Bounce rate: wat is het en hoe optimaliseer je het?

Als je regelmatig door Google Analytics struint, ben je het vast wel eens tegengekomen: bounce rate. Maar weet je ook wat deze metric betekent? In deze blog leg ik het je uit. En ik geef je een paar tips waarmee jij je bounce rate kan optimaliseren. 

Wat is bounce rate? 

De bounce rate (in het Nederlands ook wel bouncepercentage genoemd) vertelt je hoeveel bezoekers van jouw website na één pagina weer wegklikken. Zo’n bezoeker die direct wegklikt resulteert in een sessie van slechts één pagina. Dat noemen we een bounce. Google Analytics berekent de bounce rate met een simpele formule:

(Aantal bounces / totaal aantal sessies) x 100

Het maakt dus niet uit hoe lang een bezoeker op die ene pagina is. Zolang de sessie na één bezochte pagina wordt beëindigd, is het een bounce. En hoe meer bounces je hebt, hoe hoger je bounce rate. 

Wat is een goede bounce rate?

Nu denk je misschien dat je je bounce rate altijd zo laag mogelijk wil hebben. Een hoge bounce rate zou namelijk slechte conversie betekenen. Je wilt mensen zo lang mogelijk op je website houden, toch? 

Dat is vaak wel het geval, maar niet altijd. Soms wil je juist dat mensen zo snel mogelijk weer van je website af zijn. Bijvoorbeeld omdat je linkt naar een partnerwebsite, of omdat je wilt dat mensen snel de informatie vinden die ze zoeken. Wikipedia heeft bijvoorbeeld een enorm hoge bounce rate omdat mensen op de eerste pagina die ze bezoeken het antwoord op hun vraag vinden.

Ook op jouw blog hoeft een hoge bounce rate geen slecht teken te zijn. Als mensen jouw blogposts weten te vinden, deze met aandacht en plezier uitlezen, en vervolgens weer wegklikken, krijg je een hoge bounce rate. Maar diezelfde mensen kunnen loyale lezers worden. Ze kunnen hun vrienden over jouw blog vertellen. En ze kunnen de blog op social media delen. Dat kan je allemaal niet aflezen aan de bounce rate.  

Een goede bounce rate is dus niet per se hoog of laag. Een goede bounce rate is de bounce rate die bij jouw doelen past. 

Is er een relatie met SEO?

Omdat een hoge of lage bounce rate niks zegt over de relevantie of kwaliteit van jouw content, gebruikt Google deze metric niet om je SERP-positie te bepalen. Een hoge bounce rate heeft dus niet per se een negatief effect op je SEO.

Toch kan het voorkomen dat een hoge bounce rate voor een lagere positie in Google zorgt. Een bounce kan over het algemeen twee oorzaken hebben:

  • De bezoeker heeft op de eerste pagina die hij bezocht gevonden wat hij zocht. Hij is in zijn behoefte voorzien en klikt weer weg.
  • De bezoeker kan op de eerste pagina die hij bezoekt niet vinden wat hij zoekt. Hij heeft ook niet het idee dat hij dat op andere pagina’s op jouw website gaat vinden en klikt weer weg, op zoek naar een andere website. 

Alleen bij de tweede oorzaak heeft een hoge bounce rate een negatief effect op je SERP-positie. Het slimme algoritme van Google kan het onderscheid tussen deze twee oorzaken maken. Maar jij kan dit helaas niet terugzien in je Google Analytics. 

Hoe optimaliseer je bounce rate? 

Er zijn natuurlijk manieren om je bounce rate te optimaliseren. Zorg er voordat je gaat optimaliseren voor dat je je doel duidelijk voor ogen hebt. Wil jij een zo laag of hoog mogelijke bounce rate? Wij gaan er nu even vanuit dat je je bounce rate omlaag wilt krijgen, aangezien dit het vaakste voorkomt. 

Voor een lagere bounce rate kan je volgende dingen doen:

Analyseer je data 

Optimalisatie begint altijd met een goede analyse. Ga in Google Analytics op zoek naar waar het misgaat. Hebben al je pagina’s een lage bounce rate? Of zitten er een paar rotte appels tussen? Dat kan al een groot verschil maken.

Kijk ook eens in het rapport ‘Kanalen’. Daar vind je de bouncepercentages van specifieke bronnen en media. Misschien zorgt alleen organisch verkeer voor een hoge bounce rate en moet je iets aan de meta-omschrijving doen. Of misschien zijn je social posts te clickbait-achtig en zie je daardoor een hoge bouncerate. 

Zo kan je nog verder in de details treden. Hoe beter je weet wat de oorzaak van je hoge bounce rate is, hoe beter je deze kan optimaliseren.

Schep de juiste verwachtingen

Een niet ingeloste verwachting is de belangrijkste oorzaak van een bounce. Als iemand jouw website bezoekt met de verwachting informatie over konijnen te vinden, maar op de eerste pagina vindt hij alleen maar informatie over koeien, klikt hij weg. De juiste verwachting scheppen is dus super belangrijk. Dit zijn een paar tips waarmee jij direct betere verwachtingen kan scheppen:

  • Zorg dat de titel van een blogpost of pagina de inhoud goed reflecteert
  • Zorg dat de meta-omschrijving duidelijk maakt waar de pagina over gaat
  • Zorg dat je advertenties kraakhelder en niet te clickbait-achtig zijn
  • Zorg dat je advertenties naar de juiste pagina’s linken, bijvoorbeeld een landingspagina
  • Maak op de pagina zelf snel duidelijk wat de bezoeker op die pagina kan verwachten. Laat de bezoeker weten dat hij aan het juiste adres is.

Houd de bezoeker op je website

Als je de juiste verwachtingen schept, is de kans groot dat meer mensen op de eerste pagina blijven hangen. Maar dat is niet genoeg. Onthoud: hoe lang een sessie ook duurt, als er maar één pagina bezocht wordt, is het een bounce. In plaats daarvan wil je de bezoeker vasthouden en doorsturen naar andere pagina’s op je website. Je wilt bijvoorbeeld dat ze naar een contact- of downloadpagina gaan, of je wilt dat ze iets bestellen en naar een check-out pagina gaan.  

Er zijn twee belangrijke manieren om een bezoeker op je website te houden. Ten eerste is het belangrijk om een gebruiksvriendelijke website te hebben. Ten tweede kan je mensen langer op je website houden door middel van interne linkbuilding. Denk aan een sidebar met gerelateerde blogposts of producten, CTA’s zoals ‘vraag hier de gratis brochure aan’, of knoppen die naar een belangrijke pagina linken. 

Zo nodig je bezoekers uit om andere pagina’s op jouw website te bezoeken en zal je je bounce rate langzaam maar zeker zien dalen.

Meer bezoekers op jouw site dankzij Hulc

Een andere manier om je bounce rate omlaag te krijgen, is door meer bezoekers te genereren die wél meerdere pagina’s bezoeken. Hulc kan daarbij helpen. Op Hulc vind je meer dan 3700 influencers en bloggers die graag helpen om meer verkeer naar jouw website te genereren. Bijvoorbeeld door een blog over je te schrijven, of een social post te maken.

Benieuwd naar de mogelijkheden? Kijk dan eens op onze site. Daar vertellen we graag precies hoe wij jou aan meer bezoekers (en een lagere bounce rate?) kunnen helpen.