Spannende content maken over een saai onderwerp: zo doe je dat

Laten we eerlijk zijn: sommige onderwerpen zijn gewoon saai. Maar soms moet je ook content maken over saaie onderwerpen. Hoe zorg je er dan toch voor dat je content spannend is, zodat je je publiek tot het einde vasthoudt? In deze blog vertel ik je hoe ik dat doe. 

De waterschapsverkiezingen? Saai… Veiligheidsprotocollen? Gaap… Pensioenregelingen? Zzz… Allemaal saaie onderwerpen. Maar ook allemaal belangrijke zaken. Als je content over dit soort onderwerpen moet maken, wil je je publiek wel tot het einde vasthouden. Zodat ze goed geïnformeerd zijn en de juiste keuzes kunnen maken, bijvoorbeeld over hun pensioenopbouw. Maar hoe doe je dat? 

Spanning kan een goed hulpmiddel zijn. Met spanning trek je mensen je verhaal in. Waardoor ze het verhaal met aandacht blijven volgen en je boodschap ook echt blijft hangen. In deze blog vertel ik je hoe ik spanning toevoeg aan mijn content.

Kleine disclaimer voor we beginnen: spanning is niet altijd het juiste middel. Vooral als het over gevoelige of exacte zaken zoals uitvaartverzekeringen of wetgeving gaat, kan je soms beter zakelijk blijven. 

De spanningsboog in je content

Wat maakt een verhaal spannend? In essentie is spanning het gebied tussen het oproepen van een vraag en het beantwoorden van die vraag. Denk maar aan een spannende thriller. De spanning zit ‘m in het gebied tussen de vraag ‘wie is de moordenaar?’ en het antwoord (‘de klusjesman!’). Het is spannend omdat je in dit gebied nog niet alle informatie hebt. Dit gebied noemen we een spanningsboog.

Door spanningsbogen aan jouw content toe te voegen kun jij je publiek vasthouden. Zij willen namelijk het antwoord op de vraag weten die de spanningsboog tot een bevredigend einde brengt. Soms is het dus goed om wat informatie achter te houden. 

Dit klinkt misschien nogal theoretisch. Hoe ziet zo’n spanningsboog er in de praktijk uit? Je kan letterlijk een vraag stellen. Eindig je intro bijvoorbeeld met een vraag zoals: “Waarom moet je nu al nadenken over je pensioen?” Je kan ook vooruit wijzen in je tekst: “Als je niet nadenkt over je pensioen, ben je een dief van je eigen portemonnee. Maar daarover later meer…”

Er zijn nog veel meer literaire trucjes die je kan inzetten om voor een spanningsboog te zorgen. Je kan bijvoorbeeld een niet-chronologische vertelvolgorde aanhouden. Of alleen maar vanuit de eerste persoon schrijven. Lees deze blog voor meer van dit soort literaire tips. Voor nu ga ik verder met andere manieren om je content spannend te maken.

Storytelling voor extra spanning 

Een andere techniek die voor spanning kan zorgen is storytelling. Storytelling is hartstikke populair in de wereld van marketing en contentcreatie. Maar wat is het precies? Als je het terugbrengt naar de basis, bestaat goede storytelling uit drie elementen: een held, een doel en een tegenstander. Harry Potter, alle horcruxen vinden, Voldemort. Batman, Gotham veilig houden, The Joker. Snap je?  

Dus wat is jouw verhaal? Wie is jouw held? Wat is hun doel? En wie is hun tegenstander? Als je deze drie elementen helder hebt, wordt het een stuk makkelijker om een spannend verhaal te schrijven. Mijn tip: maak je held iemand die op jouw doelgroep lijkt, zodat zij zich in het verhaal kunnen herkennen. En onthoud dat de vijand niet altijd letterlijk een bad guy hoeft te zijn. Dingen zoals schaamte, onwetendheid, of discriminatie kunnen ook goede vijanden zijn die je held van hun doel afhouden. 

Een theoretisch verhaal over de waterschapsverkiezingen kan je bijvoorbeeld spannend maken door een dijkgraaf te volgen die een waterramp probeert te voorkomen terwijl hij wordt tegengewerkt door bureaucratie en corruptie. Dan wordt je saaie, theoretische onderwerp direct spannender. 

Emotie en krachtwoorden 

Spanningsbogen en storytelling zijn vooral belangrijk wanneer je het plot van je verhaal aan het uitdenken bent. Maar als je je verhaal echt op papier zet, kan je de content nog wat spannender maken. Dat doe je door emoties in je verhaal te verwerken en krachtwoorden te gebruiken. 

Schrijf niet alleen wat een dijkgraaf doet, maar schrijf ook op hoe hij zich daarbij voelt, wat zijn motivaties zijn, en welke emoties zijn handelen beïnvloeden. Dan gaat je hoofdpersonage echt leven! Want je publiek kan zich waarschijnlijk vrij weinig voorstellen bij het werk van een dijkgraaf. Maar iedereen kent het gevoel van frustratie en onrecht dat bureaucratie en corruptie kunnen oproepen.

Krachtwoorden kunnen de emoties en gevoelens die je wilt overbrengen extra kracht bijzetten. Voorbeelden van krachtwoorden zijn: buitenkans, daverend, enorm, fantastisch, grandioos, kei-gaaf en ongekend. Hier kan je nog veel meer voorbeelden van krachtwoorden vinden. Leuke bonus: deze woorden zorgen ook voor meer conversie. 

Breng je verhaal tot leven met beeld en geluid 

Een foto zegt meer dan duizend woorden. Ook als je je saaie onderwerp wat spannender wilt maken, kan beeldmateriaal helpen. Pensioenregelingen worden opeens een stuk boeiender als je een foto van een mooie boot of een wereldreis laat zien. Vertel niet waarom een goed pensioen belangrijk is, laat het zien!

Maar waarom stoppen met foto’s? Iedereen die wel eens een thriller heeft gezien, weet dat de meeste spanning niet in het script zit, maar in de muziek en het camerawerk. Gebruik daarom film om je publiek je verhaal in te trekken. Of vertaal je verhaal naar een aangrijpende podcast. Luister maar eens naar de podcast ‘Verborgen Verhalen’ van de ANWB voor een goed voorbeeld.  

Houd ook bij de inzet van foto, video en audio de spanningsboog, storytelling-technieken, emotie en krachtwoorden in gedachten. Dan breng jij je saaie onderwerp echt tot leven.

Keep it simple

Saaie onderwerpen gaan vaak gepaard met ingewikkelde, droge taal. Wil jij je publiek tot de laatste letter boeien? Laat de ingewikkelde woorden dan zoveel mogelijk achterwege. En gebruik korte zinnen en korte alinea’s. Een begrijpelijk verhaal is prettiger en makkelijker te volgen. Dat zorgt ervoor dat je publiek tot het einde blijft hangen. Hoe saai je onderwerp ook is.

Meer tips over hoe je een begrijpelijke tekst schrijft? In deze blog geef ik je 7 tips.

Maak je content spannender met influencers via Hulc

Bonustip! Een extra manier om je content nog wat spannender te maken is door samen te werken met een influencer. Maak zo’n influencer bijvoorbeeld de hoofdpersoon van je verhaal. Of maak gebruik van de storytelling skills van influencers.

In de database van Hulc vind je meer dan 9500 influencers en blogger die jou kunnen helpen je saaie onderwerp in spannende content te gieten. Weten hoe het werkt? Kijk dan snel op Hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
1
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x