Content optimaliseren voor zoekmachines én gebruikers
Content schrijven die aantrekkelijk is voor zoekmachines én gebruikers: het blijft lastig. Teveel focus op zoekwoorden kan een tekst onaantrekkelijk maken. Teveel focus op de gebruiker kan ervoor zorgen dat je tekst niet opvalt bij zoekmachines. Hoe vindt je die perfecte balans? Dat leggen we je uit.
Wat vinden zoekmachines belangrijk?
Zoekmachines hebben één doel: mensen de informatie geven die ze zoeken. Hoe beter ze dat doen, hoe groter de kans dat die mensen de zoekmachine vaker gebruiken. En dat levert extra advertentie-inkomsten op.
De zoekmachine die dit het beste doet, is Google. Dat blijkt wel uit hun marktaandeel, wat al jaren boven de 90% ligt. Als jij je content wilt optimaliseren voor zoekmachines, moet je dus vooral naar Google kijken.
SEO
Google wilt haar gebruikers de meest waardevolle en relevante content aanbieden. Maar hoe beoordeelt ‘s werelds grootste zoekmachine wat waardevol en relevant is? Daar heeft Google een algoritme voor.
Dat algoritme kijkt naar grofwerk drie pijlers: content, techniek en links. Als jij je website op deze drie pijlers optimaliseert, is de kans groter dat een goede positie in Google krijgt. Je doet dan aan Search Engine Optimization. Oftewel: SEO. Een goede SEO zorgt ervoor dat jij organisch verkeer kan genereren op bepaalde zoekwoorden.
Google BERT
Google verbetert om de zoveel tijd haar algoritme. Het laatste grote wapenfeit heet BERT. Met deze update is het algoritme nóg beter geworden in het begrijpen van zoekopdrachten. De focus ligt meer op de zoekintentie van de gebruiker dan vroeger. Waar is de gebruiker nu echt naar op zoek? Daar gaat het om.
Oftewel: waardevolle en relevante content is sinds de BERT update belangrijker dan ooit. Nog veel belangrijker dan de exacte zoekwoorden die je in je content verwerkt.
Wat vinden gebruikers belangrijk?
Met de BERT update is het verschil tussen wat Google belangrijk vindt en wat gebruikers belangrijk vinden minder groot geworden. Maak je je gebruikers blij, dan maak je Google dus ook blij.
Maar wat vinden jouw gebruikers eigenlijk belangrijk? Ja, waardevolle en relevante content. Maar wat houdt dat precies in? Google heeft een complex, verfijnd algoritme om dat te bepalen. We gaan er even vanuit dat jij dat niet hebt. Jij zal dus zelf op zoek moeten naar de behoeften en zoektintenties van je doelgroep.
Doe gebruikersonderzoek
Een goede manier om achter de wensen en behoeften van jouw doelgroep te komen, is doelgroep- of gebruikersonderzoek. Je wilt niet alleen achterhalen welke zoekwoorden je doelgroep gebruikt, maar ook de zoekintentie achter de zoekwoorden.
Zo’n onderzoek kan zo simpel zijn als een online enquête. Formuleer een paar vragen waarmee jij de zoekintentie van jouw doelgroep beter leert begrijpen. Vervolgens verspreid je de enquête onder bestaande en potentiële klanten.
Stel, jij verhuurt auto’s. Dan kunnen die vragen er zo uitzien:
- Wat is voor jou de belangrijkste reden om een auto te huren?
- Welke 3 dingen vind jij belangrijk als je een huurauto zoekt?
- Wat is jouw grootste uitdaging als het op het vinden van een huurauto aankomt?
- Welke obstakels kom je nog meer tegen als je een huurauto zoekt?
- Wat doe je om die obstakels te overkomen?
- Hoe zouden autoverhuurders je (nog beter) kunnen helpen?
Met deze zes vragen kan je al heel veel leren over de zoekintentie van je doelgroep. Misschien zoeken ze wel een huurauto om mee op vakantie te gaan. Misschien vinden ze huurauto’s wel te duur. Of misschien vinden ze de duurzaamheid van een huurauto wel het allerbelangrijkst.
Kijk naar je sterkste concurrenten
Gebruikersonderzoek is niet de enige manier om achter de wensen en behoeften van je doelgroep te komen. Een concurrentieanalyse kan ook helpen. Kijk eens over de schutting bij je sterkste concurrenten. Waar schrijven zij over? Wat voor artikelen schrijven ze? Op welke behoeften, wensen en pijnpunten richten zij hun content?
Het is niet de bedoeling dat jij hun content gaat kopiëren. Dat straft Google alleen maar af. Maar je kan wel kijken naar hoe jij nog betere content dan je concurrenten kan leveren. Misschien bieden zij niet genoeg diepgang, komen ze niet snel genoeg tot de kern, of vergeten ze belangrijke onderwerpen.
Brainstormen maar!
Vervolgens is het tijd voor een brainstormsessie. Door je gebruikersonderzoek en concurrentieanalyse kom je achter de wensen, behoeften en pijnpunten van je doelgroep. Schrijf die op. Maak daarnaast een lijst met jouw diensten, unique selling points, specialiteiten, expertise en producten. En met de zwaktes van je concurrenten.
Nu je al die dingen hebt verzameld, kun je verbanden gaan zoeken. Zijn er pijnpunten die jij kan wegnemen? Zijn er wensen die jij kan vervullen? In welke behoefte kan jij beter voorzien dan je concurrentie? Uit zo’n brainstormsessie vloeien tal van onderwerpen, invalshoeken en formats voor goede content.
Eigenlijk werk je dus de andere kant op. In plaats van te beginnen met een lijst zoekwoorden waarop je wilt scoren, begin je met een lijst onderwerpen die waardevol en relevant zijn voor je doelgroep. Als je die onderwerpen eenmaal hebt, komen de relevante zoekwoorden vanzelf bovendrijven.
Kortom: door vanuit de gebruiker te denken optimaliseer je je content voor gebruikers en zoekmachines tegelijk.
Bied waardevolle inhoud
Vervolgens is het belangrijk om die onderwerpen te vertalen naar knallende content. Daarvoor moet je waardevolle inhoud bieden. Het algoritme van Google is enorm goed in het onderscheiden van inhoud en slap gelul. Je moet dus weten waar je het over hebt. En je moet dat laten merken.
Kom met relevante voorbeelden, gebruik de woorden die door jouw doelgroep en branche veel gebruikt worden, en gooi er af en toe een inside joke in. Zo weten de gebruikers dat ze met een expert te maken hebben. Ook Google weet dit soort details steeds beter op te merken. En dat wordt beloond.
Tip: wil je toch content maken over een onderwerp waar je niet zoveel vanaf weet? Huur dan een schrijver in die wel verstand van zaken heeft. Daarmee doe je de gebruiker, de zoekmachine, en uiteindelijk jezelf een plezier.
Blijf je content optimaliseren
Als jouw Gouden Griffel-waardige content eenmaal online staat, kun je die blijven optimaliseren. SEO kent geen eindstreep. Er zijn altijd dingen om te verbeteren. Blijf dat dus ook doen! Maar hoe weet je waar je winst kan behalen? Daarvoor kijk je naar de data.
Data
Het mooie van digitale marketing, is dat bijna alles meetbaar is. Je kunt zien welke content het beste scoort, op welke zoekwoorden je de hoogste ranking haalt, welke artikelen de meeste conversie opleveren, en welke blogs de hoogste bounce rate hebben.
Deze kwantitatieve data kan je aanvullen met kwalitatieve data. Ga met je gebruikers in gesprek en vraag wat zij van je content vinden. Waarom vinden ze het ene artikel wel tof en het andere niet? Hiermee kan je het verhaal achter de cijfers ontdekken.
Data-analyse is echt een vak apart. Maar je hoeft niet altijd een expert in dienst te nemen om je content te optimaliseren op basis van data. Wat je wel moet doen, is er je tijd voor nemen. Plan bijvoorbeeld één dag per maand in waarop je je helemaal gaat verdiepen in de data. Analyseer en pas je learnings toe.
Slimme tools
Er zijn tal van slimme tools die je kunnen helpen met het analyseren van je data. De meeste bekende is Google Analytics. Als je hier een beetje handig mee bent, is dit een schat aan informatie.
Maar Google Analytics is niet de enige tool. Zo hebben SEMrush en Hubspot ook een aantal handige softwareprogramma’s die je kan inzetten. De Google Search Console is ook een van onze favorieten. Hiermee kan je zien hoe goed je scoort op specifieke zoekwoorden. SEranking is hier ook een goede tool voor.
Wil je meer weten over de verschillende tools die je kunt gebruiken om je content te optimaliseren? Lees er dan meer over in onze blog over SEO.
Denk vanuit de gebruiker
Misschien is het schrijven van aantrekkelijke content voor zoekmachines én gebruikers wel helemaal niet zo lastig. Sinds de Google BERT update, liggen de behoeften van zoekmachines en gebruikers best dicht bij elkaar. We moeten alleen de andere kant op gaan werken.
De focus moet niet op zoekwoorden, zoekmachines en algoritmes liggen. Maar op de wensen, behoeften en pijnpunten van de gebruikers. Daar kan je achterkomen door middel van onderzoek. En op basis van data kan je je content blijven verbeteren. Zolang je dat ontzettend goed doet, zal die nummer-1-positie in Google steeds dichterbij komen.
Wordt beter gevonden dankzij publishers via Hulc
Content is slechts één van de pijlers van SEO. Ook het opbouwen van een krachtig en groot netwerk van links is belangrijk voor de vindbaarheid van jouw website. Hulc kan daarbij helpen. Met Hulc vind je de beste publishers, bloggers en influencers die over jouw business willen schrijven. Dat levert naamsbekendheid én een netwerk van waardevolle links op. Benieuwd naar de mogelijkheden? Kijk dan snel op Hulc.nl