SEO voor beginners: van zoekwoorden tot analyse

SEO is niet meer weg te denken uit de online marketing. In deze blog leggen wij je precies uit wat SEO is, en hoe jij het kan inzetten om beter vindbaar te worden in Google. 

SEO staat voor Search Engine Optimization. In het Nederlands spreken we ook wel van zoekmachineoptimalisatie. De naam laat weinig te raden over. SEO is een verzameling technieken en strategieën die je kan toepassen om de vindbaarheid van je website in zoekmachines te verbeteren. 

Google blij maken 

Het doel van SEO is heel simpel: zoekmachines blij maken. En aangezien Google een marktaandeel van ruim 90% heeft, willen we vooral Google blij maken. Dan is natuurlijk de vraag: waar wordt Google blij van? 

Google (en elke andere zoekmachine) wordt blij als de gebruikers snel vinden wat ze zoeken. Daarom doet de zoekmachine er alles aan om gebruikers waardevolle, relevante content aan te bieden. De websites die de beste content aanbieden, worden beloond met een hoge positie op de Search Engine Results Page (SERP). 

Content, techniek en backlinks

Als jij je SEO een boost wilt geven, moet je dus twee dingen doen. Ten eerste moet je waardevolle, relevante content aanbieden. Ten tweede moet je ervoor zorgen dat Google deze content goed kan vinden, lezen en analyseren. 

Binnen de SEO zijn er verschillende strategieën die jij kan inzetten om Google (en je bezoekers) blij te maken. Deze zijn onder te verdelen in drie pijlers:

  • Content: de content op je website moet zo prettig mogelijk te consumeren zijn voor je bezoekers. Het moet waardevol en relevant zijn. Maar het moet ook goed te analyseren zijn voor Google.
  • Techniek: de techniek op je website moet tiptop in orde zijn. Gebruiksvriendelijkheid, snelheid en een dynamisch ontwerp zijn belangrijke metrics voor Google. Maar ook je bezoekers worden blij van goede techniek. 
  • Backlinks: een backlink naar jouw website is voor Google als een 5-sterren review voor jouw content. Kennelijk is jouw content zo goed dat andere websites het aanbevelen bij hun bezoekers. Meer backlinks is dus meer beter!

De basics van SEO 

SEO bestaat dus uit verschillende strategieën waarmee jij jouw website beter vindbaar kan maken. Maar wat voor strategieën zijn dat dan? En hoe kan jij die toepassen op jouw website? Wij zetten de basics voor je op een rij. Zo kan jij vandaag nog beginnen met een knallende SEO-strategie. We behandelen de volgende onderwerpen:

  • Zoekwoorden
  • SEO content
  • Linkbuilding
  • Websitestructuur
  • SEO analyse

Zoekwoorden 

Een goede SEO-strategie begint met een gedegen zoekwoorden-strategie. Bepaal op welke zoekwoorden jij gevonden wilt worden. Houd rekening met de populariteit van de zoekwoorden en de concurrentie die je kunt verwachten. 

Heel veel mensen zoeken op ‘auto kopen’, het zoekvolume is hoog. Maar op zo’n zoekwoord is veel concurrentie. Op ‘beste auto voor een roadtrip’ wordt misschien minder gezocht, maar er is ook minder concurrentie. 

Het zoekvolume en de concurrentie op een zoekwoord zijn te achterhalen met de zoekwoordplanner van Google. Normaal gesproken wil je een zoekwoord met een zo hoog mogelijk zoekvolume met zo min mogelijk concurrentie. Maar het belangrijkste is dat je relevante zoekwoorden gebruikt. Vraag je dus altijd af: welke zoekwoorden gebruikt mijn doelgroep?

Uiteindelijk maak je een selectie zoekwoorden die jij gaat gebruiken in je content. Bij het maken van die selectie maak je dus altijd een afweging op basis van zoekvolume, concurrentie en relevantie.  

Semantiek 

Als je je zoekwoorden hebt geselecteerd kun je deze in je content gebruiken. Dit moet je op de juiste plekken doen. Houd rekening met semantiek: welke soorten tekst vindt Google het meest belangrijk? Titels, tussenkopjes, dik- en schuingedrukte teksten, lijstjes en afbeelding-onderschriften wegen zwaarder dan normale tekst. Plaats hier dus je zoekwoorden. 

SEO-content

Als jij content maakt met je zoekwoord-strategie in je achterhoofd, maak je SEO-content. Maar zoekwoorden zijn niet het enige waarin je op moet letten als jij je content aantrekkelijk wilt maken voor Google. Een paar tips waarmee jij je content optimaal inzet voor je SEO-strategie:

    • Maak originele content: Plagiaat is een no-go. Als jij gevonden wilt worden moet je zelf met originele teksten, ideeën, vormen en verbanden komen. Het kost wat meer moeite, maar het levert een betere SERP-positie op. 
  • Plaats regelmatig nieuwe content: Door regelmatig nieuwe content te plaatsen maak je Google blij. Nieuwere content is immers vaak relevanter dan oude content. Een goede contentstrategie en -planning kan je hierbij helpen.
  • Zorg voor een paar evergreen artikelen: dit is vaak langere content die jarenlang relevant blijft. Deze content kun je blijven updaten en aanvullen. Zo zorgen je voor een stabiele stroom aan bezoekers. En dat vindt Google dan weer leuk. 

Linkbuilding 

Het opbouwen van een netwerk van links noemen we linkbuilding. Dat netwerk bestaat uit links op andere websites die naar jouw content linken (externe links) en links die verschillende pagina’s op jouw eigen website met elkaar verbinden (interne links).

Externe links 

Externe links zijn het belangrijkst. Wanneer een andere website naar jouw content linkt is dit voor Google het ultieme teken dat jouw content waardevol en relevant is. Maar de ene backlink is de andere niet. Backlinks (links van een andere website naar jouw website toe) van goede, grote sites zijn meer waard dan links van een kleine, nietszeggende website. Het is dus niet alleen de kwantiteit, maar ook de kwaliteit die telt bij linkbuilding. 

Backlinks kunnen organisch komen. Als jouw content goed is, zullen mensen er naar linken. Maar je kunt samenwerkingen aangaan met andere bedrijven, of influencermarketing inzetten om aan waardevolle backlinks te komen.

Interne links 

Ook interne links kunnen een positief effect hebben op jouw vindbaarheid. Google kijkt namelijk naar hoe lang een bezoeker op jouw website blijft. Met interne links kun je bezoekers langer vasthouden. Hoe langer een bezoeker op jouw website blijft, hoe eerder Google jouw website als relevant en waardevol zal zien. Laat die hoge SERP-positie maar komen!

Websitestructuur

SEO zou uiteindelijk tot meer bezoekers moeten leiden. Maar ook als die bezoekers al op jouw website zijn, kun je nog SEO-trucjes uithalen. Zoals ik eerder al zei, kijkt Google naar hoe lang een bezoeker op jouw website blijft. Interne links zijn niet de enige manier om bezoekers langer vast te houden. 

Een website die prettig navigeert en veel reden geeft om te blijven hangen, houdt bezoekers ook langer vast. Een geoptimaliseerde websitestructuur kan daarbij helpen. Hier een paar tips hoe je dat kunt doen:

  • Maak gebruik van duidelijke categorieën en subcategorieën 
  • Maak de belangrijkste pagina’s van jouw website makkelijk vindbaar
  • Voorzie je content van logische tags
  • Maak gebruik van een “lees ook”- of “andere bekeken ook”-functie 
  • Gebruik logische url’s 
  • Bonustip: een CMS zoals WordPress maakt dit allemaal een stuk makkelijker

SEO analyse 

Het is slim om de effecten van jouw SEO-strategie regelmatig te meten. Dit kun je doen door in incognitomodus te googelen op jouw zoekwoorden. Dan kun je zien op welke SERP-positie jouw website staat. Maar er zijn ook tools die je kunnen helpen om jouw SEO te analyseren. 

De bekendste tool is Google Analytics. Hier kun je tot in de kleinste details de bewegingen van jouw bezoekers volgen. Je kunt zien hoe bezoekers op jouw website terecht komen, via welke pagina ze binnenkomen, hoeveel tijd ze op je website besteden en op welke pagina ze afhaken. En dat is nog maar het topje van de ijsberg. 

Google Analytics is slechts één van vele tools die je kunt gebruiken om jouw SEO te optimaliseren en analyseren. Wil je meer leren over andere tools? Lees dan ons artikel Wat is SEO? Waar we nog dieper ingaan op SEO-strategieën en de tools die je kunt gebruiken.

Met SEO ben je nooit klaar

Op basis van je analyse kun je je SEO-strategie continu aanpassen. Een extra interne link daar, een extra zoekwoord in een tussenkopje hier, en dat oude evergreen artikel weer even up-to-date brengen. 

SEO is continu schaven. Je zult dan ook nooit klaar zijn met SEO. Maar als je het goed doet, levert het je een constante en betrouwbare stroom van bezoekers op. Daar wordt niet alleen Google blij van, maar jij hopelijk ook.  

Geef je SEO een boost met influencermarketing

Een hoog aantal bezoekers en backlinks komen je SEO ten goede. Beide kunnen bereikt worden met behulp van influencermarketing. Wanneer een influencer naar jouw website linkt, of zoveel aandacht genereert dat mensen zelf naar jouw website toe gaan, kan je dat terugzien in je positie in Google. 

Met Hulc kom je gemakkelijk in contact met influencers en publishers. Jij zet je campagne op de influencermarktplaats van Hulc en wacht af tot de juiste partners reageren. Vervolgens kun je concrete afspraken maken, bijvoorbeeld over de backlinks die de influencer moet delen. Ben jij nieuwsgierig naar de mogelijkheden? Kijk dan verder op Hulc.nl