Zakelijk bloggen: 4 redenen om vandaag nog te beginnen

Zakelijk bloggen: veel bedrijven en organisaties doen het. Maar misschien vraag jij je nog af of het de moeite wel waard is. Ik ben hier om te te zeggen: “Ja!” In deze blog deel ik 4 redenen waarom jij vandaag nog zou moeten beginnen met zakelijk bloggen. 

Als zakelijke blogger plaats jij regelmatig en consistent blogposts. Dat doe je op je eigen website, een contentplatform in eigen beheer, of een externe blog. In die blogposts deel jij bijvoorbeeld de laatste inzichten in jouw branche, biedt je een kijkje achter de schermen, of beantwoord je vragen die jouw doelgroep kan hebben over jouw product of dienst. Maar waarom zou je dat doen? 4 redenen op een rij:

1. Betere vindbaarheid via Google (SEO) 

De belangrijkste reden waarom veel mensen beginnen met zakelijk bloggen is om beter vindbaar te worden in zoekmachines zoals Google. Een consistente blog is namelijk erg goed voor je SEO. Door regelmatig content te plaatsen laat je aan Google zien dat jij actief kennis en informatie deelt. En dat wordt gewaardeerd. 

Daarnaast zijn blogposts een goede manier om in te spelen op specifieke zoekwoorden die jouw doelgroep vaak gebruikt. Wil jij gevonden worden als mensen googelen naar “beste grasmaaier”? Schrijf dan blogs zoals “Dit zijn de beste grasmaaiers van 2022” en “De beste grasmaaier onder de loep genomen”. Neem de relevante zoekwoorden ook op in de tussenkoppen en alt-tags van afbeeldingen. Zo bemachtig jij die hoge positie in Google. 

Tenslotte kan een zakelijke blog op verschillende manieren erg goed zijn voor je linkbuilding. Door interne en externe linkjes op te nemen in je blog laat je aan Google zien dat jouw blog onderdeel is van een online ‘gesprek’. Daarnaast kunnen mensen naar jouw blog linken in hun eigen content. Dat kan spontaan gebeuren, of je kunt een deal sluiten met een influencer, blogger of andere publisher. Daarnaast kan je zelf ook gastblogs schrijven voor andere platformen waarin je verwijst naar je eigen website. 

2. Dienstbaar aan je doelgroep 

Vindbaarheid zou niet het einddoel van zakelijk bloggen moet zijn. Het moet een middel zijn om het echte doel te bereiken: dienstbaar zijn aan je doelgroep. De meeste zakelijke blogs vallen namelijk in de categorie ‘contentmarketing’. Contentmarketing onderscheidt zich van andere soorten marketing door de doelgroep centraal te zetten. Content zou de doelgroep niet moeten storen (zoals een irritante reclame op tv), maar het zou de doelgroep moeten helpen.

In een zakelijk blog kan je antwoord geven op de vragen die leven bij je doelgroep. Je kunt praktische tips delen. Je doelgroep helpen met het maken van een keuze door de voor- en nadelen op een rij te zetten of meerdere opties te vergelijken. Of hen juist aan het denken zetten met een inspirerend verhaal. 

Dat kan natuurlijk ook in een video, een podcast of in een infographic. En die vormen verdienen ook een plek in jouw contentstrategie. Maar online zoeken veel mensen taakgericht. Zij zoeken (vaak via Google) concrete antwoorden op concrete vragen. Een blog is dan het beste middel. Blogs zijn namelijk goed vindbaar via Google en zijn goed te scannen door middel van tussenkoppen, streamers en afbeeldingen. Zo kan de doelgroep snel de informatie vinden waar zij naar op zoek zijn. Dat is een stuk lastiger in een video of podcast. 

3. Meer expertise & autoriteit

Die dienstbaarheid aan je doelgroep heeft uiteraard ook een voordeel voor jouw bedrijf of organisatie. Door antwoord te geven op de vragen van je doelgroep laat je zien dat jij een expert in jouw vakgebied bent. Jij weet waar je het over hebt en jij bent te vertrouwen. Doe je dit beter dan je concurrenten? Dan kun je uitgroeien tot een autoriteit in jouw branche. 

Een goed voorbeeld hiervan is Neil Patel, die naast zijn werk als SEO-adviseur een invloedrijke zakelijke blog bijhoudt over SEO. Daardoor is hij niet zomaar een SEO-adviseur, maar dé SEO-autoriteit van dit moment. Neil schrijft vanuit zijn persoon, maar je kan ook vanuit je organisatie schrijven. Zo schrijft online supermarkt Pieter Pot veel blogs over duurzaamheid om hun expertise en autoriteit op dit gebied te tonen. 

Dat soort autoriteit kan mooie dingen opleveren. Je kunt uitgenodigd worden voor evenementen, mensen linken graag naar jouw content, en misschien wordt je af en toe geïnterviewd door relevante (vak)media. Dit alles versterkt het effect van zakelijk bloggen. Je krijgt nog meer naamsbekendheid, inhoudelijke merkbekendheid en vertrouwen onder je doelgroep. Dat kan zich zomaar vertalen in extra klanten, leden of abonnees, omdat ze weten dat hun aandacht, tijd en geld bij jou goed besteed is. 

4. Minder afhankelijk van externe platformen

Tenslotte heb je als zakelijke blogger veel autonomie. Op jouw blog bepaal jij de regels en richtlijnen (binnen de kaders van de wet natuurlijk ?). Dat is compleet anders dan in het geval van socialmediamarketing, banneradvertenties, PR, of reclames in de traditionele massamedia. Die vormen van marketing kunnen heel effectief zijn, maar je bent altijd afhankelijk van externe partijen. 

Voor reclames in traditionele massamedia zijn strenge regels. En een persbericht wordt niet overgenomen als het niet aan een set specifieke richtlijnen voldoet. Ook op digitale platformen ben je afhankelijk van externe factoren. Facebook, Instagram, YouTube en LinkedIn hebben al vaak genoeg laten zien dat ze met een draai aan de algoritmeknoppen het bereik van bepaalde content sterk kunnen sturen. Content die vandaag veel effect heeft, kan morgen een stuk minder effectief zijn. Hetzelfde geldt in theorie voor de algoritmes van Google, hoewel de schommelingen daar vaak minder dramatisch zijn. 

Als jij een goede zakelijke blog weet bij te houden, omzeil je deze afhankelijkheid. Je gebruikt nog steeds andere kanalen (PR, social media, etc.) om je doelgroep te bereiken, maar je bouwt ook een groep trouwe lezers op. Daardoor ben je minder gevoelig voor schommelingen in beleid en algoritmes en kan jij autoriteit en expertise blijven opbouwen door jouw doelgroep te blijven bedienen. 

Zakelijk bloggen via Hulc

Er zijn dus genoeg redenen om vandaag nog te beginnen met zakelijk bloggen. Maar ik zal eerlijk zeggen: bloggen is niet voor iedereen. Je moet het leuk vinden, handig zijn met taal, en er tijd voor maken. Dat lukt niet iedereen en dat is niet erg. Samen met onze partner CopyRobin nemen wij het bloggen voor jou uit handen. Bij CopyRobin bestel je snel, makkelijk en betaalbaar blogs voor op jouw website of contentplatform. 

Daarnaast kun je in onze database terecht voor meer dan 9500 bloggers, influencers en publishers die graag content voor jou maken op hun eigen kanalen. Ook daarmee vergroot je je naamsbekendheid, autoriteit en expertise. Weten hoe het werkt? Kijk op Hulc.nl

3 2 stemmen
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x