De 10 beste influencermarketing campagnes ter inspiratie

Influencermarketing is een populaire en vaak toegepaste strategie in de moderne marketing. Er wordt veel over het begrip geschreven, zowel positief als op een wat meer kritische toon. Maar wat zijn nu de beste influencermarketing campagnes? Wij zetten ze op een rij ter inspiratie!

Wat is influencermarketing?

Je hebt het als gebruiker van social media of verwoed internetsurfer vast al eens meegemaakt. Al scrollend op Facebook of Instagram stuit je op advertenties waarin een bekendheid of autoriteit binnen een bepaald vakgebied tussen neus en lippen door de praktische waarde van een dienst of product aanprijst of uitlegt. Zo’n vorm van (soms niet zo) subtiele reclame noemen we influencermarketing.

Het verschil tussen influencermarketing campagnes en celebritymarketing

Bij influencers denk je misschien meteen aan celebrities. Toch is er wel een verschil tussen influencermarketing en de celebritymarketing die je vaak ziet in traditionele televisie-, print- of radioreclames. In het laatste geval treedt de prominente figuur meestal louter op als spreekbuis voor een bepaald merk of product. Vergaren van bekendheid is het hoofddoel.

Influencermarketing gaat nog een stapje verder. Het mikt op een authentieke klik met de doelgroep. Dat doen influencers middels contentcreatie. De beste influencermarketing campagnes geven de influencers de ruimte om op maat gesneden content te creëren om zo de identiteit van jouw merk te versterken.

Topcampagnes vertellen dus een interessant verhaal dat perfect is afgestemd op de belevingswereld en kernwaarden van de doelgroep.

Doelgroep aanspreken middels influencermarketing campagnes

De extra meerwaarde van goede influencers zit hem dan ook niet alleen in hun beroemd- of bekendheid. Het zijn vooral specialisten binnen een bepaalde niche. Ze communiceren regelmatig met hun volgers en verdienen daardoor het vertrouwen en respect van hun doelgroep.

Het achterliggende idee is dat een influencer niet alleen reclame maakt voor een product omdat hij er een flinke zak geld voor krijgt. Hij treedt vooral op als gezicht omdat een merk of product bij hem past. De meeste serieuze influencers zijn dan ook erg kieskeurig. Ze promoten alleen producten, merken en diensten die passen bij hun eigen uitstraling en de kernwaarden van hun volgers.

Influencermarketing is vooral een een goede aanvulling op je andere marketingactiviteiten. Je bereikt je doelgroep, bouwt vertrouwen op, en verspreid je boodschap onder veel (nieuwe) mensen.

Wil je direct van start met influencermarketing?

Op Hulc start je gratis jouw influencermarketing campagne. De beste bloggers en influencers in jouw branche verzorgen jouw externe content!

Goede influencermarketing campagnes voorbeelden

Omdat influencermarketing steeds belangrijker wordt, zijn er veel voorbeelden van bedrijven die gebruikmaken van influencers in hun campagnes. Zoals met alles zijn er zowel spectaculaire successen als monumentale mislukkingen te vinden. Hieronder laten we je een aantal fantastisch geslaagde influencermarketing campagnes zien.

1. Een perfecte whisky influencermarketing campagne met Nick Offerman

Whisky is een drankje dat vaak een wat stoffig imago heeft. Geen product waar je gemakkelijk reclame voor maakt, zou je zo zeggen. Toch slaagde het merk Lagavulin er in om een campagne op te zetten die de nadruk legt op het traditionele en ambachtelijke karakter van de drank.

De spil van de campagne is Nick Offerman, een belangrijk karakter uit de populaire serie Parks & Recreation en dus een bekendheid onder Netflix-kijkers. In een serie YouTube-video’s is te zien hoe de bebaarde, in een klassiek jasje en dito ruiten blouse gestoken Offerman uitlegt wat een goede whisky maakt.

De match tussen merk en influencer zorgt hier voor een succesvolle campagne. Het publieke personage Offerman sluit naadloos aan bij het product en de doelgroep. Kwaliteit, uniciteit en authenticiteit zijn namelijk kernwaarden waar veel whiskydrinkers zich graag mee identificeren. De marketingcampagne was zó effectief dat ze de Shorty Award voor Beste Influencer & Celebrity Campagne won.

2. Boxed Water: onderzoek en duurzaamheid

Duurzaamheid en milieuvriendelijkheid zijn essentieel geworden. En terecht. We hebben namelijk een morele plicht om ook de aankomende generaties te voorzien van een gezond leefklimaat. Maar het kan lastig zijn om die duurzaamheidsboodschap te koppelen aan je commerciële doelstellingen. Er moet ook gewoon geld verdiend worden.

Deze campagne van Boxed Water toont echter dat je die twee belangen prima met elkaar kunt verenigen. Aan de ene kant is het verkopen van verpakt water natuurlijk vrij commercieel. Toch heeft Boxed Water een duurzaam doel voor ogen omdat het een goed alternatief biedt voor plastic flesjes. Juist die laatste vorm van afval zorgt namelijk voor grote milieuproblemen.

Aansluiten op trends voor social media succes

Het concept van Boxed Water (Boxed Water is better) sluit dus aan op de bewuste levensstijl die steeds meer mensen nastreven. Deze trend koppelen aan de juiste influencers via een campagne op Instagram bleek succesvol: via de hashtag #ReTree en een call to action deelden meer dan 10.000 Instagrammers een foto van Boxed Water om hun steun aan het initiatief te betuigen. Met hulp van deze eerste influencers, vooral mensen die zich inzetten voor goede doelen, ontstond een keten van spontane ambassadeurs.

3. Axe en eventgerichte campagnes

Influencermarketing kan ook gekoppeld worden aan speciale evenementen. Een goed voorbeeld is deze marketingcampagne van Axe. Onder de noemer Axe Hair Creators organiseert het merk speciale evenementen waar influencers als acteur Josh Peck laten zien hoe ze de haarverzorgingsproducten van Axe gebruiken om hun eigen look te creëren. Zo’n combinatie van concrete tips en exposure is een prima manier om je merk onder de aandacht van je doelgroep te brengen.

4. Naked Juice en lifestyle bloggers

De nadruk hoeft niet altijd exclusief op jouw merk te liggen. Influencermarketing campagnes kunnen ook op een wat subtielere manier leiden tot extra aandacht en conversie. Een goed voorbeeld hiervan is het smoothiemerk Naked Juice.

Bekende lifestyle bloggers zoals Kate La Vie delen op Instagram bijvoorbeeld geregeld snapshots van hun dagelijkse outfits en verzorgingsproducten. Daartussen bevindt zich dan vaak een strategisch neergelegd flesje Naked Juice. Het mensenbrein vat dit niet zo snel op als directe reclame. Toch trekt het (deels onbewust) wel de aandacht.

5. Airbnb en culturele diversiteit

Ben je actief op de reismarkt? Dan is de kans groot dat je op publiek van wereldburgers mikt. Airbnb heeft dit goed begrepen. Met een Instagramcampagne onder de noemer #WeAccept liet het bedrijf zien dat het principes als acceptatie en culturele diversiteit hoog in het vaandel heeft staan. Ondanks dat de influencercampagne geen expliciet politiek karakter had, positioneerde de timing en content Airbnb wel als wereldmerk dat staat voor tolerantie en culturele pluriformiteit.

6. Superfans en micro-influencers

Je influencers hoeven zeker niet altijd beroemdheden te zijn. Veel succesvolle influencermarketing campagnes maken bijvoorbeeld gebruik van superfans en zogenaamde micro-influencers. Dit zijn ‘gewone’ mensen. Het voordeel van degelijke rolmodellen? Je doelgroep kan zich direct met deze mensen identificeren.

Glossier, een producent van huidcrèmes, maakt bijvoorbeeld gretig gebruik van deze strategie. In plaats van grote sommen geld te spenderen aan een paar grote namen, vertrouwt het bedrijf op enkele bekende beautybloggers en een groot netwerk van superfans en tevreden gebruikers. Die delen in video’s, blogs en berichten op sociale media hun ervaringen met de producten van Glossier.

7. Adidas Originals influencermarketing campagne

Een goed voorbeeld van een campagne die producten koppelt aan een concrete subcultuur is deze instagramcampagne voor Adidas Originals. Door bij het promoten van de productlijn de samenwerking aan te gaan met iconen als Snoop Dogg en Stormzy, slaagde het sportmerk er in om de Originals-lijn neer te zetten als een krachtig symbool van de internationale hiphopcultuur.

Adidas maakte voor deze campagne ook veel gebruik van originele, creatieve, knettergoede video- en audiocontent. Precies het soort materiaal dat de doelgroep aanspreekt!

8. Hallmark: persoonlijke en intieme campagne

Hallmark paste een persoonlijke tactiek toe om de collectie Keepsake Ornaments (originele kerstballen) te promoten. Het bedrijf ging de samenwerking aan met een aantal familievriendelijke influencers op Instagram. De groep deelde vervolgens foto’s van intieme en dierbare familiemomenten tijdens het vakantieseizoen.

Zo ontstond er een directe link tussen geborgen familietradities en de Keepsake Ornaments. Influencersmarketing is een perfecte manier om je doelgroep op een persoonlijke en intieme manier te benaderen. Dat laat deze influencermarketing campagne zien!

9. Artikelen weggeven: Ryu

Giveaways kunnen een goede manier zijn om een campagne extra in de schijnwerpers te zetten. Een goed voorbeeld is de influencermarketing campagne van Ryu, een Canadees bedrijf dat atletiekkleding en -accessoires verkoopt. De Instagramcampagne “#WhatsInYourBag” maakte gebruik van giveaways om hun producten te promoten.

Door een campagne bijvoorbeeld in de vorm van een prijsvraag te gieten, spreek je bestaande klanten aan, maar boor je tegelijkertijd ook een nieuwe doelgroep aan. Ook aan het vervolgtraject besteedde Ryu veel aandacht door de actie uitgebreid onder de aandacht te brengen op Instagram Story. Door net iets meer te geven dan nodig is, verander je gewone klanten in fans. En influencers kunnen daarbij helpen.

10. Critici als influencers: Jon Stewart en Arby’s

Soms kun je ook kritiek omzetten in nuttige publiciteit. Neem bijvoorbeeld de Amerikaanse fastfoodketen Arby’s. Dit bedrijf werd flink onder vuur genomen door Jon Stewart, lange tijd host van de immens populaire show The Daily. Dat is een nieuwsshow die veel inspeelt op satirische humor, net als Zondag met Lubach.

Toen Stewart stopte als presentator van het programma, haakte Arby’s hier gelijk op in met een gelikte influencermarketing campagne. Zo riep de voedselfabrikant Stewart uitdagend op om te solliciteren bij het bedrijf met de volgende mededeling:

“Jon, feel free to reach out to us at careers@arbys.com.”

De sarcastische oproep werd natuurlijk een grote hit op het internet en de sociale media.

Later volgden ook nog twee YouTube-commercials die zodanig gemonteerd waren dat Stewart juist reclame leek te maken voor Arby’s. Als spreekwoordelijke klap op de vuurpijl vernoemde de fastfoodketen ook nog een sandwich naar de kritische presentator.

Zo kun je negatieve publiciteit dus op een creatieve manier ombuigen in een succesvolle influencermarketing campagne.

Ben je overtuigd door deze influencermarketing campagnes?

Influencermarketing campagnes kunnen in de praktijk dus diverse vormen aannemen. Voor welke vorm jij kiest, hangt vooral af van jouw product en het profiel van je doelgroep. Er is dus geen sprake van één geheim recept dat in alle gevallen even goed werkt.

Het belangrijkste onderdeel van influencermarketing is het opbouwen van een sterke en persoonlijke band met je volgers. Door gebruik te maken van de kennis of uitstraling van autoriteiten of stijliconen binnen jouw branche, boeiende content aan te bieden en wederzijdse interactie tussen jouw merk en de doelgroep te bevorderen, leg je de basis voor een sterke merkidentiteit. En als die er eenmaal is, gaat het verkopen als vanzelf!

Start nu gratis je influencermarketing campagne op Hulc en ontvang  voorstellen van de beste bloggers en influencers in jouw branche!