Meet het succes van je content: 6 methoden

Ontwerp zonder titel 2023 01 31T111248.457

Als je content maakt, wil je dat het succesvol is. Het moet extra klanten opleveren, meer naamsbekendheid, of een betere reputatie. Maar hoe meet je het succes van je content? In deze blog bespreken we 6 methoden.

Voordat je het succes van je content kunt meten, moet je weten wat succes voor jou betekent. Content kan veel verschillende doelen hebben. Van het vergroten van je naamsbekendheid, tot het vasthouden van loyale klanten. En een strategische contentmarketeer heeft altijd een duidelijk doel voor ogen. Wat dat doel is, bepaalt ook hoe je het succes (= het behalen van je doel) kunt meten. 

Bepaal dus eerst wat het doel van jouw content is. Dan kun je daarna gaan nadenken over hoe je het succes gaat meten. Dat kun je op verschillende manieren doen. Digitale en sociale media bieden veel data die je kwantitatief kunt analyseren. Maar soms werkt een kwalitatieve methode, zoals een goed gesprek met je doelgroep, juist het beste. Welke methodes je het beste in welke situatie kunt toepassen, lees je in deze blog!

1. Google Analytics 

Google Analytics is een van de mooiste dingen die marketeers de afgelopen decennia is overkomen. Opeens kunnen we precies zien hoeveel mensen onze content bekijken, waarin ze op klikken en wanneer ze een aankoop doen. Ideaal dus als je het succes van je content wilt meten.

Zeker wanneer je duidelijk kwantificeerbare KPI’s hebt, is Google Analytics je vriend. Een doelstelling zoals “Ik wil een CTR (Click Through Rate) van 5% op mijn content” is precies af te lezen in de data die Google voor je verzamelt. Als je er handig mee bent, kunt je ook bezoekersstromen volgen. Zo kun je vrij nauwkeurig zien hoe mensen jouw website binnenkomen, welke pagina’s ze bezoeken en op welk moment ze uiteindelijk overgaan tot conversie. 

Het nadeel van Google Analytics: het laat alleen maar cijfertjes zien. Als je die cijfers wilt interpreteren heb je niks aan de tool. Je kunt zien dat blog A het beter doet dan blog B, maar je kunt nooit zeker weten waarom. Daar heb je andere onderzoeksmethoden voor nodig (waarover later meer). 

Goed voor het meten van: conversies (CTR), doelgroepstromen, doelgroepen, aantallen (bezoekers, kliks, aankopen, etc.).

Slecht voor het meten van: motivatie, sentiment, reputatie, (het voorzien in) behoeften.

2. Social media data 

Google Analytics is ideaal voor je eigen website, maar de kans is groot dat je veel content ook doorzet naar social media. Misschien maak je zelfs social-only content. Het resultaat van die content kun je meten met de analytische tools die de socialmediaplatformen zelf aanbieden. Daar kun je zien hoeveel likes, reacties en clicks je content krijgt. 

Verschillende social media bieden verschillende analytische mogelijkheden. Facebook biedt bijvoorbeeld veel meer inzichten dan (de gratis versie van) LinkedIn. Ga dus eens op ontdekkingstocht in de analytische tools van de platformen die jij als kanaal inzet en kijk wat er mogelijk is.

Met behulp van socialmediadata kun je ook een sentimentanalyse of een reputatieanalyse uitvoeren. Maar dan zul je wel wat meer werk moeten doen. Je moet bijvoorbeeld handmatig de reacties op jouw content doornemen om te kijken wat mensen over jou zeggen (hoewel er ook tools zijn die beloven dit voor jou te kunnen doen). 

Goed voor het meten van: populariteit, aantallen (kliks, likes, reacties, delen, etc.), sentiment, reputatie, ROI op advertenties, bereik.

Slecht voor het meten van: motivatie, (het voorzien in) behoeften, conversies op eigen website.

3. Linkbuilding & PR analyse

Als het jouw doel is om een betere reputatie op te bouwen, je positionering te verstevigen, of autoriteit uit te stralen, kun je naar je linknetwerk en je PR-activiteiten kijken. Onderzoek hoeveel websites naar jouw content linken, hoe vaak je in de media bent, of hoeveel influencers het over jouw producten of diensten hebben. 

Met deze methode kun je mooi een kwantitatieve en kwalitatieve analyse combineren. Je kunt een metric zoals ‘populariteit’ meten door het aantal backlinks te tellen (kwantitatief). Maar je kunt ook analyseren waarom websites naar jou linken, en hoe ze over jou praten. Dan meet je op een kwalitatieve manier wat jouw content doet voor je reputatie, branding en positionering. 

Natuurlijk heeft ook deze methode zijn beperkingen. Zo kun je door naar je linkbuilding en PR te kijken weinig zeggen over de directe effecten op het aantal bezoekers of conversies op je eigen website. Ook zegt het weinig over hoe goed je voorziet in de behoeftes van je doelgroep. En dat is waarin contentmarketing uiteindelijk om zou moeten gaan. 

Goed voor het meten van: reputatie, branding, positionering, autoriteit, populariteit.

Slecht voor het meten van: conversies, aantallen (aankopen, bezoekers, etc.), (het voorzien in) behoeften.

4. Enquêtes 

Als je wilt weten wat het effect van jouw content op je doelgroep is, zal je met je doelgroep in gesprek moeten gaan. Dat kan op verschillende manieren, bijvoorbeeld met een enquête. Daarmee kun je een grote groep mensen vragen wat ze van je content vinden. En op basis daarvan het succes van je content meten. 

Enquêtes komen in veel soorten en maten. Je kunt een hele kleine enquête uitzetten. Denk aan een sterrenbeoordeling aan het einde van je content. Of een feedbackmogelijkheid onderaan een nieuwsbrief. Maar je kunt het ook groter aanpakken. Bijvoorbeeld door een willekeurige steekproef van je doelgroep een lijst met meerdere vragen in te laten vullen. Dan kun je hele specifieke onderzoeksvragen beantwoorden. Bijvoorbeeld wat mensen van jouw merk vinden (sentiment) of wat jouw content voor je reputatie doet. 

Maar je kunt niet alles onderzoeken met enquêtes. De hoe en waarom vragen zijn bijvoorbeeld lastig te beantwoorden op basis van een vragenlijst. Als je wilt weten of je écht voorziet in de behoeften van je doelgroep en wat de dieperliggende motivaties van je doelgroep zijn, zal je meer diepgravend kwalitatief onderzoek moeten doen. 

Goed voor het meten van: reputatie, branding, positionering, sentiment.

Slecht voor het meten van: conversies, aantallen (aankopen, bezoekers, etc.), (het voorzien in) behoeften, dieperliggende motivaties.

5. Panels 

Een andere manier om met je doelgroep in gesprek te gaan is door panels te organiseren. Je nodigt dan een aantal mensen uit je doelgroep uit om over jouw content te praten. Je kunt vragen stellen zoals: “Wat vinden jullie van deze blog?”, “Zou je na het kijken van deze video een aankoop doen?” en “Denk je na het luisteren van deze podcast anders over ons merk?” Vervolgens laat je het panel met elkaar in discussie gaan. 

Zo’n discussie onder je doelgroep levert jou een schat aan informatie op. Je leert niet alleen wat zij van jouw content vinden en wat het effect van bepaalde content is, je leert ook de onderliggende motivaties, behoeften en argumenten kennen. Bovendien kun je verschillende meningen horen. De een vindt content wel goed, de ander niet. Het boeiende is natuurlijk waarom dat zo is. Met een panel kom je er achter. 

Een bekend nadeel van een panel is dat mensen niet altijd helemaal eerlijk zijn en dat ze niet alles vertellen. In een groepsgesprek is de een dominanter dan de ander. Daardoor zullen sommige mensen hun echte mening voor zich houden. Of zich makkelijk aansluiten bij de mening van de ander. 100% betrouwbaar is het panel dus niet. Maar dat geldt voor elke methode. 

Goed voor het meten van: reputatie, branding, positionering, sentiment, motivatie, mogelijke verbeterpunten.

Slecht voor het meten van: conversies, aantallen (aankopen, bezoekers, etc.), (het voorzien in) behoeften, dieperliggende motivaties.

6. Interviews

Het nadeel van een groepsgesprek kun je voorkomen door individuele interviews met je doelgroep af te nemen. Dan kun je echt te tijd nemen om je doelgroep helemaal te doorgronden. Om tot de kern van hun behoeften en motivaties te komen. Om erachter te komen wat content nu écht met iemand doet. En dus wat het echte effect van je content is. 

Interview zijn dus de perfecte methode om het succes van je content te meten als het gaat om metrics zoals sentiment, het voorzien in behoeften en het achterhalen van dieperliggende motivaties. 

Natuurlijk hebben ook interviews nadelen. Het is tijdsintensief, dus je kunt niet zoveel mensen spreken. Daarom is het puur kwalitatief en niet kwantitatief. Maar de kwalitatieve informatie die je ophaalt is wél heel waardevol. Zeker wanneer je het combineert met de andere methoden die we in deze blog hebben besproken.

Goed voor het meten van: sentiment, dieperliggende motivaties, (het voorzien in) behoeften, mogelijke verbeterpunten.

Slecht voor het meten van: reputatie, branding, positionering, conversies, aantallen (aankopen, bezoekers, etc.)

Meer succes met je content door influencers via Hulc

Met deze zes methoden kun ij het succes van je content accuraat en betrouwbaar meten. Vooral wanneer je methoden combineert. Combineer bijvoorbeeld Google Analytics met een panel. Of social media data met een aantal interviews. Dan weet jij echt wat je bereikt met je content. 

Wil jij meer succes behalen met je content? Bijvoorbeeld meer bereik, meer autoriteit, of een betere reputatie? Werk dan samen met influencers! Zij kunnen hun publiek aanspreken met jouw content. In onze database vind je meer dan 9.500 influencers, bloggers, vloggers en publishers die graag van jouw content een succes willen maken. weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

5 1 stem
Artikel waardering
0
Zou graag je gedachten willen weten, laat een reactie achter.x