7 KPI’s voor succesvolle influencermarketing
Influencermarketing kan enorm effectief zijn, als je de juiste KPI’s voor ogen hebt. Zonder KPI’s wordt het lastig om het succes van je influencermarketingcampagne te meten. Maar wat zijn KPI’s precies? En welke KPI’s heb je nodig als je met influencers werkt? In deze blog vertel ik het je.
Wat is een KPI?
First things first: wat is een KPI? De afkorting staat voor Kern Prestatie Indicator. Het komt van het Engelse Key Performance Indicator. Een KPI gebruik je om je voortgang op het gebied van doelstellingen en strategie bij te houden. Oftewel: het vertelt je of je goed bezig bent.
Een simpel voorbeeld: je hebt een webshop en bent op zoek naar een betrouwbare inkomstenstroom. Jouw strategie is het creëren van een loyale groep vaste klanten. KPI’s die je daarbij kan gebruiken zijn: “aantal terugkerende klanten”, “aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief” of “groeipercentage terugkerende websitebezoekers”.
KPI’s matchen aan strategische doelen
Aan KPI’s alleen heb je niet zoveel. Deze moet je koppelen aan strategische doelen, zoals we in het bovenstaande voorbeeld hebben gedaan. Maar hoe koppel je KPI’s effectief aan een strategie? Dat gebeurt in drie stappen:
- Stel een strategisch doel: je wilt bijvoorbeeld meer loyale klanten, extra omzet, of meer naamsbekendheid.
- Bedenk hoe je dat doel kan meten: naamsbekendheid kan je bijvoorbeeld meten aan de hand van het aantal Google searches op jouw merknaam. Dit is dan een KPI.
- Maak van je KPI een SMART doelstelling: Als je KPI “aantal Google searches” is, kan je SMART doelstelling “Binnen een jaar is het aantal Google searches op mijn merknaam met 20% gestegen” zijn.
De 7 beste KPI’s voor influencermarketing
Nu weet je wat een KPI is. Je weet zelfs hoe je het moet koppelen aan een strategisch doel! Maar welke KPI’s zijn de sleutel tot een succesvolle influencermarketingcampagne? Ik zet mijn 7 favoriete KPI’s voor je op een rij. Maar let op: je hebt ze niet alle 7 nodig. Er is ook zo iets als te veel KPI’s. Kies gewoon degene die het beste passen bij jouw doelen.
1. Aantal websitebezoekers vanuit social media
Veel influencermarketing vindt plaats op Instagram, Facebook, LinkedIn, TikTok en andere sociale media. Maar uiteindelijk wil je natuurlijk resultaten zien op je eigen website. Een goede KPI is dan ook “aantal websitebezoekers vanuit social media”. Want dan zie je pas echt wat je marketing oplevert!
2. Aantal deelnames aan een giveaway
Het leuke aan influencermarketing is de veelzijdigheid. Zo kan je een gave giveaway organiseren voor extra betrokkenheid en naamsbekendheid. Maar je wilt natuurlijk wel weten hoe effectief zo’n giveaway is. Het aantal deelnemers geeft dan een goede indicatie.
3. Groeipercentage van social media volgers
Soms zet je influencers in om je eigen status op social media een boost te geven. Als dat je doel is, dan is het aantal social media volgers natuurlijk een logische KPI. Maar de absolute aantallen zijn niet altijd het belangrijkste. Soms is de groei die je doormaakt veel boeiender. Dan komt de KPI “groeipercentage van social media volgers” goed van pas.
4. Aantal terugkerende kopers na gebruik van een influencercode
Het is een bekend influencer-trucje: kortingscodes uitdelen. Het kan een uitstekende manier zijn om nieuwe kopers naar jouw website te trekken. Het liefste maak je van die nieuwe kopers loyale klanten. Of dat lukt, kan je zien door naar de KPI “aantal terugkerende kopers na gebruik van een een influencercode” te kijken. Het is misschien even zoeken in je analytics tool, maar het levert waardevolle inzichten op.
5. Nieuwe websitebezoekers vanuit influencerkanalen
Deze KPI lijkt veel op de eerste die ik noemde. Maar er is een belangrijk verschil. Waar de eerste KPI alleen maar kijkt naar social media, kijkt deze KPI naar de nieuwe bezoekers uit al je influencerkanalen. Als je ook samenwerkt met influencers die een YouTube-kanaal of blog hebben, wil je natuurlijk wel het totaalplaatje kunnen zien.
6. Winst per bezoeker vanuit influencerkanalen
Dit is een complexe, maar super handige KPI voor influencermarketing. Door te kijken naar de winst per bezoeker vanuit influencerkanalen kan je de absolute effectiviteit van jouw campagne meten. Aan het einde van de dag willen we allemaal die winst zien stijgen. Met deze KPI kan je dat meten.
7. Absolute groei van bezoekers uit gewenste doelgroep
Als je het mij vraagt is influencermarketing perfect voor het aanboren van nieuwe doelgroepen. Dat maakt dit ook één van mijn favoriete KPI’s. Het laat zien dat jij de juiste influencers heb gevonden om personen te bereiken die je eerst nog niet wist te bereiken. The magic of influencermarketing!
Influencers vinden via Hulc
Met deze KPI’s op zak begin jij binnen no-time aan een knallende influencermarketingcampagne. Het enige wat je nu nog nodig hebt zijn de juiste influencers. Die vind je op de influencermarktplaats van Hulc. Het is simpel: plaats jouw campagne en wacht tot de bloggers, YouTubers en social media influencers reageren.
Benieuwd of het wat voor jou is? Kijk dan op Hulc.nl