Wat zijn SEO-teksten?

SEO-teksten: je hebt er vast wel eens van gehoord. Het zijn teksten om je SEO te verbeteren. Maar wat betekent dat precies? Hoe ziet dat er praktisch uit? En hoe schrijf je een knallende SEO-tekst? Ik vertel het je allemaal in deze blog.

SEO-teksten 

SEO-teksten zijn teksten die geschreven zijn met het doel goed vindbaar te zijn – of een website in zijn geheel goed vindbaar te maken – via Google en andere zoekmachines. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization. In goed Nederlands: zoekmachineoptimalisatie. 

Tekstschrijvers optimaliseren een tekst voor zoekmachines door verschillende technieken te gebruiken. Dat begint met het bepalen van een keyword of zoekwoord. Als mensen dit woord intikken in een zoekmachine, moet de SEO-tekst bovenaan de resultaten staan. 

Google wilt altijd de meest relevante websites bovenaan plaatsen. Bij het schrijven van SEO-teksten is het dus de kunst om een zo relevant mogelijke tekst te schrijven. Speel jij het beste in op de behoefte van degene die het zoekwoord intypt? Dan sta jij bovenaan. Dat is het idee. 

Maar er is een probleem.

Er liggen namelijk meer kapers op de kust. Iedereen wil op de eerste pagina van Google staan met hun tekst. Daarom letten schrijvers bij een SEO-tekst extra goed op de titels en tussenkopjes die ze gebruiken, hun woordgebruik, de opbouw van de tekst, en de linkjes die ze in de tekst plakken. Alles moet bijdragen aan een hoge positie in de zoekresultaten. Dat maakt SEO-teksten anders dan ‘normale’ teksten.

Waarom zijn SEO-teksten belangrijk?

Maar waarom is het eigenlijk zo belangrijk om hogerop in de zoekresultaten te komen? Het simpele antwoord: meer websitebezoekers. Mensen die via de Google zoekresultaten op jouw website komen noemen we organische bezoekers. Dit organische verkeer duurt lang om op te bouwen, maar levert uiteindelijke een betrouwbare stroom van bezoekers op. 

Hoe beter de SEO van jouw website is, hoe meer mensen hem zullen vinden. Dat betekent dus meer bezoekers die jij (hopelijk) kan omzetten tot betalende klanten of loyale volgers! 

Maar daarvoor moet je wel proberen op de eerste pagina van de zoekresultaten te komen. Volgens Forbes vindt tot wel 92% van alle kliks in Google plaats op de eerste pagina. ‘Page 2’ is in veel gevallen een doodvonnis. 

Hoe meer content er online komt, hoe belangrijker een hoge ranking wordt. Daarom zijn bijna alle online teksten tegenwoordig SEO-teksten. Van de productpagina’s van Coolblue tot de nieuwsberichten op AD.nl, en van Wikipedia-pagina’s tot blogs zoals deze: iedereen wil bovenaan de zoekresultaten staan.

6 Tips voor een goede SEO-tekst 

SEO-teksten helpen je dus met het behalen van een goede ranking in Google en andere zoekmachines. En dat is belangrijk, want de concurrentie is moordend. Maar hoe schrijf je eigenlijk een goede SEO-tekst? 

Ik kan je geen one-size-fits-all stappenplan geven. Daarvoor zijn de verschillen in branches en soorten SEO-teksten te groot. Helaas pindakaas. Wat ik wel kan doen, is je een paar handige tips geven die (bijna) altijd kan toepassen om je SEO-teksten naar een hoger niveau te brengen. 6 tips op een rij:

  • Begin met goed onderzoek – weten op welke zoekwoorden jij je het beste kan focussen is het halve werk. Begin dus met een zoekwoordenonderzoek. En kijk ook wat je concurrenten doen om hoog in Google te scoren. 
  • Denk vanuit je lezers – SEO-teksten schrijf je niet alleen je voor Google, je schrijft ze in de eerste plaats voor je lezers. Denk dus vanuit je lezers. Wat willen zij lezen? Waar zijn zij naar op zoek? Op welke vragen willen zij antwoord?
  • Maak je tekst scanbaar online lezen mensen scannend. Eerst de titel, tussenkopjes en intro, dan pas de rest. Verwerk je zoekwoord daar dus goed in. Dan weten je lezers (en Google) snel dat ze de juiste tekst gevonden hebben.
  • Vermijd overkill – je kan de hele SEO-trukendoos leegtrekken, maar als het een waardeloze, onleesbare tekst oplevert, heb je er niks aan. Bewaak altijd de kwaliteit van je teksten.
  • Denk aan de metadata – metadata zijn zaken als alt-teksten voor afbeeldingen, meta-titels, meta-omschrijvingen, url’s, publicatiedatums, etc. Lezers kijken hier vaak niet naar, maar zoekmachines vinden dit super belangrijk!
  • Analyseer en verbeter – SEO is meten en verbeteren. Houd in de gaten welke teksten het meeste organische verkeer opleveren en welke verbeterd kunnen worden. Maar onthoud: SEO is een long game, het kan maanden duren voordat je resultaten ziet. 

SEO-teksten zelf schrijven of uitbesteden? 

Goede SEO-teksten schrijven vergt dus onderzoek, tijd en analyse. Bovendien is zoekmachineoptimalisatie vaak maatwerk. De beste strategie hangt voor een groot deel af van jouw branche, jouw doelen en je overige marketingactiviteiten. 

Aan de ene kant kun je SEO-teksten daarom het beste zelf schrijven. Want wie kent jouw situatie nou beter dan jij? Aan de andere kant kost dit hele proces veel tijd. En wat ervaring en expertise komen ook goed van pas. Wat dat betreft kun je het schrijven van SEO-teksten juist beter uitbesteden aan een specialist. 

De keuze is dus aan jou: ga je zelf extra uurtjes draaien om knallende SEO-teksten te schrijven? Of investeer je wat geld in een professional? 

Bloggers en influencers vinden via Hulc

SEO-teksten schrijven is slechts één manier om jouw content bovenaan de Google zoekresultaten te krijgen. Wist je dat ook teksten op andere websites jouw SEO kunnen verbeteren? Als populaire websites, bloggers en influencers naar jouw website linken, ziet Google jouw website als een betrouwbare, populaire en relevante bron. Dat levert vaak een extra hoge ranking op.

Maar hoe zorg je dat andere websites naar jou linken? Daar kan Hulc bij helpen! Wij hebben een database met meer dan 3700 bloggers en influencers die jou graag aan extra linkjes helpen. Bijvoorbeeld door een review, blog of social post te schrijven. Daarmee zorg je voor extra bezoekers en geef je je SEO een flinke boost!

Weten hoe het werkt? Kijk dan eens op Hulc.nl. Dan vertellen we je graag meer.

4 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x