weer écht nieuwe informatie op.

Maak het persoonlijk

De laatste tips voor unieke content is om dicht bij jezelf te blijven. Ik zei het eerder deze blog al: als jij vanuit jouw eigen kennis en expertise spreekt, levert het bijna automatisch unieke content op. Niemand denkt namelijk precies hetzelfde als jij. Maak je content dus lekker persoonlijk.

Dit is het geheim van succesvolle influencers en bloggers: ze geven een onthullend kijkje in hun persoonlijk leven. Neem bijvoorbeeld plus-size model Lotte van Eijk. Met haar Rotterdamse humor en bijpassend accent is ze super-persoonlijk. You love it or you hate it, maar het levert haar wel meer dan 100.000 volgers op Instagram op. En haar bekendheid kan ze vervolgens inzetten voor brand deals en activisme. 

Wat maakt jou uniek? Wat is jouw unieke kijk op de wereld? En wat is er uniek aan jouw manier van werken? Als je van daaruit content gaat maken, wordt die content met gemak net zo uniek. En dan ga je scoren bij je doelgroep én bij Google. 

Unieke content maken met influencers en bloggers via Hulc

Nu weet je wat unieke content is, waarom het belangrijk is, en hoe je het maakt. Maar je hoeft niet alles zelf te doen. De beste unieke content maak je soms in samenwerking met bloggers en influencers die dicht bij jouw doelgroep staan. Je kunt bijvoorbeeld een brand deal doen, een gastblog laten schrijven, of een videoserie maken met influencers of bloggers. 

Daarbij is het wel belangrijk dat je iemand vindt die aansluit bij jouw doelen, merk en doelgroep. Die perfecte samenwerking vind je via Hulc. Wij hebben een database met meer dan 9.500 bloggers, vloggers, influencers en andere publishers die klaarstaan unieke content met of voor jou te maken. Kijk op Hulc.nl en ontdek hoe het werkt.

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x