Hoe schrijf je evergreen blogs?

 

Evergreen blogs kunnen zorgen voor een constante stroom websitebezoekers. Wie wil dat nu niet? In deze blog leg ik je uit wat een evergreen blog is en hoe je er een schrijft. En natuurlijk geef ik je een paar van mijn favoriete tips waarmee je je evergreen blogs nog beter maakt.

Wat is een evergreen blog? 

First things first: wat is een evergreen blog ook alweer precies? Een evergreen blog is een blog die voor altijd relevant blijft. Het is dus content die niet veroudert en die niet achterhaald wordt. Over 10 jaar kunnen mensen nog steeds jouw blog lezen en er wat aan hebben. Over 100 jaar misschien ook wel. Dát is een evergreen blog. 

Omdat evergreen blogs voor altijd relevant blijven, zijn ze erg goed voor je SEO. Op de lange termijn zorgt dat voor een constante stroom websitebezoekers, extra bekendheid en vertrouwen bij je doelgroep, en hopelijk veel extra conversies. Bovendien kan een sterke evergreen blog veel backlinks van andere bloggers opleveren. Aangezien mensen graag linken naar tijdloze content. 

Dat maakt evergreen blogs zo waardevol.

Constant scoren

Evergreen blogs gaan dus niet over trends, hypes of de laatste ontwikkelingen. Dit soort blogs zorgen voor een piek in websitebezoekers. Maar die piek vlakt ook snel weer af wanneer het onderwerp of de invalshoek niet meer relevant is. Op de lange termijn levert het vaak weinig op.

Als voorbeeld heb ik een trendy onderwerp (WK) en een evergreen onderwerp (Voetbal) naast elkaar gelegd in Google Trends. Zoals je kan zien, is het WK elke vier jaar heel erg relevant. Maar tussen WK’s in is voetbal gemiddeld 3 tot 4 keer populairder. Kortom: met een blog over het WK scoor je elke vier jaar hard. Maar met een evergreen blog over voetbal scoor je constant. 

Evergreen blogs schrijven 

Nu je weet wat een evergreen blog is, is het tijd om er een te schrijven. Hoe doe je dat? Het schrijven van een evergreen blog werkt voor een groot deel hetzelfde als het schrijven van een normale blog. Het belangrijkste verschil is het onderwerp wat je behandeld en de vorm waarin je je blog giet. 

Onderzoek doen 

Je begint met goed onderzoek. Want als je een blog wilt schrijven die voor altijd relevant blijft, kan je maar beter zorgen voor een sterke inhoud. Ten eerste wil je onderzoeken welke onderwerpen altijd relevant zijn voor jouw doelgroep. Weet jij veel over die onderwerpen? Dan kan je daar op inhaken.

Vervolgens wil je ook weten op welke zoektermen jij je het beste kan richten. Aan een evergreen blog die niet gevonden wordt, heb je niks. Speel daarom in op de zoekwoorden die jouw doelgroep vaak gebruikt. Er zijn genoeg gratis SEO tools die je hierbij kunnen helpen.

Ten slotte bepaal je in welke vorm je je blog gaat gieten. Welk genre of format is het meest geschikt voor jouw onderwerp? En welke sluit het beste aan op de zoekwoorden die jouw doelgroep vaak gebruikt? Vormen die het vaak goed doen als evergreen blogs zijn: lijstjes, how-to’s, stappenplannen, voor- en nadelen, recensies, definities, en keuzehulpen. 

Tijdloos schrijven

Met een sterk onderwerp op zak, kan je in de digitale pen klimmen. Zoals ik al zei verschilt het schrijven van een evergreen blog niet bijzonder veel van het schrijven van een normale blog. Maar als er één ding is wat je moet onthouden is het dit: schrijf zoveel mogelijk tijdloos.

Jouw blog moet over 10 jaar nog steeds relevant zijn. Dat beïnvloedt ook je schrijfstijl. Woorden als ‘deze zomer’, ‘vorig jaar’, ‘laatst’, ‘aanstaande dinsdag’, ‘volgende week’ en ‘anno 2021’ kan je beter achterwege laten. En ook met actuele cijfers en onderzoekers moet je voorzichtig zijn. Deze data kan volgend jaar alweer achterhaald zijn. En dat is nu net niet de bedoeling bij een evergreen blog.

6 tips voor betere evergreen blogs

Met stevig onderzoek en een tijdloze schrijfstijl schrijf jij een oké evergreen blog. Maar dan heb je nog geen lekker lopende evergreen blog die jou constant lezers, leads en klanten oplevert. Daarvoor moet je er nog een schepje bovenop doen. 

Je kan dat werk natuurlijk uitbesteden aan professionele bloggers. Daarmee bespaar je tijd en weet je zeker dat je een knallende blog krijgt. Maar je kan ook zelf aan de slag gaan. Hieronder deel ik mijn favoriete tips voor het schrijven van betere evergreen blogs:

  1. Wees niet bang voor lange teksten: in een evergreen blog wil je een onderwerp soms écht uitdiepen. Evergreen blogs van meer dan 2000 woorden zijn daarom eerder regel dan uitzondering. 
  2. Begin met een samenvatting: omdat evergreen blogs zo lang kunnen zijn, is het vaak fijn om met een samenvatting te beginnen. Dan weten lezers direct of de tekst ook voor hen relevant is. 
  3. Maak de inhoud uniek: als je je lezers dan zo’n lange blog voorlegt, kan je maar beter wat te vertellen hebben. Kopieer niet zomaar informatie die je op Google vindt, maar zorg voor een originele, unieke inhoud.
  4. Verrijk je blog met audiovisuele content: van een evergreen blog mag je echt iets moois maken. Vul je blog daarom aan met mooie foto’s, verhelderende visuals en grafieken, of een gave video. Ga maar lekker los!
  5. Breng structuur aan: met duidelijke hoofdstukken en tussenkoppen hak je je lange tekst op in behapbare stukjes. En met menu’s, overzichtjes en lijstjes (zoals deze) breng je structuur en overzicht aan in je evergreen blog.
  6. Blijf je evergreen blog updaten: als je je blog altijd relevant wilt houden, zal je af en toe wat onderhoud moeten plegen. Optimaliseer je SEO, vul je blog aan met nieuwe inzichten, of voeg een link toe naar een nieuw artikel over jouw onderwerp. Zo houd je je blog lekker vers en roestvrij.   

Promoot evergreen blogs met bloggers via Hulc

Evergreen blogs zijn niks waard als ze niet gevonden worden. En alhoewel evergreen blogs goed zijn voor je SEO, is het in het begin ook handig om je blogs te promoten. Daarmee geef je ze een goede start. Bloggers kunnen daarbij helpen. Zij kunnen linken naar jouw evergreen blog. Dat helpt bij het bereiken van nieuwe mensen, het vergroten van je naamsbekendheid, en het verbeteren van je SEO. 

Maar waar vind je de juiste bloggers om jouw doelgroep te bereiken? Daar kunnen wij bij helpen. In de database van Hulc vind je meer dan 3700 bloggers en influencers die jou kunnen helpen met de promotie van je evergreen content. Meer weten? Kijk dan op Hulc.nl

4 1 stem
Artikelbeoordeling
0
Zou graag je gedachten willen weten, s.v.p. laat een reactie achter.x
()
x