Sterke content op je website? Zo doe je dat!

Met sterke content op je website kan je laten zien dat jij een expert en autoriteit bent in jouw niche. Dat levert niet alleen betalende klanten op, maar ook trouwe fans van jouw merk. Maar ja… hoe maak je sterke content? 6 tips.

Als je content bewust inzet als onderdeel van je marketingstrategie doe je aan contentmarketing. Volgens Joe Pulizzi, een van de grondleggers van de moderne contentmarketing, richt je je bij contentmarketing op het maken van waardevolle, relevante en consistente content. Het doel is in eerste instantie om je doelgroep je bereiken en hun aandacht vast te houden. Pas in tweede instantie probeer je van de mensen die je bereikt betalende klanten te maken. 

Succesvolle contentmarketing valt of staat met sterke content, zoals blogs, video’s, podcasts en social posts. Pas als die content écht sterk is, kan je rekenen op autoriteit, thought leadership, vertrouwen en conversie. Als je het mij vraagt, moet je 3 zaken kennen en op 3 manieren denken om sterke content te maken. Lees maar snel verder. Dan zie je wat ik bedoel. 

1. Ken je doelgroep 

Bij contentmarketing staat de doelgroep centraal. Als Joe Pulizzi zegt dat content waardevol en relevant moet zijn, dan bedoelt hij dat het waardevol en relevant voor de doelgroep moet zijn. Maar voordat je weet wat jouw doelgroep echt waardevol en relevant vindt – wat hen raakt, boeit, prikkelt en aan het denken zet – moet je je doelgroep eerst door en door kennen.

Ik heb het dus niet over een beetje oppervlakkig doelgroeponderzoek. Je moet weten wat jouw doelgroep motiveert, wat hen bezighoudt, waar ze bang voor zijn en waar ze elke dag hun bed voor uitkomen. Daar ga je niet achter komen vanachter je computer. Zoek je doelgroep op, ga met ze in gesprek en leer ze écht kennen. Dat is de basis voor sterke content. 

2. Ken je verhaal 

Maar sterke content voor je website maken lukt niet door alleen maar naar je doelgroep te luisteren. Je moet ook zelf wat te vertellen hebben. Je moet een verhaal hebben. Er zijn heel veel manieren om tot een merkverhaal te komen. Eén van mijn favoriete manieren is de ‘verhaaldriehoek’. 

Voor een verhaaldriehoek heb je drie dingen nodig: een held, een doel (voor de held), en een vijand. Veel bekende verhalen hebben deze structuur. Harry Potter is de held, een meestertovenaar worden zijn doel, Voldemort zijn vijand. Simba is een held, koning worden zijn doel, Scar zijn vijand. Dus wie is jouw held? Wat is zijn doel? En wie is zijn vijand? Daar kom je achter door je doelgroep te leren kennen.

Stel jij maakt veiligheidscamera’s. Je kan dan bijvoorbeeld zeggen dat je doelgroep de held is. Zijn doel is zich veilig voelen in huis. Maar zijn vijand zijn inbrekers. Dan heb je al een sterk verhaal. Waar jij hoort in dat verhaal? Jij bent degene die de held helpt zijn vijand te verslaan en zijn doel te behalen. Jij bent de Perkamentus, de Timon en Pumba. 

3. Ken je doel 

Als je jouw inzicht in je doelgroep en jouw verhaal met elkaar combineert, ben je al heel ver. Maar je moet nog één ding kennen: jouw eigen doel. Uiteindelijk moet al die sterke content namelijk wel wat opleveren. Maar wat precies? Wil je meer naamsbekendheid? Wil jij jezelf neerzetten als expert? Wil je klanten aan je binden? Je moet je doel scherp voor ogen hebben. 

Misschien heb je al een duidelijk marketingdoel geformuleerd in je marketingstrategie. In dat geval is het slim om je contentmarketing hierin te verwerken. Contentmarketing is namelijk het meest effectief als het geïntegreerd is de rest van jouw strategie. 

Nu je je doelgroep, je verhaal en je doel kent, heb je een stevige basis voor sterke content. Nu is het tijd om praktisch te worden. Als je echt content gaat bedenken en maken, waar moet je dan aan denken? Drie dingen:

4. Denk crossmediaal 

Ten eerste is het belangrijk om crossmediaal te denken. Dat wil zeggen: zet verschillende soorten media en kanalen in. En laat die op elkaar aansluiten en elkaar aanvullen. Hierbij is het handig om terug te denken aan jouw verhaal. Hoe kan je dat verhaal vertellen in verschillende vormen? En hoe kan je het verspreiden via verschillende kanalen?

Combineer een blogserie over jouw veiligheidscamera’s met video’s over hoe veilig bestaande klanten zich voelen met jouw camera’s in huis. En vul dat aan met een podcast waarin je ex-inbrekers interviewt over hoe lastig jouw camera’s hun werk maken. Of deel video’s op sociale media waarin je laat zien hoe jouw camera’s inbrekers betrappen. Je kan tegenwoordig alle kanten op, want zelfs video’s en podcasts worden betaalbaar om te maken. Maak daar dus gebruik van en denk crossmediaal!

5. Denk als een redactie 

Een andere denkwijze die je kan aannemen is die van een redactie. Een redactie denkt namelijk altijd vanuit verhalen die voor hun doelgroep interessant zijn. Elk magazine, radioprogramma of tv-show weet welke onderwerpen hun doelgroep boeiend vindt. Op basis van die onderwerpen ontwikkelen ze formats. Dat zijn een soort templates voor content die telkens opnieuw ingevuld kunnen worden. Denk maar aan Eigen Huis en Tuin. Elke aflevering bestaat uit dezelfde elementen – planten, meubels, verlichting, eten, etc. – alleen de invulling van die elementen is elke aflevering net anders. 

Die formats worden vervolgens altijd in een redactieplanning gezet. Daarin staat precies wie aan welk verhaal werkt en wanneer het verhaal gepubliceerd moet worden. Als we dat vertalen naar contentmarketing noemen we dat een contentkalender. Met zo’n planning weet iedereen precies wat ze wanneer moeten doen. Daardoor kan je consequent content blijven produceren en verloopt de productie en publicatie gestructureerd. 

Door deze denk- en werkwijze weten redacties altijd precies de verhalen te brengen die voor hun doelgroep waardevol en relevant zijn. Zo ontwikkelen ze een duidelijke identiteit en verzamelen ze een groep trouwe fans. Dat wil jij toch ook?  

6. Denk in begrijpelijke taal

Je kan de meest gave content ter wereld maken, maar als de boodschap niet binnenkomt en blijft hangen bij je doelgroep heb je er niks aan. Iemand die jouw content leest, kijkt of luistert moet precies weten wat je verhaal is, wat je boodschap is, en wat ze moeten doen nadat ze de content hebben geconsumeerd. Daarom is het belangrijk om in begrijpelijke taal te denken. 

Let op: begrijpelijke taal is niet per se simpele taal (maar dat kan wel). Begrijpelijke taal is vooral niet overdreven lastig. Begrijpelijke taal bestaat uit korte zinnen, een overzichtelijke structuur, en concreet taalgebruik. Zelfs de slimste mensen ter wereld lezen liever een begrijpelijke tekst dan een overdreven lastige tekst. Jouw doelgroep dus ook. 

Dan worden ze namelijk niet afgeleid door taal die ze niet begrijpen. En weten ze precies wat van hen verwacht wordt. Moeten ze iets onthouden? Moeten ze zich ergens voor inschrijven? Moeten ze iets kopen? Dat maak je duidelijk met begrijpelijke taal. En het schrijft ook nog eens fijner ?

Sterke content in samenwerking met influencers via Hulc

Bonustip! Influencers kunnen jou helpen met het maken van sterke content. Waarom? Omdat zij experts zijn op het gebied van content maken die een bepaalde doelgroep aanspreekt. Dat is waar ze hun influencer-status aan te danken hebben. Als jij een influencer vindt die precies weet wat content jouw doelgroep boeit, prikkelt en raakt, kan je daar maar beter mee samenwerken. 

Waar je die influencers vindt? Wij hebben er meer dan 9500 verzameld in een database. Daar vind je ongetwijfeld ook een influencers die jij kan inzetten voor je contentstrategie. Weten hoe het werkt? Op Hulc.nl vertellen we je meer!

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x