Hoe krijg je meer traffic naar je blog?

Als je een blog hebt, heb je wat te zeggen. En als je wat te zeggen hebt, wil je dat mensen het horen. Jij wilt dus zo veel mogelijk traffic naar je blog krijgen. Maar hoe doe je dat? Wij geven je 4 tips meer traffic te genereren. 

Jij bent lekker bezig, zeg. Met die blog van je. Als blogger heb je nieuwe mensen kunnen bereiken. Of dat nu vakgenoten, gelijkgestemden of (potentiële) klanten zijn. Maar hoeveel mensen lezen je blogposts nou eigenlijk? Op die vraag is maar één antwoord: te weinig. 

Wat het doel van je blog ook is, je wilt altijd meer traffic genereren. Meer lezers voor jouw blog betekent immers meer mensen die interesse hebben in wat je zegt, meer toekomstige klanten, of meer mensen om een gesprek mee aan te gaan. Bovendien zorgt meer traffic ervoor dat je makkelijker vindbaar bent in Google en dat je een aantrekkelijke partner wordt voor adverteerders. 

Maargoed. Dat hoeven we je waarschijnlijk niet meer te vertellen. Jij weet al hoe belangrijk traffic is. Het enige wat je nu nog wilt weten, is hoe je er meer van krijgt. Lucky you. Wij hebben 4 tips waarmee jij nog meer lezers naar je blog kan halen. Maar eerst: de basics. 

De basics 

Voordat je allerlei slimme trucs uithaalt en deals sluit om extra traffic te genereren, is het goed om een stevige basis te hebben. Daarmee creëer je namelijk een steady stroom aan traffic waar je altijd op kunt vertrouwen. 

Voor een goede basis heb je minimaal twee zaken op orde hebben:

  • SEO
  • Social media

SEO 

Te beginnen met SEO. Dat staat voor Search Engine Optimization. Oftewel, alles wat je doet om Google verliefd te laten worden op jouw blog. Doe je dit goed? Dan kun je op de eerste plek in Google komen te staan. Dat kan enorm veel traffic opleveren. Bovendien is SEO er voor de lange termijn. Een goede blog kan jarenlang bovenaan de Google resultaten staan, en dus jarenlang traffic opleveren. 

Zorg dus dat je SEO op orde is. Dat wil zeggen: zorg ervoor dat je website technisch goed werkt, je inspeelt op de juiste zoektermen, blogposts schrijft die Google goed kan lezen, en content van hoge kwaliteit produceert. Dat laatste zorgt ervoor dat andere (invloedrijke) websites naar jouw blogs zullen linken. Hoe meer sites naar je linken, hoe meer waarde Google jouw blog toekent en hoe zekerder jij kan zijn van een goede positie in de zoekresultaten. 

Social media

SEO zorgt voor een constante stroom aan traffic, maar heeft altijd even nodig om op gang te komen. Een blog moet zichzelf eerst bewijzen voordat Google ‘m beloond met een toppositie. Om te zorgen dat elke blogpost toch extra traffic krijgt zodra je deze publiceert, moet je gebruik maken van social media. 

Je vaste lezers bereiken

Facebook, Instagram, TikTok of LinkedIn kunnen de perfecte plek zijn om jouw fans en trouwe lezers te bereiken. Zij zullen echt niet elke dag jouw blog checken. Met een social media bericht breng je iedereen even op de hoogte. Maak jij een killer post? Dan kan dat zomaar zorgen voor een piek in traffic. 

Influencers inzetten

Daarnaast kun je in zee gaan met social media influencers. Je kunt nu denken aan een influencer met miljoenen volgers. Maar een kleine influencer in jouw niche werkt soms nog beter. Zolang de samenwerking maar logisch en oprecht is. Dan kan het veel traffic naar je blog opleveren. 

4 tips voor nog meer traffic naar je blog

Nu je een stevige basis hebt gelegd, is het tijd om je traffic flow naar het volgende niveau te tillen. Hoe ga je nu echt meer traffic naar je blog krijgen? Deze 4 tips helpen je op weg. 

  • Blogplatforms
  • Samenwerken
  • Advertenties
  • E-mails 

1. Blogplatforms

Goede content verdient een platform. Jouw blogposts dus ook. Gelukkig zijn er verschillende blogplatforms waar jij je blogs kunt delen, zoals Frankwatching. Dit zijn vaak plekken met een groot bereik en veel autoriteit. Ideale plekken dus om nieuwe lezers te werven.

Niet alle platforms staan het toe direct naar jouw blog te linken of verwijzen. Maar dan is een blogplatform nog steeds een goede plek om je kennis en expertise te tonen. Bovendien kun je met een blog op een invloedrijk platform laten zien dat jij een serieuze blogger bent. Zet dat maar lekker op LinkedIn!

2. Samenwerken 

Noem het een cliché, maar samen staan we echt sterker. Een slimme samenwerking kan de traffic naar jouw blogs dan ook een flinke boost geven. Schrijf bijvoorbeeld eens een gastblog bij een blogger in dezelfde niche. Zo bereik je misschien een compleet nieuw publiek. Natuurlijk plaats je direct even een linkje naar jouw eigen website om je SEO een oppepper te geven. 

Je kan het ook groter aanpakken. Start bijvoorbeeld een gaaf project samen met één of meerdere partners. Stel je hebt een travelblog. Dan liggen er na de coronacrisis (en eigenlijk elk hoogseizoen) veel kansen voor samenwerking. Sla de handen ineen met een youtuber, een autoblogger en een social media-influencer en maak samen een roadtrip. Iedereen maakt zijn of haar deel van de content en linkt continu door naar elkaars kanalen.

Zo’n samenwerking kan natuurlijk ook op kleinere of nog veel grotere schaal. Het punt is dat je op deze manier kunt profiteren van elkaars bereik en elkaars content kunt promoten en versterken. Jij krijgt meer traffic, zij krijgen meer traffic, iedereen krijgt meer traffic!

3. Advertenties 

Er zijn bloggers die advertenties altijd zullen schuwen. In hun ogen is organisch bereik heilig. Dikke pech voor hun, want advertenties kunnen een geweldige manier zijn om meer traffic te genereren. Door de huidige technieken kun jij de advertenties voor je blog precies targeten op de mensen die jij wilt bereiken. Mensen die op termijn vaste lezers kunnen worden. 

Dit adverteren doe je via social media, Google, of andermans websites. Elk kanaal heeft z’n eigen voor en nadelen. Het belangrijkste is dat jij voor het kanaal kiest waarmee je je publiek het beste bereikt. Wel zo handig. 

Vervolgens is het altijd handig om te kiezen voor PPC advertenties, als je die mogelijkheid hebt. PPC staat voor Pay Per Click en houdt in dat je alleen maar voor je advertentie betaalt als mensen erop klikken. Geen resultaat? Dan hoef je dus ook niet te betalen. Zo weet je zeker dat je geen geld aan het verspillen bent in je jacht naar traffic.

4. E-mails

Tenslotte is daar nog de nederige e-mail. De oldtimer onder de digitale marketingkanalen. Zie deze oude rakker niet over het hoofd. Er is een reden dat hij al zo lang meegaat. Tot op de dag van vandaag is e-mail namelijk een ontzettend effectief kanaal. Zorg daarom dat je snel een uitgebreide e-maillijst hebt. Zet bijvoorbeeld een aanmeldformulier onder elke blog. 

Je e-mail strategie is volledig afhankelijk van je blog. Plaats je elke twee weken een bericht? Dan kun je een maandelijkse nieuwsbrief verzenden, eventueel aangevuld met interessante content van andere plekken. Plaats je dagelijks meerdere blogposts? Dan zou je elke week een gepersonaliseerde nieuwsbrief met de 5 meest relevante berichten kunnen versturen. Na elke mail kun je weer rekenen op een piek in traffic. 

Vind partners via Hulc

Traffic genereren voor je blog is een never ending story. Houd daarom je ogen altijd open voor nieuwe mogelijkheden. Blijf alert op nieuwe kanalen die jij kan inzetten, en blijf openstaan voor nieuwe samenwerkingen. Hulc maakt het vinden van nieuwe partners om mee samen te werken een stuk makkelijker. 

Op de grootste marktplaats voor bloggers en influencers van Nederland is het vinden van een partner namelijk een eitje. Bedrijven en adverteerders kunnen hier hun campagnes plaatsen. Jij haalt vervolgens de krenten uit de pap. Zoek een campagne waar jij een mooie blog voor kan schrijven en laat die lezers maar komen.

En hé, wees nou slim. Vraag altijd aan je partners of ze even een linkje willen delen naar jouw blog. Levert je weer wat extra traffic op 😉