Zakelijk bloggen? Leer van deze 5 voorbeelden

Met een zakelijke blog kan jij laten zien dat jij dé expert en autoriteit bent in jouw branche. Dat levert meer vindbaarheid, naamsbekendheid, functiebekendheid en klanten op. Wil jij dat jouw zakelijke blog een succes wordt? Kijk dan de kunst af van deze 5 voorbeelden.

In de begindagen van het internet was bloggen een individuele aangelegenheid. Mensen deelden hun gedachten of kennis online met iedereen die het maar wilde lezen. Dat leverde sommige bloggers veel bekendheid op. Het duurde daardoor niet lang voordat ook bedrijven gingen bloggen. En daar zijn ze nooit mee gestopt. De zakelijke blog is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap.   

Een zakelijke blog is vaak onderdeel van een contentmarketingstrategie. Daarbij staat de doelgroep (als het goed is) altijd centraal. De beste zakelijke blogs spelen dan ook in op de informatiebehoeften van de doelgroep. De producten en diensten van het bedrijf hebben daarbij slechts een bescheiden bijrol – als ze al in de blogs voorkomen. Hierdoor krijgen de blogs een ondersteunend karakter; ze helpen de doelgroep. In plaats van dat ze storen, zoals een tv-reclame bijvoorbeeld doet. 

Triodos Bank, Pieter Pot, Eventbrite, NS en Patagonia hebben de kunst van het zakelijk bloggen begrepen. Wat doen zij zo goed? En wat kan jij van hen leren? Lees snel verder voor de antwoorden. 

1. Triodos Bank – De Kleur van Geld

Op een paar details na lijken alle banken op elkaar. Ze verkopen allemaal zakelijke producten – bankrekeningen, spaarrekeningen, beleggingspakketten, etc. En ze zijn daardoor bijna allemaal even saai. Om je als bank te onderscheiden heb je dus een sterk merk nodig. Triodos Bank heeft zo’n sterk merk, het is dé duurzame bank van Nederland. 

Dat sterke merk wordt kracht bijgezet op hun contentplatform De Kleur van Geld. Hier plaatst de bank regelmatig blogs over duurzaamheid. Daarbij is er altijd een duidelijk progressieve, soms zelfs activistische, ondertoon. Ze schreven bijvoorbeeld een open brief aan Nederlandse boeren, en een casestudy over een transformatie van het voedselsysteem.

Triodos durft dus een statement te maken. Dat is een effectief middel om een sterk merk mee te bouwen en loyale klanten mee te werven. Want iedereen die het met Triodos Bank eens is, wil zich wellicht bij hen aansluiten door een rekening te openen. 

Maar een blog is niet alleen een goede plek om te zeggen dat je goed bezig bent. Het is ook de perfecte plek om jouw goede kwaliteiten te laten zien met concrete voorbeelden. Show don’t tell, zeg maar. Ook dit doet Triodos Bank goed. In bijna elke blog staan ondernemingen waar de bank in investeert centraal. Zo tippen ze in een artikel over duurzaam reizen winkels, producten en diensten waar zij in investeren. Daardoor zien (potentiële) klanten concreet wat er met hun geld gebeurt. Dat is de informatie waar zij behoefte aan hebben. 

Wat jij kan leren van de zakelijke blog van Triodos Bank

  • Durf een positie in te nemen en een statement te maken
  • Zeg niet alleen dat je goed bezig bent, maar laat het zien met concrete voorbeelden

2. Pieter Pot

Pieter Pot is een duurzame online supermarkt. Klanten kunnen producten kopen en elke keer dat de bezorger de nieuwe producten komt brengen, haalt hij de oude verpakkingen op om te recyclen. Of herbruikbare verpakkingen worden hervuld. Weer een duurzaam concept dus. Maar op hun zakelijke blog pakt Pieter Pot het net iets anders aan dan Triodos Bank. 

Waar de duurzame bank maatschappelijke berichten deelt, houdt Pieter Pot het een stuk praktischer. Ze schrijven bijvoorbeeld blogs over het duurzaam verschonen van je baby, het vervangen van plastic producten met duurzame varianten, en afvalvrije recepten. Hierbij worden de producten van Pieter Pot altijd in het zonnetje gezet. 

Toch is het geen verkooppraatje. In plaats van te zeggen “Dit is ons product en hierom moet je het kopen”, zegt Pieter Pot in hun zakelijke blogs “Dit is hoe jij duurzamer kunt leven en deze producten kunnen je daarbij helpen”. Dat is een insteek die de behoeften van de doelgroep centraal zet. Dat maakt het een goede zakelijke blog.

Wat jij kan leren van de zakelijke blog van Pieter Pot

  • Deel praktische tips waar jouw doelgroep echt wat aan heeft
  • Maak van jouw product of dienst de conclusie van je blog, niet de aanleiding

3. Eventbrite 

De meeste zakelijke blogs vinden we in de B2C wereld, kijk maar naar de rest van de voorbeelden in deze blog. Maar contentmarketing heeft ook voordelen voor B2B ondernemingen. Dat een zakelijke blog ook in een B2B context goed kan werken, bewijst Eventbrite, een platform voor het verkopen van toegangskaartjes. 

De zakelijke blog van Eventbrite blinkt uit in kennisdeling. Zo deelt de organisatie op hun blog elk jaar het ‘Event Trends Rapport’, waarin ze de belangrijkste trends en ontwikkelingen in de evenementensector delen. Ze creëren dus unieke en originele kennis die ze ‘gratis’ weggeven (in ruil voor contactgegevens). Daarmee tonen ze hun expertise en autoriteit in de markt. 

En ze verpakken hun eigen kennis van de branche in blogs met praktische tips, zoals een handleiding voor het benaderen van artiesten voor een evenement. In deze blogs speelt de dienst van Eventbrite slechts een bijrolletje. Ook hier staat de kennis en expertise van Eventbrite centraal. Dat alles geeft hen het imago van een betrouwbare zakelijke partner.

Wat jij kan leren van de zakelijke blog van Eventbrite

  • Creëer eigen, unieke, originele informatie, bijvoorbeeld door onderzoek te doen
  • Geef je kennis gratis weg om expertise en autoriteit te tonen

4. NS – Dagje uit 

De NS heeft geen introductie nodig. De vervoerder is een van de grootste en bekendste merken van Nederland. Toch heeft ook deze organisatie contentmarketing nodig. Net zoals Triodos Bank zetten ze daarvoor een contentplatform in: Dagje uit

De belangrijkste reden waarom Dagje uit in deze lijst staat, is omdat NS hiermee een heel duidelijk publiek aanspreekt. Veruit de meeste klanten van NS pakken de trein voor dagelijks vervoer naar school of werk. Die mensen hoeft NS niet meer te overtuigen om de trein te nemen. 

In plaats daarvan spreekt NS een veel kleiner segment aan: de dagjesmensen. Dit is een relatief kleine doelgroep van NS, maar wel degene waar de meeste winst te behalen valt. De (informatie)behoeften van deze doelgroep staan centraal op het contentplatform. Dit is dus een goed voorbeeld van het feit dat je content niet voor iedereen moet maken, maar een specifieke doelgroep moet durven aan te spreken.

Wat jij kan leren van de zakelijke blog van NS

  • Durf een specifiek segment aan te spreken met je blog

5. Patagonia – Climbing Stories 

Patagonia is een outdoor kledingmerk dat bekend staat om zijn duurzaamheid. En ook over duurzaamheid hebben ze hele gave content gemaakt. Maar de verhalen op het contentplatform Climbing Stories hebben weinig met duurzaamheid te maken. In plaats daarvan gaat het maar over één ding: klimmen. 

Op deze zakelijke blog schrijven bekende en onbekende bergbeklimmers verhalen over hun klimavonturen. Een link naar producten van Patagonia is er bijna nooit. De verhalen lezen dan ook meer als een goed magazine dan als een zakelijke blog. En dat is precies wat het zo goed maakt. 

Door echte verhalen van echte klimmers te delen weet Patagonia andere klimmers te inspireren en te vermaken. Dat zijn belangrijke informatiebehoeften van de doelgroep die je makkelijk over het hoofd ziet als je je eigen producten en diensten centraal stelt. Door te inspireren bevestigt Patagonia hun centrale positie is de bergklim-wereld. 

Bovendien pakt Patagonia af en toe groots uit met een volledige documentaire over bergbeklimmers. Ze maakten bijvoorbeeld de films Stone Locals en They/Them. Daarmee laten ze zien dat ze deze community écht serieus nemen en de passie voor het klimmen delen met hun doelgroep. 

Wat jij kan leren van de zakelijke blog van Patagonia

  • Informeer niet alleen, inspireer ook
  • Maak echte verhalen, zoals je die in een magazine vindt
  • Pak af en toe uit met extra gave content

Geef je zakelijke blog een boost met influencers via Hulc

Met een goede zakelijke blog kan jij je doelgroep bereiken en aan je binden. Omdat je je vindbaarheid en naamsbekendheid vergroot. En omdat je je doelgroep helpt met informerende en inspirerende content. Als je deze 5 voorbeelden volgt, ben jij al goed op weg!

Maar je kan je zakelijke blog nog een extra boost geven door samen te werken met influencers en bloggers. Die influencers en bloggers kunnen content maken voor op jouw zakelijke blog (zoals Patagonia ook doet). Maar ze kunnen ook backlinks naar jouw content delen op hun eigen platformen. Of jou aanprijzen bij hun publiek. 

In de database van Hulc vind je meer dan 9500 bloggers, influencers, vloggers en andere publishers die kunnen helpen jouw zakelijke blog extra bekendheid te geven. Benieuwd hoe het werkt? Check Hulc.nl

 

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x