Zó optimaliseer je afbeeldingen voor SEO
Dat SEO belangrijk is, weet je. Maar weet je ook al dat de afbeeldingen op je website of blog een grote rol spelen in je SEO? In deze blog vertel ik je meer over afbeelding SEO. En natuurlijk vertel ik je hoe jij jouw afbeeldingen optimaliseert voor zoekmachines.
Wat is afbeelding SEO?
SEO staat voor Search Engine Optimization. Zoekmachineoptimalisatie, dus. Een goede SEO zorgt ervoor dat je website online gevonden wordt. Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn hier super belangrijk voor. Afbeeldingen optimaliseren voor zoekmachines noemen we ‘afbeelding SEO’.
Waarom is afbeelding SEO belangrijk?
Leuk. Maar waarom is afbeelding SEO belangrijk? Dat heeft drie redenen. Ten eerste verschijnen geoptimaliseerde afbeeldingen eerder in de zoekresultaten van Google-afbeeldingen. Google-afbeeldingen had in 2018 een marktaandeel van ruim 20% in Amerika. Hier kan jij dus een groot deel van jouw doelgroep bereiken als je je afbeeldingen optimaliseert.
Ten tweede zorgen relevante afbeeldingen ook voor een betere positie in de ‘normale’ zoekresultaten. Google en andere zoekmachines kijken niet alleen maar naar de tekst op jouw website. Ze kijken ook of de afbeeldingen op je site relevant zijn voor de zoekopdracht. Geoptimaliseerde afbeeldingen dragen dus ook bij aan een betere SEO in het algemeen.
Ten derde kunnen goede afbeeldingen de technische kant van je website verbeteren. Zaken zoals de semantiek (tag-gebruik) en de laadtijd van je website zijn erg belangrijk voor je online vindbaarheid. Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn onmisbaar als je de techniek van je site wilt verbeteren.
Afbeeldingen optimaliseren voor SEO in 5 stappen
Geoptimaliseerde afbeeldingen zijn dus belangrijk voor de vindbaarheid van je afbeeldingen, blogs en website in Google-afbeeldingen én de gewone Google zoekresultaten. Maar hoe optimaliseer je afbeeldingen voor SEO? Deze 5 stappen helpen je op weg.
1. Gebruik JPG of PNG
JPG en PNG zijn de beste formats voor afbeelding SEO. PNG-afbeeldingen hebben een hoge kwaliteit en kunnen een transparante achtergrond hebben. Dat ziet er vaak mooi uit op je website. Bovendien zijn PNG-bestanden klein. Daardoor laadt je website lekker snel.
JPG-bestanden zijn nog kleiner en kunnen dus voor een nog snellere laadtijd zorgen. Bovendien is JPG het meest gebruikte afbeeldingformat. JPG-afbeeldingen hebben over het algemeen wel een iets lagere kwaliteit dan PNG-afbeeldingen.
2. Comprimeer je afbeeldingen
Grote afbeeldingen van hoge kwaliteit kunnen je website traag maken. Dat is niet alleen slecht voor je SEO, het is ook vervelend voor je bezoekers. Daarom is het belangrijk dat je je afbeeldingen comprimeert. Gecomprimeerde afbeeldingen hebben minder ruimte en rekenkracht nodig. Ze maken je website dus sneller.
Je kan je afbeeldingen handmatig comprimeren, bijvoorbeeld in Photoshop. Sommige websitebouwers en contentmanagementsystemen hebben ook een compressiefunctie. Daarnaast zijn er veel gratis tools en websites waarmee je je afbeeldingen kan comprimeren, zoals JPEG optimizer en TinyPNG.
3. Gebruik unieke afbeeldingen
Unieke content doet het vaak beter dan gekopieerde content. Dat geldt niet alleen voor tekst. Ook unieke afbeeldingen zijn beter voor je SEO. Probeer daarom weg te blijven van cliché stock-foto’s. Maak in plaats daarvan je eigen foto’s, grafieken of visuals.
Je hoeft geen professionele fotograaf te zijn om unieke afbeeldingen te maken (alhoewel dat wel lekker zou zijn). Veel telefoons maken tegenwoordig als foto’s van hoge kwaliteit. En er zijn zat tools te vinden waarmee je eenvoudig strakke visuals maakt, zoals Canva. En als je het niet erg vindt om je portemonnee te trekken, kan je ook een fotograaf inhuren om mooie foto’s voor jouw website te maken.
4. Houd de afbeeldingen op je website relevant
Unieke content is belangrijk voor zoekmachines. Maar relevante content is misschien wel nog belangrijker. Zorg er daarom altijd voor dat je afbeeldingen relevant zijn. Ze moeten echt een waardevolle toevoeging aan je tekst zijn. Afbeeldingen die de tekst verhelderen en ondersteunen zijn het beste voor je SEO.
Voeg bijvoorbeeld een duidelijke grafiek toe aan een technisch verhaal. Of voeg een portret toe als je iemand interviewt. Of verrijk je productpagina met mooie foto’s van je product. Kijk wel uit dat je content niet afhankelijk wordt van de visuals en afbeeldingen. Dat is nogal lullig voor blinden of wanneer de afbeeldingen niet laadden.
5. Geef je afbeeldingen een logische alt-tag
Met de alt-tag vertel je zoekmachines wat er op de afbeelding te zien is. Deze alt-tags gebruikt Google om te bepalen waar jouw pagina of blog over gaat, net zoals H1- en H2-tags. Gebruik daarom het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden in de alt-tag. Daarmee verbeter je je SEO.
Maar het is niet bedoeling om je focus-zoekwoord zomaar in elke alt-tag te knallen. Je alt-tags moeten logisch blijven. Deze tags worden namelijk ook gebruikt door veel screen readers voor blinden en slechtzienden. En als je afbeeldingen om de een of andere reden niet laadden wordt deze tag als tekst weergegeven om lezers te vertellen wat er op de afbeelding staat.
Verbeter je SEO met bloggers via Hulc
Met deze 5 tips optimaliseer jij je afbeeldingen voor SEO. Maar er zijn nog meer manieren om de SEO van je website of blog te boosten. Bloggers kunnen je bijvoorbeeld helpen. Zij kunnen linken naar jouw content. Dat zorgt voor een betere vindbaarheid, meer websitebezoekers en een grotere naamsbekendheid.
Maar waar vind je de juiste bloggers om jouw doelgroep te bereiken? Daar kan Hulc bij helpen. In onze database vind je meer dan 3700 bloggers en influencers die jou kunnen helpen met de promotie van je website of blog. Meer weten? Kijk dan op Hulc.nl.