8 tips voor meer bezoekers op je website

Heb je een prachtige website, maar krijg je amper bezoekers? Dat is doodzonde! Gelukkig zijn er manieren om meer bezoekers op je website te krijgen. Deze 8 tips helpen je op weg.

We krijgen tegenwoordig een eindeloze stroom informatie binnen. Zodra we onze laptop, telefoon of horloge openen, worden er advertenties, nieuwtjes en berichten op ons afgevuurd. Jouw doelgroep heeft hier ook last van. Alleen een groot bereik krijgen is dan ook niet meer genoeg. Als je meer bezoekers op je website wilt, moet je ook opvallen bij de mensen die je bereikt. Ik heb 8 tips die je daarbij helpen:

1. Zorg voor een zo groot mogelijk bereik 

Wil je meer bezoekers op je website? Probeer dan eerst meer potentiële bezoekers te bereiken. Als maar 1% van de mensen die je bereikt op een link naar jouw website klikt, maakt het nogal een verschil of je 100 of 100.000 mensen bereikt. 

Eerder schreef ik al een blog met tips voor een zo groot mogelijk bereik. Daarin vertelde ik bijvoorbeeld dat je content moet maken waar je doelgroep behoefte aan heeft. En dat je je content moet optimaliseren voor zoekmachines (SEO). Met deze en mijn zes andere tips vergroot jij je bereik. Lees dus eerst die blog en kom daarna terug naar deze blog voor de volgende zeven tips voor meer bezoekers op je website.  

2. Maak een duidelijke belofte 

Online zoeken veel mensen taakgericht naar informatie. Ze zijn bijvoorbeeld op zoek naar een recept voor appeltaart, of willen weten wie de beste fietsenmaker in Enschede is. Als jij op die hele concrete taken inspeelt, kun je meer bezoekers naar je website trekken. Hoe je dat doet? Door duidelijk te beloven dat mensen hun taak kunnen voltooien op jouw website. 

Die belofte kan je maken op alle plekken waar mensen jouw website kunnen binnenkomen, zoals op Google, sociale media en in advertenties op andere websites. De meta-omschrijving van een blog is bijvoorbeeld een goede plek voor zo’n belofte. Recenseer jij fietsenmakers? Gebruik dan bijvoorbeeld de volgende meta-omschrijving bij je blog:

Ben jij op zoek naar de beste fietsenmaker in Enschede? In deze blog zetten wij de 5 beste monteurs op een rij.

Zo weet iedereen die googlet op ‘beste fietsenmaker Enschede’ precies dat ze bij jouw website aan het juiste adres zijn. Dat kan weer wat extra bezoekers opleveren.

3. Gebruik altijd een call to action 

Bovenstaande meta-omschrijving is op zich prima. Maar er ontbreekt nog wat. Want wat moet iemand die deze meta-omschrijving leest nu precies doen? Het antwoord lijkt misschien logisch: op de link klikken en jouw website bezoeken. Toch is dat niet altijd voor iedereen duidelijk. Wat deze omschrijving nog nodig heeft is een call to action. 

Een call to action (CTA) is een oproep om iets te doen, zoals “klik hier”, “nu bestellen” of “verder lezen”. Het is ondertussen ruimschoots bewezen dat een goede call to action het aantal mensen dat op een link klikt flink kan vergroten. Een goede call to action is concreet en krachtig. “Klik hier” is dus eigenlijk helemaal niet zo’n goede CTA. Maar wat dacht je van deze:

Ben jij op zoek naar de beste fietsenmaker in Enschede? In deze blog zetten wij de 5 beste monteurs op een rij. Lees verder en ontdek wie er als winnaar uit de bus komt.

Concreet, uitnodigend en activerend. Dat zijn weer wat extra bezoekers erbij!

4. Bereik je doelgroep op de juiste plek… 

Als jij wilt dat zoveel mogelijk mensen die je bereikt ook echt jouw website bezoeken, moet je ze op de juiste plek bereiken. Als iemand door Instagram scrollt, zit diegene waarschijnlijk niet te wachten op een uitgebreid whitepaper. En iemand die googelt naar concrete informatie zit niet te wachten op een grappige meme. 

Het is dus belangrijk om goed te weten welke online plekken (websites, sociale media, zoekmachines, etc.) jouw doelgroep bezoekt en met welke doelen. Dat kost wat onderzoekswerk. Maar als je dat eenmaal weet, kun je jouw doelgroep bereiken op de plek waarop ze jou het hardste nodig hebben. Dan is de kans groot dat ze op een link naar jouw website klikken.

5. … en op het juiste moment 

Maar je moet niet alleen op de juiste plek zijn. Het juiste moment is net zo belangrijk. In de winter zitten weinig mensen te wachten op barbecue-producten. En rond Pasen heeft niemand behoefte aan leuke kersttruien. Je kan mensen dan wel bereiken, de kans is klein dat ze ook echt jouw website zullen bezoeken.

Dit zijn heel duidelijke voorbeelden, maar ook voor minder seizoensgebonden producten, diensten en informatie zijn er goede en slechte momenten. Momenten dat je doelgroep er behoefte aan heeft en momenten dat niemand erop zit te wachten. Kom erachter op welk moment jouw doelgroep écht op jouw website zit te wachten. Als je ze dan kan bereiken met een duidelijk belofte en sterke call to action trek jij zoveel mogelijk bezoekers naar je website.  

6. Geef mensen een extra reden om je website te bezoeken 

Deze eerste vijf tips helpen je om op een organische manier meer bezoekers op je website te krijgen. Maar soms wil je mensen een extra zetje in de rug geven om naar je website te komen. Er zijn veel verschillende manieren om dat te doen. Je kan bijvoorbeeld een winactie uitschrijven waarvoor mensen eerst jouw website moeten bezoeken. Je kan tijdelijke kortingen aanbieden op je website. Of je kan exclusieve content publiceren op je blog. Daarmee geef je mensen een extra reden om je website te bezoeken.

Deze acties en campagnes kan je nog effectiever maken door ze te adverteren onder je doelgroep. Daarmee bereik je nieuwe mensen en kan je mensen vaker bereiken. Voor een goede campagne gelden dezelfde tips als voor andere content: zorg eerst voor een groot bereik, maak een duidelijke belofte, gebruik een call to action, en zorg dat je je doelgroep op het juiste moment op de juiste plek bereikt voor optimaal effect. 

7. Meer bezoekers op je website door data

Net zoals bij het maximaliseren van je bereik is het bij het maximaliseren van het aantal bezoekers op je website belangrijk om het effect van je acties te meten. Door de data in de gaten te houden kun jij je strategie namelijk continu blijven aanscherpen. 

Kijk bijvoorbeeld via welke kanalen je de hoogste click through rate (CTR) krijgt, dat geeft aan welk deel van de mensen die je bereikt ook echt op de link naar jouw website klikken. Of kijk welke kanalen jouw de absolute meeste bezoekers opleveren. 

Jouw doelen, het gedrag en de wensen van je doelgroep, en de algoritmes van online platformen blijven altijd veranderen. Daarom is er altijd winst te behalen. Blijf dus meten, analyseren en optimaliseren. Dan haal jij de meeste bezoekers naar jouw website. 

8. Win vertrouwen met influencers via Hulc

Een duidelijk belofte is meer waard van iemand die je vertrouwt. Een goede vriend die jou een goede fietsenmaker aanbeveelt geloof je eerder dan een advertentie die belooft de beste grasmaaier ter wereld te hebben. Wat als jij net zoveel vertrouwen van je doelgroep zou krijgen als die goede vriend? Dat kan met de inzet van influencers. 

Influencers worden vaak gezien als mensen waar hun volgers tegenop kijken of als mensen waar hun volgers zichzelf in herkennen. In beide gevallen heeft een influencer vaak het vertrouwen van zijn of haar volgers. Als jij kan samenwerken met een influencer die perfect aansluit op jouw niche, stijl en doelgroep, kan die influencer jou veel extra websitebezoekers opleveren. Bijvoorbeeld door naar jouw website te linken. 

Maar waar vind je die perfecte influencers? Een goed begin is de database van Hulc. Wij hebben meer dan 9500 influencers, bloggers en publishers die klaarstaan voor een vruchtbare samenwerking. Weten hoe het werkt? Check Hulc.nl

5 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x